Począwszy od piątkowego do niedzielnego popołudnia kilkuosobowa grupa uczestników zgłębiała tajniki muzycznej strony teatralnego świata. Działania warsztatowe w swoim założeniu skierowane były do młodzieży i dorosłych, tworzących teatr amatorski.
Swoje dotychczasowe umiejętności oraz wiedzę w danej dziedzinie poszerzały zarówno licealistki aktywnie działające w teatrze amatorskim w naszym mieście, animatorki kultury pracujące z małymi dziećmi przy przygotowywaniu spektakli dla najmłodszych, jak i miłośniczki szeroko pojmowanej sztuki teatralnej, na co dzień związane z zupełnie innymi sferami zawodowymi.
Zajęcia rozłożono na trzy dni, każdy z nich charakteryzowała nieco inna specyfika pracy.
Dzień pierwszy poświęcony został na omówienie części teoretycznej. Artysta tworzący bądź dobierający muzykę do wybranego dzieła został przedstawiony jako krawiec, którego początkowym zadaniem jest wybranie odpowiedniego materiału, następnie podzielenie go na części i w końcu idealne ułożenie, by otrzymać efekt finalny. By stworzyć zamierzone dzieło, do każdego etapu tej pracy potrzebna jest niezbędna wiedza i narzędzia, o których mogli dowiedzieć się więcej uczestnicy projektu. Była mowa o tekście, jako inspiracji, muzyce, która powinna z nim współgrać, podkreślać ważne momenty, a także kreować ostateczny nastrój.
Kolejnego dnia przyszedł czas na praktyczne wdrażanie teorii, czas na pracę z konkretnym tekstem. Omawiano m.in. zasady podziału tekstu, odszukiwanie jego rytmu i akcentów, elementy wpływające na budowanie poszczególnych scen widowiska artystycznego oraz ich dynamikę, sposoby celowego wykorzystania modulacji tempa wypowiadanych fraz, rytmu, melodii,czy głośności wydobywanych dźwięków.
Słuchacze dowiedzieli się w jaki sposób urozmaicić podawany tekst poprzez wprowadzenie odpowiednich dodatków-elementów muzyki,czy improwizacji. Mieli także okazję poznać zasady doboru instrumentów do określonego utworu, a także sposoby na ich własnoręczne wykonanie z przedmiotów codziennego użytku (bębny, instrumenty strunowe, kij deszczowy, didgeridoo, trąbka, grzechotki, dzwonki)
Warsztaty pokazały jak stworzyć coś z niczego, jak poradzić sobie ze zbudowaniem oprawy muzycznej do danego tekstu nawet przy bardzo ograniczonym sprzęcie i możliwościach.
"Z wyposażenia muzycznego mieliśmy niewiele, a jednak próbowaliśmy skutecznie zbudować etiudę z granymi dźwiękami i z wyprodukowanymi własnoręcznie instrumentami, a także wykorzystując nasz głos, usta, nogi, czy dłonie do wytworzenia odpowiednich efektów dźwiękowych. Można również włączyć gotową muzykę, w formie krótkich motywów muzycznych przy pomocy najprostszych narzędzi typu odtwarzacz cd, radio, czy nawet wykorzystać sam jego szum..."
Na ostatni dzień warsztatów przewidziano składanie dzieła w całość, dopracowywanie szczegółów oraz niewielkich jego modulacji.
Jak podsumował całość sam prowadzący:
Pragnąłem przekazać pomocne narzędzia, schematy i etapy powstawania muzyki do teatru. Moim celem było jedynie wskazanie pewnej drogi realizacji, podanie propozycji, proponowanie ewentualnych rozwiązań, a nie gotowego sposobu interpretacji i przedstawienia tekstu.
Zajęcia, w zastępstwie Bartłomieja Orłowskiego, poprowadził Kajetan Dudziński - wrocławski artysta od lat związany z teatrem Performer w Lubiążu, prowadzi grupę artystyczną zajmującą się pokazami ognia o nazwie "Sound of the fire", organizator międzynarodowego "Slow Down Festival" w Lubiążu, na co dzień prowadzi zajęcia umuzykalniające dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Zajęcia "Muzyka w teatrze amatorskim" były ostatnimi z całej serii weekendowych warsztatów dla młodzieży i dorosłych, które poruszały wybrane zagadnienia z zakresu aktorstwa i reżyserii. W ich ramach odbyły się spotkania poświęcone następującym tematom z tej dziedziny: "Tekst a spektakl", "Elementarne zadania aktorskie", "Elementy teatru ruchu", "Scenografia w teatrze amatorskim".
Warsztaty te są jedynie częścią większej całości jaką stanowi Projekt Galeria Wyobraźni, której działaniom przyświeca idea umożliwienia mieszkańcom Tomaszowa Mazowieckiego oraz powiatu tomaszowskiego zdobycia wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem edukacji teatralnej, jak również zmobilizowanie uczestników projektu do wykorzystania metod teatralnych w pracy z osobami w różnym wieku oraz reprezentującymi odmienne środowiska społeczne.
By osiągnąć zamierzone cele podjęto szereg działań oraz inicjatyw, w których skład, oprócz opisanych sesji warsztatowych, wchodzą również:
- FORUM TEATRU AMATORSKIEGO
- KONSULTACJE DLA GRUP TEATRALNYCH przygotowujących spektakle na przegląd teatrów "Tomaszowskie Teatralia."
Rekrutacja we wrześniu 2014. Konsultacje w październiku i listopadzie
(łącznie 50 godz. Zajęć-bezpłatne)
- TOMASZOWSKIE TEATRALIA-przegląd amatorskich zespołów teatralnych
(koniec listopada 2014) : konkurs teatrów amatorskich, prezentacje wybranych spektakli zawodowych, spotkania warsztatowe z jurorami
- PREZENTACJE SPEKTAKLI AMATORSKICH wyróżnionych podczas "Tomaszowskich Teatraliów" m.in. dla podopiecznych placówek wspierających osoby zagrożone wykluczeniem społecznym (grudzień 2014)
- WARSZTATY DZIENNIKARSKO-PROMOCYJNE dla młodzieży. Uczestnicy zajęć będą dokumentować przebieg projektu „Galeria Wyobraźni 3”.
Napisz komentarz
Komentarze