Na początek przyjęto protokół z listopadowej Sesji Rady Miejskiej. Radni nie wnieśli zastrzeżeń do jego treści.
W kolejnym punkcie dokonano zmian korygujących uchwałę budżetową na rok 2012. Punkt nie wywołał dyskusji wśród samorządowców.
Podobnie bezdyskusyjnie przyjęto zmianę uchwały o "Wieloletniej Prognozie Finansowej Tomaszowa Mazowieckiego na lata 2012-2042" oraz uchwała o ustaleniu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Przyjęto też "Wieloletnią Prognozę Finansową Tomaszowa Mazowieckiego na lata 2012-2043." Tak długi okres prognozowania wynika z poręczeń kredytów udzielonych przez Urząd, Tomaszowskiemu Towarzystwu Budownictwa Społecznego.
O godzinie 13:10 radna Wacława Bąk poprosiła o ogłoszenie przerwy w obradach.
13:30 Przewodniczący Stanisław Stańdo wznawia obrady po przerwie.
Rozpoczyna się procedowanie uchwały przyjmującej budzet na 2013 rok. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odczytuje wiceprzewodniczący Rady Miejskiej, Jerzy Kowalczyk. Skład orzekający uznał, że dokument został pod względem formalno prawnym przygotowany w sposób prawidłowy i nie budzi zastrzeżeń. SKO pozytywnie też wypowiedziało się w temacie finansowania przyszłorocznego deficytu budżetowego.
Radny Kowalczyk odczytał wnioski komisji Budżetu i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej. O wnioskach możecie czytać szerzej w artykule Budżet z wnioskami. Radni zapoznali się z odpowiedzią Rafała Zagozdona dotycżącą propozycji radnych. Prezydent nie zgodził się m.in. na przygotowanie dokumentacji technicznej dotyczącej budowy ulic Batorego, Żółkiewskiego i Hetmańskiej, oraz parkingu przy ulicy Rolnej i Lewej.
13:49 - Projekt uchwały budżetowej prezentuje Skarbnik Miasta, Barbara Koścista. Dokument przewiduje 4,3 miliona deficytu w kolejnym roku, który sfinansowany zostanie z zaciągniętych kredytów i pożyczek. Wielkość wydatków naszego miasta osiągnie według planu poziom 185 milionów złotych, z czego wydatki majątkowe to 32 miliony złotych. Limit zobowiązań, jakie będzie mógł zaciągnąć prezydent miasta to łącznie 43 miliony złotych
Wszystkie Komisje Rady Miejskiej pozytywnie zaopiniowały uchwałę budżetową. Żaden z radnych nie wziął udziału w dyskusji. Tylko sześciu radnych wstrzymało się od głosu. Rafał Zagozdon podziękował radnym za przyjęcie uchwały i podkreśla, że budżet miasta jest bardzo "napięty".
14:05 - Uchwała o przyjęciu nowych obwodów do głosowania oraz siedzib komisji wyborczych na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego. Warto w tym miejscu przypomnieć, że kolejne wybory do Rady Miejskiej odbędą się w okręgach jednomandatowych (czyt. Uchwalili jednomandatowe). Krzysztof Barański złożył wniosek aby granice okręgów wyborczych pokrywały się z obwodami do głosowania. Chodzi głównie o komisję zlokalizowaną w dawnym Inkubatorze Przedsiębiorczości przy ulicy Warszwskiej. Z radnym nie zgodził się Henryk Dworczak, na którego wniosek dokonano zmian w uchwale. Podkreślał, że proponowana zmiana ograniczy frekwencję wyborczą, szczególnie wśród osób starszych. Czy chodzi rzeczywiście o dobroi seniorów, czy tylko o zapewnienie sobie odpowiedniej liczby potencjalnych wyborców? Wniosek Krzysztofa Barańskiego zyskał akceptację większości radnych.
14:21 - Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Domu Dziennego Pobytu w Tomaszowie Mazowieckim. Projekt omawia dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Jolanta Szustorowska.Opłata uzależniona ma być od poziomu dochodu osoby korzystającej z pomocy. W określonych przypadkach opłata nie będzie pobierana. Komisje RM pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały. Radna Wacława Bąk podkreślała, że koniecznością utworzenia Domu Dziennego Pobytu zajmuje się już kolejna Rada Miejska. Przypomniała też kontrowersje na temat lokalizacji placówki, która swoją siedzibę ma mieć w dawnym TKACZ-u. - Chodziło o stworzenie miejsca pobytu dla osób, które potrzebują stałej, codziennej opieki - mówiła. - Tymczasem, 30 osób, które mają znaleźć swoje miejsce w DDP, mają to być osoby zdrowe. Nie będą mogły przebywać tam osoby z chorobą Alzhaimera. Czy aby na pewno tworzymy dom dla właściwego adresata.
Arkadiusz Gajewski zadał pytania dotyczące kosztów utrzymania obiektu oraz jak się ma stworzenie placówki do nadmiaru miejsc w tomaszowskich Domach Pomocy Społecznej, w konteście planowanycn zwolnień pracowników.
Wiceprezydent Waldemar Wendrowski zapewniał, że także osoby niepełnosprawne będą mogły korzystać z opieki w Domu Dziennego Pobytu. - Przewidujemy zatrudnienia pielęgniarki a więc z definicji będą mogły korzystać osoby wymagające pomocy. Jeśli chodzi o miejsce, to jest ono wymarzone ze względów na komunikację. Koszt remontu szacujemy na 200 tysięcy złotych. Nie wydaje się być to dzym kosztem. Koszt utrzymania w przyszłym roku to ponad 300 tysięcy złotych.
14:42 - Podjęcie uchwały w sprawie podjęcia działań zmierzających do przekształcenia Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Tomaszowie Mazowieckim. Jako argument za powołaniem spółki przywołuje się konieczność stałęgo zwiększania dotacji dla MZK (przy 50% progu ustawowym), brak rentowności oraz rosnące koszty.Komisje RM pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Arkadiusz Gajewski przypomniał, że dyskusja na temat przekształceń zakładu trwa od kilkunastu lat. - Bardziej interesuje mnie co się aktualnie w firmie dzieje - mówił. - Chciałbym wiedzieć coś na temat sytuacji finansowej na koniec roku. - Radny pytał też czy odbyły się konsultacje społeczne ze związkami zawodowymi i czy prezydent zastanawiał się nad wprowadzeniem do spółki zewnętrznego inwestora.
Krzysztof Kuchta pytał o koszty przekształceń i czy nie obciążą one mieszkańców miasta poprzez podniesienie cen biletów. Jacek Kowalewski próbował dowiedzieć się, czy koszty wykupu usług przez miasto nie będą wyższe niż udzielana obecnie dotacja.
Uchwała została przyjęta zdecydowaną większością głosów. Tylko czwórka radnych wstrzymała się od głosu. Ma charakter intencyjny ale wszystko wskazuje na to, że będziemy mieć w naszym mieście kolejną samorządową spółkę. Pojawią się więc nowe miejsca pracy dla prezesów, wiceprezesów oraz miejsca w radzie nadzorczej. Inne artykuły na temat tomaszowskiego MZK
15:03 - Przewodniczący Stańdo ogłosił 15 minutową przerwę, po której nastąpi głosowanie pakietu uchwał "śmieciowych" i porządkowych.
15:30 - Rada Miejska wznawia obrady. Na początek punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta (Kot na smyczy, pekińczyk w kagańcu). Projekt przedstawia naczelnik Wydziału Inżyniera Miasta, Barbara Misiurska. Komisje RM pozytywnie zaopiniowały uchwałę. Jeden wniosek dotyczył nadzoru nad wykonaniem uchwały, który powierdzony zostaje Straży Miejskiej i pracownikom Urzędu.
- Kwestia porządku w mieście jest bardzo ważna - mówi Wacława Bąk. - Nie ma sesji, byśmy się tym tematem nie zajmowali. Ta uchwała niestety w większości zobowiązuje mieszakńców do przestrzegania róznych reguł. Chciałabym aby pracownicy pana prezydenta w maksymalny sposób upowszechniły regulamin wśród tomaszowian. Nasze miasto ejst jednym z nielicznych, w którym odstąpiono od pobierania podatku od posiadania psów. W tej sytuacji mamy szczególne prawo wymagać od właścicieli zwierząt, by stosowali się do zasad w regulaminie zawartych. Tymczasem okazuje się, że pani naczelnik nie wie ile nałożono kar na właścicieli zwierząt za to, że przepisy nie są przez nich przestrzegane.
Pozostali radni nie zabierali w temacie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta głosu. Przeglosowano zarówno wniosek komisji budżetu jak i całą uchwałę.
15:45 - Podjęcie uchwały w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty. Punkty dotyczące śmieci po raz trzeci trafiają pod obrady. Poprzednie artykuły na ten temat znajdziecie tutaj. Zaproponowana przez prezydenta Rafała Zagozdona metoda naliczania opłat uzależnia ich wysokość od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość lub mieszkanie. Za śmieci sekregowane płacić mamy 10,50 od osoby, natomiast niesegregowane kosztować mają 20. Tylko Komisja Spraw Społecznych negatywnie zaopiniowała projekt. Wniosek o zmianę stawek złożył Sojusz Lewicy Demokratycznej. Opłaty zgodnie z jego treścią mają wynosić odpowiednio 9 i 15 złotych.
Radna Wacława Bąk odczytała pismo z Biura Analiz Sejmowych przesłane na wniosek posła Marcina Witko, dotyczące ewentualnych ulg i zwolnień w zakresie naliczania opłat. Zgodnie jego treścią Rada nie ma możliwości ich stosowania. Swoje pismo do Rady Miejskiej przysłał też poseł, który zapowiada w nim przystąpienie do prac związanych z przygotowaniem nowlizacji ustawy.
Klub radnych PiS złożył też swój wniosek dotyczący wysokości opłat za wywóz śmieci. Jest on tożsamy w treści z wnioskiem SLD. Radna Bąk przytacza dotychczasowe opłaty naliczane przez tomaszowskie spółdzielnie mieszkaniowe. Jej zdaniem rzeczywisty koszt odbioru śmieci segregowanych wynosić powinien 7,50 zł.
Radni przegłosowali wnioski klubów. 17 z nich było za obniżeniem opłat, wśród nich członkowie PiS, SLD i Arkadiusz Gajewski, Tomasz Zdonek i Cezary Żegota z Platformy Obywatelskiej. Mieszkańcy Tomaszowa płacić będą więc mniej. Przypomnijmy, że w pierwotnej, zaproponowanej przez prezydenta wersji, koszt miał wynieść 12 złotych od osoby.
Kolejna uchwała dotyczy wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. .W tym punkcie głos zabierał Ryszard Goździk, pytał o uprawnienia współwłaścicieli nieruchomości do składania deklaracji o liczbie mieszkańców nieruchomości.
Radni określają termin, częstotliwość i trybb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Pozostałe uchwały śmieciowe nie wzbudziły zastrzeżeń. Dotyczyły szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz określenia rodzaju dodatkowych usług świadczonych w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz wysokości cen za te usługi.
16:25 - Plan pracy Komisji Rewizyjnej RM na przyszły rok. Komisja skontroluje Gimnazjum numer 7, Wydział Działalności Gospodarczej UM, Dzielnicowy Ośrodek Kultury, Ośrodek Sportu i Rekreacji (w zakresie gospodarki samochodowej i paliwowej), Wydział Inżyniera Miasta, Przedszkole numer 8, Szkołę Podstawową numer 7. Komisja Rewizyjna zajmować się też będzie analizą sprawozdania z wykonania budzetu miasta w roku 2012.
Radni podjęli też uchwałę w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Miejskiej oraz uchwały dotyczące planów pracy stałych komisji RM na 201 3 rok.
15:34 - Informacja o działalności Prezydenta Miasta w okresie między sesjami oraz z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji. Pytań radni nie mieli, podobnie jak do nformacji o działalności Przewodniczącego Rady Miejskiej i Wiceprzewodniczących w okresie między sesjami.
Interpelacje i wnioski radnych - pytania zadawali: Tomasz Trzonek, Krzysztof Kuchta, Marek Kubiak, Tomasz Kumek, Jacek Kowalewski. Na pytania odpowiadali prezydent Zagozdon oraz Grzegorz Zań i Waldemar Wendrowski. Treść interpelacji oraz odpowiedzi opublikujemy w kolejnym artykule
Napisz komentarz
Komentarze