Błąd założeń, nie techniki
Źle skonstruowany temat to, mówiąc wprost, taki, który nie dotyczy żadnego istotnego zagadnienia. Można badań mnóstwo aspektów nauczania, jednak większość postawionych problemów badawczych nie odpowiada na żadne konkretne zapotrzebowanie. Należy mieć świadomość, że w przeciwieństwie do źle postawionej hipotezy badawczej czy źle skonstruowanego badania, nie jest to błąd techniczny, tylko poważna usterka merytoryczna.
Znaleźć problem
Znalezienie problemów w pedagogice, szczególnie w Polsce, nie przedstawia absolutnie żadnego problemu. Na stronie http://edutalent.pl/praca-licencjacka-pedagogiki-przyklady/ zasugerowano pięć przykładów tematów prac, które są merytorycznie poprawne. Większość studentów natomiast skupia się na zagadnieniach może nawet nie tyle nieistotnych, ile niepodlegających zmianom. Wyniki badań na ich temat nikogo więc nie zainteresują. Analiza wynagrodzeń nauczycieli, choć też zmieści się w zakresie badań, jest bezwartościowa, ponieważ niczego nie wnosi i nie pozwala rozwiązań żadnego problemu. Sama statystyka liczebności klas również będzie najwyżej ciekawostką.
Odniesienie do rzeczywistości
Dwa podane wyżej przykłady złych tematów byłyby całkiem dobre, gdyby odnieść je do rzeczywistości, a więc na przykład zbadać motywację nauczycieli w zależności od wysokości uposażenia albo wyniki uczniów w klasach o różnej liczebności. Każdy temat pracy licencjackiej czy magisterskiej z pedagogiki powinien przynajmniej wskazywać istnienie jakiegoś problemu. I choć żaden z przywołanych tu problemów nie będzie ani nowy, ani szczególnie popularny, w rozwiązywaniu wszystkich można wskazać użyteczne wnioski.
Więcej niż praca dyplomowa
Napisanie pracy dyplomowej jest trudne z wielu powodów, ale podstawową przyczyną, dla której wielu studentów nie jest w stanie uporać się z tym wyzwaniem, jest poczucie bezsensu tego zadania. To często wynika właśnie z wyboru takich bezsensownych tematów: tematów, które są wybrane tylko po to, żeby „zaliczyć”, a które nie dają żadnej satysfakcji, ponieważ nie dotyczą żadnego konkretnego problemu. Wybór lepszego tematu, który prawdopodobnie będzie bardziej wymagający, może dać większą satysfakcję z odkrywania wiedzy, która może w przyszłości wpłynąć na to, jak wygląda rzeczywistość. Wcale nie jest to górnolotne stwierdzenie: kariera wielu osób potoczyła się w kierunku wyznaczonym przez temat pracy dyplomowej, warto więc przyłożyć się do jego wyboru.
Napisz komentarz
Komentarze