1. Jaki będzie koszt powołania do życia nowej jednostki?
Jesteśmy w trakcie szacowania. W tej sprawie cały czas odbywają się spotkania robocze.
2. Które z zadań wskazanych w uchwale zlecane będą podmiotom zewnętrznym?
Zakładamy, że żadne zadania nie będą zlecane podmiotom zewnętrznym.
Dotychczas część zadań wykonywanych jest przez prywatne firmy zewnętrzne. Należy do nich m.in. utrzymanie miejskiej zieleni, bieżace utrzymanie dróg, ulic, chodników i przystanków komunikacji miejskiej. Do realizacji tych zadań niezbędne jest posiadanie specjalistycznego sprzętu. nie wystarczą tu grabie, czy prosty sekator. Stąd kolejne pytanie poniżej
3. Jakiego rodzaju sprzęt mechaniczny (urządzenia i maszyny) niezbędny do wykonywania zadań jest w posiadaniu miasta a jaki zaplanowano zakupić?
Na odpowiedź na to pytanie potrzebuję nieco czasu, rozesłałam zapytania po wszystkich jednostkach i czekam na odpowiedź
Wiemy nieoficjalnie, że jakiś sprzęt w ograniczonym zakresie posiada Ośrodek Sportu i Rekreacji. Miasto zakupiło też pod koniec ubiegłej kadencji maszynę czyszczącą Plac Kosciuszki. Zasoby sa jednak nadzwyczaj skromne w stosunku do rozmiaru zadań. Dlatego też powyżej zadaliśmy pytanie dotyczące kosztu powołania jednostki.
4. Ile kosztować będzie roczne utrzymanie jednostki i jaka będzie relacja tych kosztów do dotychczas ponoszonych na realizację zadań?
Jedną z przesłanek powołania ZDiUM było obniżenie kosztów, zakładamy więc, że będą niższe niż obecnie.
Szkoda, że na etapie planowania brak jest tak podstawych danych. Ponoszone dotychczas koszty można wstepnie oszacować na podstawie Budzetu Miasta na 2015 rok w uzupełnieniu o roczne plany finansowe poszczególnych wydziałów.
Oczyszczanie miasta 876 710,00
Utrzymanie zieleni w miastach i gminach 520 000,00
Schroniska dla zwierząt 380 000,00
Bieżące utrzymanie przystanków komunikacyjnych na terenie miasta tj. zakup materiałów i wyposażenia, bieżące remonty, sprzątanie oraz ubezpieczenie konstrukcji przystankowych – 106.800,00 z
Utrzymanie Cmentarza Miejskiego - 309.568,00 zł
Grupa remontowa OSIR – 308.958,00 zł
Targowisko Miejskie – 506.316,00 zł
Bieżące prace w rezerwacie „Niebieskie Źródła” - 25.000 zł
- to tylko część z wydatków, dające się odszukać w niespełna 10 minut w uchwale budżetowej
5. Czy UM posiada jakiś "biznesplan" związany z powołaniem do życia nowego podmiotu?
Biznesplan nie jest potrzebny. To ma być przede wszystkim jednostka, która usprawni funkcjonowanie miasta. Najważniejszym zadaniem samorządu jest zabezpieczenie głównych potrzeb zbiorowych mieszkańców dotyczących m.in. czystości w mieście, zielni itp. Takie zadania będzie wypełniał ZDiUM. Zakład ma usprawnić to, co dzieje się obecnie. Jeżeli mielibyśmy tworzyć biznesplan w stosunku do zadań miejskich, to np. MOPS musiałby zostać zamknięty przed otwarciem.
Trudno tej argumentacji odmówić sluszności. O ile potraktujemy slowo "biznesplan" w sensie dosłownym. Mimo to warto przygotować plan koncepcyjny, który wyzanczyłby ramy czasowe i fiinansowe posszczególnych zamierzeń, tym bardziej, że całość będzie finansowana z środków publicznych.
MOPS swoją dzialalność opiera na rocznym planie finansowym, który uwzględnia zarówno stronę kosztową jak przychodową, szczególnie, że część zadań wykonywanych jest, jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
6. Czy w związku z przejęciem części zadań dotąd prowadzonych przez Wydział Inżyniera Miasta zmniejszy się zatrudnienie w UM?
Powstanie ZDiUM niesie za sobą zmiany personalne. Jednak wszystkie te zmiany będą się opierały o obecne możliwości kadrowe Urzędu (będzie się to odbywało na zasadzie przesunięć wewnętrznych zgodnie z kompetencjami poszczególnych urzędników).
7. Ile osób zatrudniać będzie nowy podmiot (z wyszczególnieniem administracji)?
Jesteśmy w trakcie ustalania szczegółów. Urząd Miasta przyjął datę 1 stycznia na powołanie jednostki, właśnie ze względu to, by mieć czas wszystko odpowiednio przygotować.
8. Czy dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta zostanie powołany w drodze konkursu i kiedy zostanie on zorganizowany?
Jeszcze nie wiadomo czy będzie się to odbywało w drodze konkursu. Ustawodawca również przewiduje możliwość powierzenia obowiązków dotychczasowemu pracownikowi jednostki samorządu terytorialnego.
Napisz komentarz
Komentarze