Izba zauważyła m.in. że w żadnym spośród skontrolowanych starostw nie zostały ustalone procedury działania rzeczników, które określać powinny zasady i terminy rozpatrywania spraw do nich kierowanych.
Zdaniem kontrolerów rzecznicy konsumentów zbyt rzadko korzystają z uprawnień do wytaczania powództw na rzecz swoich „klientów” .
Powiaty nie najlepiej wywiązywały się także z obowiązku dostępności mieszkańców do rzecznika konsumentów. W czterech powiatach rzecznicy byli zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy, a godziny ich dyżurów praktycznie uniemożliwiały dostęp po godzinach pracy.
- W Tomaszowie rzecznik działa według karty usług - mówi nam Agnieszka Drzewoska Łuczak rzecznik konsumentów w powiecie tomaszowskim. - Zgodnie z zaleceniami m.in. UOKiK, wykorzystuje tzw. ADR, czyli alternatywne pozasądowe metody rozwiązywania sporów. Należy podkreślić, że są one tańsze i szybsze.
Tomaszowski rzecznik, na wniosek konsumentów, przygotowuje pozwy, wstępuje do spraw. Współpracuje z Delegaturą UOKiK w Łodzi, Radą Rzeczników między innymi w sprawach dotyczących wytaczania powództw przez Urząd.
- Współpracuje również z prokuraturą i wydziałami Przestępstw Gospodarczych Policji. - wyjaśnia pani rzecznik. – Zdarza się również w wielu przypadkach, kiedy roszczenia konsumentów są niezasadne odradza wnoszenia pozwów.
- Godziny pracy, tak jak w karcie usług. Staraliśmy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Wójtowie z terenu powiatu tomaszowskiego nie występowali z wnioskiem o dyżury w ich gminach. Ze swojej strony wystąpiłam do wszystkich deklarując pomoc przy wdrażaniu wiedzy konsumenckiej w szkołach, przekazałam również materiały edukacyjne dla nauczycieli.
W minionym roku tomaszowski powiatowy rzecznik konsumentów udzieliła ponad 2000 porad. To obrazuje skalę problemów. Ponadto prowadziła działalność o charakterze edukacyjnym obejmującą zarówno dorosłych, jak i młodzież szkolną.
Agnieszka Drzewoska – Łuczak podkreśla, że rzecznik działa na rzecz konsumentów ale nie przeciwko firmom.
Zadania w naszym powiecie realizuje jednoosobowa komórka.
Godziny przyjęć interesantów:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7.30- 15.30 godziny przyjęć konsumentów 10.00-14.00
wtorek 9.00-17.00 godziny przyjęć konsumentów 10.00-17.00
Biuro rzecznika mieści się w Tomaszowie przy ulicy Mościckiego (MDK) tel 044 725-30-90.
Napisz komentarz
Komentarze