W celu zmniejszenia bezrobocia funkcjonującego w naszym mieście na poziomie na 30 września 2013 roku 17,2% oraz przyspieszenia rozwoju gospodarczego Tomaszowa Mazowieckiego poprzez przyciąganie i zachęcanie do nowych inwestycji tworzących nowe miejsca pracy proponuje się wprowadzić preferencje podatkowe dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą na terenie naszego miasta w sferze produkcyjnej, które utworzyły nowe miejsca pracy liczone w odniesieniu do stanu średniego zatrudnienia z okresu 12 miesięcy poprzedzających udzielenie pomocy..
Preferencje polegają na zwolnieniu z podatku od nieruchomości budynków, budowli lub ich części w sposób proporcjonalny do ilości utworzonych nowych miejsc pracy w sferze produkcji w wysokości nie wyższej niż należność z tytułu podatku od nieruchomości..
Tworzenie miejsc pracy w sferze produkcyjnej wymaga wielkich nakładów finansowych ze strony inwestora, zdecydowanie wyższych od nakładów w sferze handlu i usług,. Takie miejsca pracy cechują się trwałością i generują wieloletnie zyski dla wspólnoty lokalnej z tytułu zatrudnienia mieszkańców miasta. Z uwagi na ewentualne ubytki w dochodach budżetu miasta program jest skierowany wyłącznie do przedsiębiorstw z branży produkcji i wytwórczości, które prowadzą faktyczną działalność na terenie Tomaszowa Mazowieckiego.
1. Stan istniejący: Brak w Mieście systemu wsparcia i zachęt dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych w zakresie premiowania i zachęcania do tworzenia nowych miejsc pracy oraz lokowania inwestycji na terenie naszego miasta.
2. Cel i potrzeba podjęcia uchwały: Zachęcenie przedsiębiorców funkcjonujących w naszym mieście oraz nowych, zewnętrznych inwestorów do inwestowania kapitału i tworzenia nowych miejsc pracy na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego.
3. Skutki społeczne i gospodarcze: System zachęt w podatku od nieruchomości powinien generować tworzenie nowych miejsc pracy co wpłyną na spadek wysokiego bezrobocia w Tomaszowie, a tym samym nastąpi polepszenie warunków materialnych wielu rodzin, nastąpi poprawa kondycji lokalnej przedsiębiorczości poprzez zwiększenie siły nabywczej mieszkańców miasta. Przyspieszony zostanie rozwój gospodarczy miasta i bliskich okolic Tomaszowa Mazowieckiego.
4. Skutki finansowe: Zmniejszą się wpływy z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości proporcjonalnej do ilości utworzonych nowych miejsc pracy w zakładach produkcyjnych z terenu Tomaszowa Mazowieckiego. Zarazem zwiększą się wpływ z innych podatków w przypadku powstania nowych miejsc pracy np. w zakresie udziałów miasta w podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto w przypadku tworzenia nowych miejsc pracy i zatrudnienia na nich mieszkańców naszego miasta spadną wydatki socjalne w tym realizowane poprzez MOPS, Powiatowy Urząd Pracy i inne instytucje.
5. Źródła finansowania: Nie dotyczy
Stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej: „projekt programu pomocowego przewidujący udzielanie pomocy de minimis podlega wyłącznie zgłoszeniu Prezesowi Urzędu, który w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania pomocy”. Zgłaszając UOKiK, należy mieć na względzie, iż dotyczy to wyłącznie projektów uchwał, a więc etapu przed ich podjęciem przez radę gminy. UOKiK w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia.
Uchwała obowiązuje do dnia 30 czerwca 2014r., z tym, że prawa do zwolnienia nabyte w czasie obowiązywania uchwały, trwają przez okres w niej przewidziany. Art. 5 ust. 3 obowiązującego obecnie rozporządzenia KE nr 1998/2006 wynika, iż po upływie okresu jego obowiązywania wszelkie środki pomocy de minimis spełniające warunki w nim określone można wdrażać w sposób prawomocny przez kolejne 6 miesięcy. Oznacza to zatem, że o ile okres danego programu pomocowego nie został jednoznacznie ograniczony do 31 grudnia 2013 r. (czyli program w tym terminie nie wygaśnie), można nadal na jego podstawie udzielać pomocy de minimis w oparciu o zasady z rozporządzenia KE nr 1998/2006, jednakże maksymalnie do dnia 30 czerwca 2014 r. Konsekwencją zastosowania takiego rozwiązania jest obowiązek bezwzględnego przestrzegania w ww. okresie zasad z rozporządzenia KE nr 1998/2006 pomimo faktu, iż zasady określone w nowym rozporządzeniu KE zostaną nieco złagodzone. Przykładowo więc, pomimo faktu planowanego zwiększenia w nowym rozporządzeniu KE limitu pomocy de minimis dla przedsiębiorstw sektora drogowego transportu pasażerskiego, czy też uproszczenia zasad oceny trudnej sytuacji ekonomicznej, podmiot udzielający pomocy de facto będzie musiał w okresie przejściowym stosować nadal zasady surowsze wynikające z rozporządzenia KE nr 1998/2006.
Napisz komentarz
Komentarze