Podstawa, to zarządzanie
Najważniejszą kwestią, za jaką odpowiedzialny jest zarządca nieruchomości, to właśnie zarządzanie. Polega ono na sprawach oczywistych, bo na prowadzeniu i aktualizowaniu ewidencji nieruchomości, wszelkiej dokumentacji technicznej, czy teczek właścicieli.
W zakresie zadań administracyjnych jakie znajdują się w gestii zarządcy, powierzono mu ponadto odczyty wodomierzy i rozliczenia za zużytą wodę, a także za media - przynajmniej raz do roku.
Obowiązki, obowiązki i jeszcze raz obowiązki
Choć w nazwie dumnie przeczytamy, czy może usłyszymy - "zarządzanie nieruchomościami", tak naprawdę, to ciężka orka i ciągłe obowiązki. Także te mało przyjemne, które chociażby związek mają ze skargami, czy interwencjami właścicieli lokali. Przyjąć to jedno, sprostać oczekiwaniom to druga rzecz...
Kolejny punkt wchodzący w zakres obowiązków zarządców, których wzięliśmy pod lupę, to chociażby organizowanie zebrań wspólnoty, przygotowywanie uchwał i wszelkiej potrzebnej dokumentacji na potrzeby owych zebrań.
Zaczynają się schody...
Co, jeśli kamienica, blok, czy inna nieruchomość niszczeje? Wszak zarządzanie wymaga podjęcia środków także w kierunku usunięcia wszelkich usterek... Wówczas nie ma zmiłuj. Nasz zarządca musi podjąć wszelkie starania, by przeprowadzić remont. A co za tym idzie, załatwić również i wszelkie formalności, które związane są z pozyskaniem kredytów na remont nieruchomości.
Administracja, to tylko początek!
Poza obsługą administracyjną, zarządzaniu nieruchomościami zawsze towarzyszą te same zadania. Są to chociażby skuteczna obsługa techniczna budynków, czy doradztwo. Choć to z pewnością nie wyjątek, wielu zarządców posiada pogotowie techniczne działające 24 godziny na dobę. Ma to kolosalne znaczenie, bo z przykrością stwierdzić musimy, że tak sprawnie działająca maszyna, to wcale nie standard na jaki liczyć możemy w każdym mieście, dlatego chylimy czoła i bijemy brawo przed tymi, u których taka opcja weszła w życie. To naprawdę powód do dumy - mieć pogotowie techniczne, odpowiadające na potrzeby lokatorów 24 godziny na dobę włącznie z niedzielami i świętami!
Zarządcom przyjrzeliśmy się również i pod kątem bieżących remontów, i również tutaj musimy wielu pochwalić za obsługę i prawidłową ocenę pilności prac remontowych.
Pomijając kilka przetargów na roboty budowlane, które nie przyniosły spodziewanych rezultatów, większość z rozstrzygniętych konkursów okazywała się korzystna zarówno dla zarządców, jak i licznych lokatorów.
Czystość i porządek - dobro wspólne
Standardowe prace wchodzące w zakres obowiązków przy zarządzaniu nieruchomościami, to organizowanie czynności porządkowych oraz utrzymywanie czystości w budynku i wokół niego. Oceniane przez nas firmy, mające często w swoim portfolio hasło brzmiące „kompleksowe zarządzanie”, rozwiązało sprawę powierzając część obowiązków lokatorom, zobowiązanym do utrzymania czystości na klatkach schodowych. Dzięki temu większe fundusze przeznaczyć można na zadbanie o czystość okolicy nieruchomości i godziwie opłacić ekipę sprzątającą.
Jak widać, obowiązków przy zarządzaniu nieruchomościami jest co niemiara. A to i tak dopiero wierzchołek góry lodowej, zwłaszcza że w wielu przypadkach część obowiązków scedowanych zostaje na firmy zewnętrzne. Mowa tu np. o finansach i księgowości, obsługiwanych przez księgowych zatrudnionych w firmie prywatnej.
Jeśli nadal nie wierzycie, że z bliska zarządzanie nieruchomościami nie wygląda już tak różowo, w takim razie koniecznie musicie podjąć się tego zadania. Być może to właśnie wy zrewolucjonizujecie zarządzanie?
Napisz komentarz
Komentarze