Dzisiaj, jak nigdy dotąd, projektowanie przesiąknięte jest humanizmem i zmierza ku egalitaryzmowi. Socjologowie i antropologowie przekonują nas, że kolektywna mądrość jest najważniejszym wspólnym mianownikiem, a projektowanie świata może stać się udziałem nas wszystkich. Wbrew pozorom to podejście odległe jest od haseł radykalnych architektów z lat 70. XX w., którzy niegdyś ogłaszali, że „każdy jest projektantem!”. Buntując się przeciwko więzom i kagańcom wyznaczanym przez dominującą politykę, trwali oni wciąż w zamkniętym kręgu myślenia, w którym aktualne pozostawały podziały na odbiorców i twórców, władców i poddanych. Dziś dojrzewa innego typu podejście – oparte na zasadzie open source, wspierane przez globalny Internet i ciągłą demokratyzację technologii - mówi dyrektor programowa festiwalu Małgorzata Żmijska.
Prezentacje podzielono na trzy grupy tematyczne.
Pierwszy blok zdefiniowano jako „Spożywanie”. Zadaniem jakie postawili przed sobą organizatorzy imprezy było pokazanie, że jedzenie może być traktowane nie tylko jako produkt, który należy zaprojektować, aby nadawał się do spożycia, ale też by był ergonomiczny czy funkcjonalny. W wystawie Food Design Humanity kuratorzy Sonja Stummerer i Martin Hablesreiter (duet Honey&Bunny) umieścili na trzech długich stołach jadalne obiekty, zaaranżowane smakowicie i z poczuciem humoru w taki sposób, aby idea ich projektu była równie prosta do odczytania jak ich znaczenie i funkcja praktyczna.
Blok składa się kilku części: wspomnianej wystawy Food I Design I Humanity, Art Food, Wokół Stołu, The Wishing Table, Hungry Planet (Wystawa Towarzysząca). Zaplanowano także warsztaty prowadzone przez Grzegorza Łapanowskiego, Annę Maksymowicz, Agatę Bielską oraz warsztat dla dzieci Klapsa Regaty na liściach sałaty - czyli bento z Klapsą (Edukreacja).
Drugim z bloków jest „Zamieszkiwanie”, traktowane jako rozważania o tym w jaki sposób organizowana jest przestrzeń mieszkalna i kto o tym decyduje. Miasto-ogrodów, miasto-ogrodzeń to wystawa przygotowana przez Instytut Architektury. Projekt poświęcony jest zmianom, jakie zaszły we współczesnej architekturze mieszkalnej (a także urbanistyce i planistyce), ich związkom z tożsamością mieszkańców i postępującymi zmianami w przestrzeni miasta oraz tworzącym się stopniowo rozwarstwieniem społecznym.
Ostatni z Bloków to „Empatia”, określana za pomocą jednej z najważniejszych cech, jakie powinien posiadać projektant o głęboko humanistycznym podejściu do swojej pracy.
Wsłuchując się w potrzeby ludzi, z którymi i dla których pracuje tworzy produkty, w naturalny sposób rozwiązujące prawdzie problemy - nawet te nieuświadomione. W efekcie powstają projekty, które istotnie podnoszą jakość życia. Na wystawie DEEP NEED empatia i projektowanie kuratorki Agnieszka Szóstek i Magda Kochanowska pokazują obiekty i kompletne schematy procesów, które doprowadziły do ich powstania, będące kluczem do zrozumienia sposobu powstawania rozwiązań zorientowanych na użytkownika (User Centered Design).
- Kiedy rusza Łódź Design Festival, oznacza to, że czeka nas mnóstwo atrakcji ze strony Grupy Paradyż, czyli Mecenasa Głównego tego międzynarodowego wydarzenia. 25 października pod patronatem firmy odbędzie się konferencja BiznesUp! Jej uczestnicy dowiedzą się, jakie korzyści może przynieść firmom współpraca z projektantami. A dzień później, czyli 26 października na najmłodszych gości czeka cykl kreatywnych warsztatów o nazwie Paradyżowa Kraina. W tym samym dniu, w przejściu podziemnym przy ul. Konstytucyjnej zostanie odsłonięta przez Prezydent Łodzi, wielkoformatowa mozaika z płytek Ceramiki Paradyż. Firma jest bowiem partnerem projektu „Galerie w Przejściu”, zainicjowanego przez Stowarzyszenie „Na co dzień i od święta”. Ta street artowa mozaika jest układana w trakcie trwania festiwalu, na powierzchni 150 m2. Oczywiście przez cały czas trwania Festiwalu zwiedzający będą mogli odbyć niezwykły spacer po Domu Iluzji. – mówi Iwona Filipczak rzecznik prasowy Ceramiki Paradyż.
W tej chwili możemy, na jednym z festiwalowych pięter oglądać specjalnie zaprojektowany na tę okazję Dom Iluzji, w którym wykorzystano podobne zjawiska, jak w znanych wszystkim gabinetach luster, które zastąpiono specjalnie przygotowanymi płytkami ceramicznymi z geometrycznymi nadrukami. W pokoju zagadek obejrzeć można łamigłówki i ciekawostki związane z optyką. Natomiast siadając na podłodze kolejnego pomieszczenia możemy obserwować jak poruszają się ściany! A wszystko za sprawą czterech, specjalnie przygotowanych grafik nadrukowanych na płytkach ceramicznych. Projekt Ceramiki Paradyż pokazano w ramach bloku tematycznego: ZAMIESZKANIE.
Napisz komentarz
Komentarze