Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów z roku 2007 nakłada na Powiatowych Rzeczników Konsumentów szereg obowiązków, które szczegółowo reguluje art. 42 wspomnianej ustawy. Są oni między innymi oskarżycielami publicznymi w sprawach dotyczących wykroczeń na szkodę konsumentów, muszą też udzielać porad i informacji prawnych. Mogą również wytaczać powództwa i występować
Rzecznik Konsumentów, dla skutecznego wykonywania swoich obowiązków został wyposażony w odpowiednie narzędzia administracyjno prawne .
- Jednym z nich jest zobowiązanie przedsiębiorcy do udzielania wszelkich niezbędnych wyjaśnień i informacji dotyczących skargi zgłaszanej przez konsumenta - mówi Agnieszka Drzewoska Łuczak. - Mamy także możliwość zgłaszania swoich uwag i opinii. Przedstawiciele Firm mają natomiast obowiązek w formie pisemnej się do nich odnieść.
Wielu przedsiębiorców jednak pisma skierowywane do nich przez rzeczników lekceważy. Trafiają one do kosza i postają bez odpowiedzi. Często też nie są odbierane z urzędów pocztowych.
- Ciągle u nas funkcjonuje ten sposób myślenia, że nie odbieranie pism chroni przed poniesieniem odpowiedzialności - tłumaczy rzecznik konsumentów. - Tymczasem nic bardziej mylnego. Dwukrotnie awizowane pismo uważa się za skutecznie doręczone. Mimo wszystko jednak wydłuża to procedury i wiele spraw, które mogłyby zakończyć się polubownie trafia do Sądu.
W pierwszej kolejności wpływa do Policji wniosek o ukaranie przedsiębiorcy w związku z działaniami uniemożliwiającymi rzecznikowi wykonywanie nałożonych przez niego zadań. Artykuł 114 w/w ustawy ustanawia sankcję karną w postaci grzywny, jaką zapłacić musi osoba, która „narusza obowiązek udzielenia rzecznikowi konsumentów wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia rzecznika lub obowiązek ustosunkowania się do uwag i opinii rzecznika”. Jej minimalna wysokość to 2.000 zł (i konia z rzędem temu, kto jest w stanie wyjaśnić, dlaczego tomaszowski Sąd orzeka karę o połowę niższą). Do grzywny doliczyć należy oczywiście koszty postępowania sądowego przeprowadzonego w trybie nakazowym.
- Oczywiście kolejnym etapem może być wytoczenie powództwa na rzecz konsumenta związane z naruszeniem jego interesów - dodaje Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tomaszowie Mazowieckim, podkreślając , że jego działania nie są wymierzone w przedsiębiorców a mają na celu ochronę praw konsumentów
Napisz komentarz
Komentarze