Ulice powiatowe należą do najbardziej zaniedbanych w granicach administracyjnych miasta. Wynika to poniekąd z niskich dochodów własnych, jakimi dysponuje powiat, a które mogłyby być wykorzystywane na inwestycje. Mnogość potrzeb, przy ograniczonym zasobie środków finansowych tworzy konieczność współpracy między samorządami, przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Tym bardziej, że władze miasta mają świadomość, że podmiot zarządcy drogi, ma dla mieszkańców miasta znaczenie drugorzędne.
Współpracę między oboma samorządami jeszcze w grudniu zapowiadał zarówno prezydent, jak i starosta.
W ramach porozumienia mają zostać zrealizowane przebudowy ulic: Hallera na odcinku od mostu na Wolbórce do ul. Bema, Farbiarskiej wraz z chodnikami na odcinku od ul. Bema do planowanego ronda na ul. Legionów, Zawadzkiej wraz z chodnikami na odcinku od ronda przy ul. Dzieci Polskich do miejsca połączenia z nowym przebiegiem ulicy Zawadzkiej (w rejonie projektowanego ronda na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z ul. Chopina), Berka Joselewicza wraz z chodnikami od Placu Kościuszki do ul. Słowackiego oraz Ludwikowskiej wraz z ciągiem pieszo-rowerowym, który będzie częścią szlaku komunikacyjnego do Spały. Porozumienie zakłada także przebudowanie skrzyżowania ulic Legionów oraz Farbiarskiej, polegające na budowie ronda. Szczególnie ta ostatnia wiadomość powinna ucieszyć wszystkich zmotoryzowanych mieszkańców Tomaszowa. W tym miejscu bowiem dochodzi do licznych, bardzo niebezpiecznych wypadków.
- Bardzo się cieszę, że w końcu współpraca samorządów, powiatowego i miejskiego, może odbywać się w taki sposób, w jaki powinna odbywać się od lat - mówi Marcin Witko. - Myślę, że gdyby ta współpraca wyglądała cały czas, dzisiaj nasze miasto byłoby w zupełnie innym miejscu. Nastąpił ten pierwszy przełom, podpisaliśmy pierwsze porozumienie, na pewno nie ostatnie. Tych porozumień miasta i powiatu będzie znacznie więcej. To dotyczy dróg i współpracy na najbliższy okres. Myślę, że będę wyrazicielem wielu mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego i serdecznie podziękuję władzom powiatu, że wspólnie chcą przeprowadzać inwestycje na terenie naszego miasta.
Mimo wszystko jednak należy pamiętać, że w ograniczonym zakresie podobna współpraca miała już miejsce wcześniej. Miasto i Powiat wspierały wzajemnie swoje inwestycje drogowe wykonywane w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Przykładem może być chociażby budowa ulic Św. Antoniego oraz Polnej, Żwirki i Wigury.
- Przede wszystkim chodziło nam o wspólne działania dla naszego miasta i powiatu. To jest rzecz najważniejsza - dodaje Mirosław Kukliński. - Akurat w tym wypadku mówimy tylko o mieście, bo Pan Prezydent reprezentuje miasto, ja powiat. Niemniej w Tomaszowie nie brakuje wspólnych obiektów. Takimi inwestycjami, które powinny nas łączyć, są inwestycje drogowe. Nasze porozumienie dotyczy pewnych strategicznych ulic w mieście, bo dziś ulica Hallera jest bardzo zaniedbana, a wielu mieszkańców Tomaszowa już nie wjeżdża do miasta ulicą Ujezdzką, a jeździ nowym łącznikiem i wjeżdża właśnie ulicą Hallera. Drugą ulicą jest Zawadzka, stan na odcinku od Warszawskiej do Milenijnej jest fatalny. Też chcemy ją przebudować. Na końcu tych ulic mają powstać ronda objazdowe, aby ułatwić komunikacje włączeniową z innych ulic. To nie jest tylko porozumienie, które ma incydentalny charakter.
Przebudowa Zawadzkiej ma tu szczególnie istotne znaczenie, ponieważ odcinek, o którym mowa, stanowi przedłużenie wewnętrznej obwodnicy miasta, która ma powstać w tym roku w śladzie obecnej ulicy Chopina
Napisz komentarz
Komentarze