Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 3 grudnia 2024 18:27
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Z Tomaszowa widać (nie tylko) tylko kominy Wistomu

Od Ziemniaków opowieść wiodąca wprost do Hańby

Tomasz Bąk: Zespół Ziemniaki znam tylko z opowieści starszych załogantów, ale na Crowmoth się załapałem, myślę, że to historia sprzed jakichś dwunastu lat… Chciałbym zapytać, czy Wasze doświadczenia na lokalnej scenie jakoś Was ukształtowały, czy może wręcz przeciwnie, próbujecie jakoś to wyprzeć. Przyznajecie się do swoich korzeni?

Adam Sobolewski: Zacznę może od końca. Można by zadać pytanie, czy w ogóle słychać te projekty w muzyce, którą gramy teraz. Odpowiedź brzmiałaby: tak, jak najbardziej. Czy się przyznajemy? Ja do Crowmotha się przyznaję, uważam, że im późniejszy, tym stawał się ciekawszy. Niestety, jak większość takich projektów licealnych, zespół w pewnym momencie „siadł”…

Andrzej Zamenhof: Jeżeli o mnie chodzi, to ja absolutnie nie wypieram tych doświadczeń, wręcz przeciwnie, uważam, że są bardzo cenne, bo jednak tak się kształtowaliśmy i każdy z nas w ten sposób uczył się grać muzykę, funkcjonować jako zespół, pracować z ludźmi, być na scenie… Jeśli chodzi o Ziemniaki, to mogłem wtedy szlifować umiejętności wokalne. Ziemniaki wspominam przede wszystkim jako takie wesołe dzieciństwo, gdzie chłopaki przychodzili, grali ze mną w piłkę, jeździli samochodzikami, a potem mówili: „Andrzej, trzeba grać koncert”, więc jechaliśmy do Piotrkowa, Rokicin czy Chorzęcina i graliśmy, było pogo, przychodziły punki… To było bardzo ciekawe doświadczenie i bardzo miło wspominam ten czas. Ponadto często wracam do jednego z najważniejszych wydarzeń w moim życiu, jakim był koncert z Dezerterem w Tomaszowie. Samo słuchanie Dezertera zrobiło na mnie ogromne wrażenie, a możliwość zagrania na tej samej scenie, gdy miałem dziewięć czy dziesięć lat, okazja, żeby ich posłuchać i obejrzeć to wszystko z bliska – to na pewno mocno wpłynęło na to, co robimy teraz, bo słuchać dużo Dezertera w Hańbie! No, a co do Crowmotha, to też mam bardzo miłe wspomnienia, to był mój pierwszy zespół, gdy byłem już prawie dorosłym człowiekiem i na pewno bardziej świadomie do tego wszystkiego podchodziłem. Wiesz, do tej pory jakoś trzymamy się razem, po cichu myślimy o jakimś dwudziestoleciu (śmiech). Więc jak najbardziej miło wspominamy i nie wypieramy się tych korzeni.

 

TB: A sama atmosfera dorastania w robotniczym mieście? W Hańbie! te wątki robotnicze są dość mocno zaakcentowane…

AS: Mocno zaznaczyliśmy to w naszych fikcyjnych biografiach, w których napisaliśmy, że muzycy grający w Hańbie!, Andrzej Zamenhof i Adam Sobolewski, poznali się w Tomaszowskiej Fabryce Filców Technicznych, więc Tomaszów jest jak najbardziej ważny, jest takim punktem zwrotnym całej tej fikcyjnej historii zespołu.

Jak się dorastało w Tomaszowie? Nie zapomnę takiego złotego cytatu mojego kolegi z liceum. Siedzieliśmy na Muszli, rozmawialiśmy o tym, co chcielibyśmy robić w przyszłości, wiesz, gdybaliśmy, że ten chciałby wykonywać taki zawód itd., i w końcu ktoś z nas wypalił, że bardzo chciałby zobaczyć Japonię, na co ten kumpel takim grobowym głosem wypalił, że z Tomaszowa nie widać Japonii – z Tomaszowa widać tylko kominy Wistomu i ludzką biedę…

 

TB: Tomaszów był też szczególnym miejscem dla jednego z Waszych tekściarzy, niejakiego Juliana Tuwima… Czy, poza oczywistą wartością literacką tej poezji, te wątki lokalne miały jakiekolwiek znaczenie?

AZ: Nie, Tuwim po prostu jest dobrym poetą i wydaje mi się, że gdy pisał piosenkę o Tomaszowie, to był to całkiem inny Tomaszów niż ten, który my znamy.

Ignacy Woland: Tuwim pisał piosenki o Tomaszowie w swoim okresie, jak ja to nazywam, „romantycznym”. Tomaszów nierozłącznie wiązał mu się z miłością i wakacjami okresu dzieciństwa, więc był takim sielskim oderwaniem się od Łodzi, a my jednak podkreślamy zupełnie inny obraz rzeczywistości tomaszowskiej lat trzydziestych.

AZ: No i mamy też zupełnie inne doświadczenia i wspomnienia związane z tym miastem. Zawsze lubiłem tę piosenkę Tuwima o Tomaszowie, ale jakoś nie potrafiłem się w niej odnaleźć…

TB: Macie jakiś klucz doboru autorów i ich tekstów?

AZ: Po prostu wybieramy dobre teksty, takie, które mieszczą się w ramach czasowych.

IW: To jedno, ale jednak jest ten klucz – to są pieśni buntu, w mniejszym lub większym stopniu. Ich autorzy starali się wpływać na rzeczywistość poprzez swoją twórczość artystyczną, jakoś pobudzić odbiorców do skonfrontowania się z tym, że nie wszystko dookoła jest takie piękne, sielskie i anielskie. Szukamy tekstów, które nie tyle są zwrócone ku literaturze, co raczej wychodzą do ludzi, starają się skłonić do refleksji.

 

TB: Poezja dwudziestolecia międzywojennego jest wielonurtowa i bardzo zróżnicowana, poza pieśniami buntu można tam odnaleźć umiłowanie natury, poszukiwania formalne, dzienniki żołnierskie… Rozumiem, że grając z Hańbą! skupiacie się raczej na poezji zaangażowanej społecznie?

IW: Jasne. Oczywiście, że są świetne rzeczy autorów bardzo zaangażowanych politycznie, którzy bezprecedensowo manifestowali swoją polityczność, np. emigrując do Moskwy (śmiech), ale w twórczości literackiej raczej się to nie objawiało, to była poezja zwrócona ku poezji.  My jednak wybieramy tych autorów, którzy opisują świat i nie robią z tego laurki, a raczej próbę zderzenia oficjalnej propagandy rządowej z ich poetyckim sprzeciwem.

TB: Czyli raczej „Do prostego człowieka”?

AS: Tak, to jest właśnie ten Tuwim, którego lubimy.

IW: W podobnym okresie, co „Do prostego człowieka” powstał „Mój dzionek”, więc to jest ten Tuwim, który bardziej przemawia do Hańby! i inspiruje nas do dalszych poszukiwań.

 

TB: Niektóre zespoły rockowe silą się na nagrywanie concept albumów, wy poszliście krok dalej i zrobiliście konceptualny zespół. Jak zrodził się ten pomysł, czy to był jakiś szczególny moment, czy może bardziej proces, coś rozciągniętego w czasie?

AS: Nie, był to z góry ustalony koncept, wiedzieliśmy, jak ma to mniej więcej wyglądać…

IW: Stroje, teksty, muzyka, instrumenty…

AZ: Najpierw był pomysł, idea i jakiś plan, co z tym zrobić dalej, zaczęło się szukanie muzyków, dobieranie instrumentów.

AS: Co ciekawe, ten proces twórczy nie kończy się, cały czas inspiruje nas to do dalszych poszukiwań.

IW: Bo to jest trochę tak, że te wspomniane concept albumy zamykają się w ściśle określonych ramach: zespół sobie wszystko przeczytał, przemyślał, stworzył i zamknął temat, ewentualnie gra trasę koncertową i odkłada projekt na półkę. W naszym przypadku jest zupełnie inaczej – tak, jak Andrzej powiedział, na początku była idea, która zaczęła „toczyć” resztę, powstały pierwsze teksty…

AZ: A potem zaczęliśmy czytać! (śmiech)

IW: A potem okazało się, że to właściwie już jest, że ten koncept jest taką studnią bez dna, której się kompletnie nie spodziewaliśmy i której nie przewidzieliśmy. I raz, że nie wiedzieliśmy, że ona jest tak wielka, a dwa, że chyba żaden z nas nie spodziewał się, że to nas tak kompletnie pochłonie, bo nie skończyło się tylko na graniu muzyki i pisaniu tekstów. Myślę, że pięć czy osiem lat temu żaden z nas nie powiedziałby o sobie, że interesuje się historią dwudziestolecia międzywojennego, a teraz każdy z nas by się pod tym podpisał. Staliśmy się pośrednio amatorami historii i to jest chyba dla nas ważniejsze, niż sama muzyka.

 

TB: Napotykaliście jakieś trudności przy realizacji tego konceptu? Musieliście się z kimś konsultować, czy raczej szukaliście informacji na własną rękę?

IW: Staramy się być na tyle odpowiedzialni, żeby nie robić rzeczy na tyle głupich, że wymagałyby konsultacji. Jeśli już się decydujemy, żeby zaśpiewać jakiś tekst albo opowiedzieć jakąś historię, to staramy się to zweryfikować, dotrzeć do źródeł, żeby nie wyjść na totalnych ignorantów. To nie jest zespół propagandowy, ale niesie ze sobą pewien walor edukacyjny. Po pewnym czasie zrozumieliśmy, że nie możemy sobie robić jaj, jeśli trzymamy się chronologii, a także chcemy, pomimo fikcyjnego charakteru tej historii, oddawać charakter epoki. Jeśli mamy przedstawiać ludziom dwudziestolecie międzywojenne, a mamy świadomość tego, że fikcja często bywa bardziej nośna, niż suche fakty historyczne, to mamy wewnętrzny imperatyw, żeby sprawdzić i doczytać. Robimy to sami i jak dotąd żaden profesor nas nie zrugał. Zespół dociera także do kręgów nauczycielskich i nie mieliśmy żadnych sygnałów, że coś przekłamujemy czy w jakikolwiek sposób fałszujemy historię.

 

TB: Czy śledząc współczesne życie publiczne dostrzegacie jakieś punkty wspólne z wydarzeniami z dwudziestolecia międzywojennego?

IW: Oczywiście, że tak, nie da się od nich uciec, ale równie dobrze można tworzyć paralele z tym, co działo się pod koniec osiemnastego wieku. Na pewno jednak te podobieństwa nie determinują w żaden sposób tego, co robimy. To jest w ogóle jakiś wypadek przy pracy, swoisty błąd rzeczywistości, że znów zmierza w tym kierunku…

 

TB: Według Waszego kalendarza kończy się rok 1938, czy nie boicie się, że po nim przyjdzie rok 1939 z całym swoim ciężarem?

AS: Musi przyjść! Nie ma się czego bać, jesteśmy przygotowani.

 

 

TB: Wasz drugi album, „Będą bić!”, brzmi dużo bardziej surowo, niż debiut. Czy takie było Wasze założenie?

AZ: To jest celowe założenie i tak, ten pomysł nie jest zakończony, tylko wciąż trwa i się rozwija, co często popycha nas do robienia różnych, czasem głupich rzeczy…

IW: Nie powiedziałbym „głupich”, raczej „nieszablonowych”…

AZ: Dobrze, nieszablonowych. Postanowiliśmy pójść trochę dalej w tej rekonstrukcji i trochę to brzmienie zarchaizować. Wiadomo, że nie jest to dosłowna rekonstrukcja brzmienia z tego okresu, bo to po prostu niemożliwe, ale wzięliśmy stare mikrofony… W studiu u Marcina Prusiewicza, bo tam nagrywaliśmy, okazało się, że on wyciągnął jakąś kolekcję starych, radzieckich mikrofonów z lat pięćdziesiątych i siedemdziesiątych, puścił nas przez jakieś stare preampy i stary mikser, a czasem jeszcze specjalnie nagrywaliśmy ścieżki zbyt głośno, żeby uzyskać naturalny przester.

AS: Zdublowaliśmy cały sprzęt, żeby mieć wyjście ratunkowe, gdyby okazało się, że jednak przesadziliśmy, ale na szczęście nie musieliśmy korzystać z opcji rezerwowej, poszliśmy na całość…

AZ: Na koniec Adam wpadł na taki pomysł, że skoro staramy się być spójni, to może zrobimy płytę w mono i stwierdziliśmy, że jest to super pomysł, a potem pisali do nas ludzie i pytali, kiedy wreszcie wyjdzie płyta w stereo (śmiech). Albo pojawiały się zapytania, czy tylko na Spotify jest wersja mono, bo ludzie bardzo chcieliby usłyszeć ten materiał w stereo.

IW: Nasz wydawca dostawał reklamacje, ludzie chcieli wymienić swoje egzemplarze płyty, bo uznawali je za uszkodzone… Niektórych audiofilów przyprawiliśmy o szybsze bicie serca, bo myśleli, że zepsuł im się sprzęt.

AZ: Bardzo nas to wszystko cieszyło i uznaliśmy, że zrobimy właśnie taką pseudo-rekonstrukcję brzmieniową.

 

TB: Na koniec chciałbym zapytać – chociaż wiem, że udzielaliście już na nie odpowiedzi i pewnie będziecie o to pytani do końca życia - o słynną sesję dla KEXP. Czy jest to coś, do czego podchodzi się z niemal nabożną czcią, czy po prostu dzień jak co dzień? Pomogło Wam to jakoś w karierze?

AS: Ja nawet nie wiedziałem, co to jest KEXP, więc po prostu wszedłem i zagrałem (śmiech).

AZ: A ja wiedziałem, co to jest KEXP i na początku myślałem, że coś pomyliłem, czegoś nie doczytałem… Sprawdziłem jeszcze raz, i to faktycznie było KEXP, także dla mnie był to szok, wiesz, nie mieliśmy jeszcze płyty…

IW: Wyobraź sobie, że jesteś małym, młodym zespołem, grasz nieduże koncerty i cieszysz się z każdej okazji do grania…

AS: Że jesteś takim Crowmothem, tylko grasz na jeszcze głupszych instrumentach, niż Crowmoth.

IW: Właśnie, i nagle dostajesz zaproszenie na Off Festival, co już jest totalnym szokiem, a za chwilę pisze do ciebie Artur Rojek, że przyjeżdżają Amerykanie z KEXP i chcą was nagrać… Dla tych, którzy wiedzieli, co to KEXP, to wiadomo, opad szczęki murowany. Potem jeszcze część offowej ekipy podpowiedziała Amerykanom, żeby nagrać to na Nikiszowcu, to jest takie fajne miejsce, na pewno podpasuje… I wtedy już w ogóle nastąpiła jakaś koniunkcja sfer, Wenus się zbiegło z Marsem…

AZ: I jeszcze jedna rzecz – wtedy akurat był remont na Nikiszowcu i nie było samochodów…

AS: Tak, wróciliśmy tam w tym roku i byliśmy przerażeni.

IW: Bo to nie jest żaden skansen, tylko normalne, bardzo modne zresztą, osiedle. Jeżeli pytasz, czy coś to daje w karierze, to tak – daje masę. Dzięki KEXP pojechaliśmy na pierwszą trasę do Stanów Zjednoczonych. Dzięki KEXP także łatwiej nam było nawiązać kontakt z zagranicznymi klubami, bo to jest taki stempel jakości, nie musisz się przedstawiać, tylko robi to za ciebie marka tej rozgłośni. Także do dzisiaj ta sesja jest przywoływana, do dzisiaj jest wklejana w różne miejsca, choć nasze emocje już trochę ostygły, bo jednak minęło sporo czasu, ale tamto lato, tamten sierpień to szczególny moment.

AZ: Sierpień 1935, pamiętamy! (śmiech)

IW: Wtedy też po raz pierwszy usłyszał nas nasz wydawca, Antena Krzyku…

AZ: Wcześniej nagrywaliśmy piosenki na CD-Rach i drukowaliśmy okładki…

IW: Mieliśmy sporo nagranego materiału, z którym nie bardzo wiedzieliśmy, co zrobić, trochę się motaliśmy, nie wiedzieliśmy, jak to będzie, i nagle nastąpiła ta wspomniana koniunkcja astrologiczna: Off Festival, KEXP, Antena Krzyku i album w 2016 r.

 

TB: Dzięki za rozmowę i powodzenia!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie
Główny inspektor pracy: walczę o to, żeby płaca minimalna była płacą zasadniczą Od lat walczę o to, żeby płaca minimalna była płacą zasadniczą – powiedział PAP główny inspektor pracy Marcin Stanecki. Podkreślił, że dziś kwotę, jaką pracodawca wpisze w rubryce płaca zasadnicza, "ogranicza tylko jego fantazja", bo może to być np. jeden złoty.Data dodania artykułu: 30.11.2024 09:33Główny inspektor pracy: walczę o to, żeby płaca minimalna była płacą zasadniczą Raport: w Polsce w tygodniu promocji Black Friday wytwarza się do 150 tys. ton odpadów W tygodniu promocji Black Friday w Polsce generuje się od 120 do 150 tys. ton odpadów opakowaniowych. Co roku ilość dokonywanych zakupów w tym okresie wzrasta - przekazano w raporcie Organizacji Odzysku Opakowań Pro R3. Jak dodano, w Polsce jest ok. 30 tys. niespełniających obowiązku recyklingu firm.W tygodniu promocji Black Friday w Polsce generuje się od 120 do 150 tys. ton odpadów opakowaniowych. Co roku ilość dokonywanych zakupów w tym okresie wzrasta - przekazano w raporcie Organizacji Odzysku Opakowań Pro R3. Jak dodano, w Polsce jest ok. 30 tys. niespełniających obowiązku recyklingu firm.Data dodania artykułu: 30.11.2024 09:15Raport: w Polsce w tygodniu promocji Black Friday wytwarza się do 150 tys. ton odpadów Sapkowski o "Rozdrożu kruków": cykl wiedźmiński został zamknięty; wybrałem inną drogę - młodość Geralta Pięciotomowy cykl wiedźmiński został zamknięty w sposób ciąg dalszy wykluczający. Wybrałem zatem inną drogę - młodość Geralta, sam początek jego wiedźmińskiej kariery - powiedział PAP Andrzej Sapkowski o swojej nowej powieści "Rozdroże kruków". Książka od piątku dostępna jest w księgarniach.Data dodania artykułu: 30.11.2024 08:58Sapkowski o "Rozdrożu kruków": cykl wiedźmiński został zamknięty; wybrałem inną drogę - młodość Geralta
Reklamamuzyczny spektakl Metamorfozy
Reklamamuzyczny spektakl Metamorfozy
Dawid Podsiadło - Dokumentalny  w Helios na Scenie Dawid Podsiadło - Dokumentalny w Helios na Scenie W czerwcu 2024 roku Dawid Podsiadło zagrał 7 koncertów stadionowych dla pół miliona widzów. Finałem tej trasy były rekordowe dwa koncerty na Stadionie Śląskim w Chorzowie dla prawie 200 tys. osób. Ten film to zapis tych 7 wyjątkowych dni, a zobaczymy go już 3 grudnia w kinach Helios.Film „Dawid Podsiadło – Dokumentalny” to intymny portret jednej z największych postaci polskiej sceny muzycznej. Reżyser Tomasz Knittel zabiera widzów na pełną emocji podróż, towarzysząc Dawidowi Podsiadle podczas jego monumentalnej trasy koncertowej, obejmującej siedem występów na stadionach w Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu i Chorzowie. Jednak to nie same koncerty są tu najważniejsze, lecz Dawid – artysta, który tą trasą zamyka pewien etap swojej kariery i zastanawia się, co przyniesie przyszłość.Kamery śledzą Dawida nie tylko na scenie, ale przede wszystkim za kulisami – w chwilach skupienia, zmęczenia, radości i refleksji. Film pokazuje jego prawdziwą twarz: człowieka pełnego pasji, ale i niepewności.Dawid otwiera się przed widzami, dzieląc się przemyśleniami o drodze, którą przeszedł, o presji związanej z popularnością oraz o tym, co dalej po zakończeniu tak ogromnej trasy. Obecność znakomitych gości, takich jak Edyta Bartosiewicz, Monika Brodka, Daria Zawiałow, Kaśka Sochacka, Artur Rojek, Ralph Kaminski, Kortez i Vito Bambino zdecydowanie podkreśla wagę tego etapu.To unikalna okazja, aby zobaczyć, jak wygląda życie artysty w momentach triumfu, ale i w tych cichszych, bardziej intymnych chwilach, kiedy sceniczne światła gasną, a pytanie „co dalej?” staje się najważniejsze.Helios zaprasza melomanów na ten wyjątkowy seans! Bilety dostępne są na stronie www.helios.pl, a także w kasach kin i aplikacji mobilnej. W ramach oferty „Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz” dokonując zakupu z wyprzedzeniem, można wybrać najlepsze miejsca, a także - zaoszczędzić.Data rozpoczęcia wydarzenia: 03.12.2024
„Rzeczy niezbędne” „Rzeczy niezbędne”  „Rzeczy niezbędne”seans w ramach cyklu Kultura Dostępna! W czwartek, 5 grudnia odbędą się seanse w ramach cyklu Kultura Dostępna – tym razem wyjątkowo o zmienionej porze (zgodnie z repertuarem wybranego kina). Widzowie będą mogli zapoznać się z poruszającym dramatem „Rzeczy niezbędne”, w którym dziennikarka wraca do swojej rodzinnej miejscowości, aby napisać reportaż o rodzinie jej dawnej koleżanki.W ręce Ady, mieszkającej w Hamburgu uznanej dziennikarki, trafia tajemnicza przesyłka. To książka ze spisanymi pod pseudonimem wspomnieniami kobiety molestowanej w dzieciństwie przez ojca, z imienną dedykacją dla Ady. Dziennikarka decyduje się na spotkanie z autorką, którą okazuje się jej dawna szkolna koleżanka – Roksana. Razem wyruszają w podróż do miasteczka, gdzie dorastały, aby skonfrontować się z matką Roksany, niemym świadkiem jej dziecięcego piekła. Na miejscu okazuje się jednak, że matka twardo strzeże rodzinnych tajemnic, utrzymując obraz idealnego męża i rodziny. Ada postanawia opisać tę skomplikowaną i intrygującą historię w reportażu, choć dla niej, tak naprawdę, temat Roksany nie jest tym najważniejszym w podróży. Sama też musi rozliczyć się̨ z demonami przeszłości – to one nie pozwalają jej pójść naprzód w relacji z partnerem, z którym jest w zaawansowanej ciąży. Emocje między bohaterkami zagęszczają się, a Adzie coraz trudniej zachować dystans i ocenić́, co jest kłamstwem, a co prawdą. Kultura Dostępna w Kinach jest częścią programu realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego operatorem jest Narodowe Centrum Kultury. Projekt dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Szczegółowe informacje i repertuar najnowszej edycji cyklu w kinach Helios w całej Polsce dostępne są pod adresem: www.helios.pl/kultura_dostepna oraz www.nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/kultura-dostepna.Data rozpoczęcia wydarzenia: 05.12.2024
Mikołajkowy Maraton Grozy Mikołajkowy Maraton Grozy Nocne Maratony Filmowe Helios prezentują, Mikołajkowy Maraton Grozy, z aż czterema przerażającymi horrorami!Dla wszystkich którzy ciągle w niego wierzą, Mikołaj przygotował mrożący krew w żyłach prezent w postaci nocnego maratonu filmowego z aż czterema horrorami! Na początek wyczekiwana propozycja dla widzów o stalowych nerwach, wyjątkowy i przerażający “HERETIC”! Dalej przedpremierowo, oceniany jako jeden z najlepszych horrorów tego roku „EKSHUMACJA”. Po chwili przerwy dwie premiery - „ŁOWCA DZIECI” i na koniec dla najwytrwalszych „BLACK CAB”. Na tego Mikołaja warto czekać… Pewne jest, że taka grozy jeszcze długo po powrocie do domu nie pozwoli Wam zasnąć. Czy jesteście na to gotowi?Start: 06.12.2024, godz. 23:00 Meta: 07.12.2024r. około godz. 6.50Zagramy:- HERETIC- EKSHUMACJA (PRZEDPREMIERA!)- ŁOWCA DZIECI (PREMIERA!)- BLACK CAB (PREMIERA!) Ceny biletów:7 dni i wcześniej: 32,904 do 6 dni wcześniej: 34,901 do 3 dni wcześniej: 36,90W dniu seansu: 40,90Opisy filmów:HERETIC (napisy)Dwie młode kobiety, które z potrzeby serca szerzą słowo Boże, pukają do drzwi domu pana Reeda (Hugh Grant). Otwiera im z pozoru czarujący mężczyzna, który szybko pokazuje swoją diaboliczną naturę. Kobiety orientują się, że wszystkie wyjścia z domu zostały zamknięte, a ich podejrzany gospodarz co chwila pojawia się, aby zadać im kolejną zagadkę testującą ich wiarę. Rozpoczyna się śmiertelnie niebezpieczna gra, w której stawką jest przetrwanie. Głosicielki wiary będą musiały wykorzystać cały swój spryt, aby uciec z domu grozy pana Reeda.EKSHUMACJA (napisy)Uznana szamanka Hwarim (Go-eun Kim) oraz jej protegowany Bong-gil (Do-hyun Lee) zostają zatrudnieni przez zamożną, enigmatyczną rodzinę do zbadania przyczyny nadprzyrodzonej choroby, która dotyka pierworodne dzieci w każdym pokoleniu. W niełatwym zadaniu pomaga im również doświadczony przedsiębiorca pogrzebowy Young-geun (Hae-jin Yoo) i szanowany w całym kraju geomanta Sang-deok (Min-sik Choi). Zespół wkrótce znajduje źródło choroby w rodzinnym grobowcu znajdującym się na świętej ziemi. Wyczuwając złowrogą aurę otaczającą miejsce pochówku, niezwłocznie postanawiają ekshumować i przenieść szczątki przodków.ŁOWCA DZIECI (napisy)Olivia zauważa, że część jej niedosłyszących uczniów zniknęła i aby je odzyskać staje do walki z mitycznym stworzeniem Kinderfangerem, stawiając czoła własnym demonom z przeszłości.BLACK CAB (napisy)Po imprezie w Londynie, Anne i Patrick łapią taksówkę prowadzoną przez dziwnie rozmownego mężczyznę (Nick Frost). Po chwili, pokłócona para orientuje się, że kierowca nie zamierza zawieźć ich do domu. Zamknięci, bez możliwości ucieczki, zostają wywiezieni na odludzie. Jaki jest cel taksówkarza i czemu wybrał właśnie ich na swoje ofiary?                                                                                                                      Data rozpoczęcia wydarzenia: 06.12.2024
Reklamamuzyczny spektakl Metamorfozy
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
zachmurzenie duże

Temperatura: 4°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Wasze komentarze
Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: A co ten jeden brzuchaty nieuk robi na rocznicy szkoły średniej. Dlaczego nie zostało pokazane jego zdjęcie z jego przemówienia? A może nie wygłosił przemówienia z powodu obawy o kompromitację. Ten brzuchacz, nawet gdyby czytał z kartki, to i tak by dukał i z pewnością myliłby się. Wi ec wolał tylko pochwalić się swoim brzuchem. Parodia.Źródło komentarza: Obchody Święta Patrona II Liceum Ogólnokształcącego w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Człowieku- Mistrzu. Nie zadziałały jakiekolwiek czary. Zadziałało totalne bezmózgowie wyborców. W całej populacji tych wyborców 85% tej populacji, to bezmózgowcy, czyli ci, którzy sami nie potrafią myśleć, a "myślą" wg tego, kto im podpowie na kogo mają głosować. I to jest kompletne bagno. Te pozostałe 15% , to są ci, którzy wiedzą, na kogo głosować. I dokładnie, taki sam % radnych przedstawia każda rada samorządowa. Jednym słowem: wszystko zależy od tego, kto ma przewagę w każdym samorządzie: ci porąbani, czy ci normalni.Źródło komentarza: Radni PiS znają się na prawie i bezprawiu. Na tym drugim chyba nawet lepiejAutor komentarza: xxxTreść komentarza: Niezły numer z tym ogłoszeniem. Gdyby ktoś nie spojrzał w źródło tego materiału (rok 1935), zupełnie nie wiedziałby, o co tutaj chodzi.Źródło komentarza: Tomaszów zaprzestał pobierania podatkuAutor komentarza: TomaszówTreść komentarza: A ja mam pytanie czy pan prezydent Witko to pisior(tak się deklaruje),bo niby tak a pan redaktor cały czas wali w pisiorow jak to jest?;)Źródło komentarza: Pół roku to za mało... by udzielić najprostszych odpowiedziAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: O nas, czyli o elektoracie, wybierającym radnych, można powiedzieć tak: poszli ludzie, wybrali "swoich przedstawicieli" i bardzo dobrze. Teraz im (tym wyborcom)jest tak dobrze, że ,kur.a, dobrze im tak. Jęki i narzekania na tę samorządową swołocz nic nie dadzą. To jest państwo w państwie. Zwłaszcza w obecnym czasie, czasie rozwalania Polski przez ryżego donka.Źródło komentarza: Pół roku to za mało... by udzielić najprostszych odpowiedziAutor komentarza: Mariusz StrzępekTreść komentarza: Zapraszam do kontaktu. będziemy interweniowaćŹródło komentarza: Pół roku to za mało... by udzielić najprostszych odpowiedzi
Reklama
ReklamaArtis Gaudum
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama