Długofalowe relacje z klientami oparte na zaufaniu pozwalają na zbudowanie stałej współpracy i lojalności. Zobacz zatem jak zadowolić klienta?
Dlaczego warto tworzyć długofalowe relacje z klientem?
Celem budowania długofalowych relacji biznesowych jest posiadani lojalnych i zaufanych klientów. Kwestia ta jest szczególnie istotna ponieważ utrzymująca się obecnie duża konkurencja na rynku może sprawić, że niezadowolony klient skorzysta z usług innej firmy. Utrzymanie stałych klientów opłaca się także bardziej, niż nieustanne pozyskiwanie nowych. Ponadto jest to gwarancja umocnienia pozycji marki w świadomości klientów i uzyskania tym samym lepszych wyników sprzedaży.
Zasady budowania relacji z klientem
Aby skutecznie budować relacje z klientami warto zwrócić uwagę na poniższe kwestie:
-
Koncentracja na utrzymaniu klientów, która polega na monitorowaniu i zaspokajaniu ich potrzeb.
-
Lifetime profit – analiza satysfakcji z nabywanych towarów i usług oraz obserwacja zmian zachowań i wymagań klientów.
-
Komunikowanie się z klientem po zawarciu transakcji.
-
Angażowanie klientów w sprawy firmy, na przykład rekomendowanie produktów i nagradzanie ich za podjęcie tych działań. Pozwala to na dostosowanie towaru lub usługi do oczekiwań targetu.
-
Pomoc w podejmowaniu decyzji, na przykład poprzez pracowników obsługi klienta.
-
Utrzymywanie stałej dwukierunkowej komunikacji z klientem – firma musi reagować na potrzeby klientów i informować ich o nowej ofercie.
-
Customizacja, czyli dopasowanie produktu do potrzeb klienta.
Jak budować długofalowe relacje z klientem? – sprawdzone sposoby
-
Wysoka kultura osobista, która powinna być bezwzględnie przestrzegana, niezależnie od formy kontaktu – kontakt bezpośredni, telefoniczny lub internetowy.
-
Odpowiednia komunikacja – w dziale obsługi klienta warto zatrudniać osoby, które posiadają do tego kompetencje. Klient powinien bowiem szybko i konkretnie uzyskać wszystkie potrzebne mu informacje o oferowanym produkcie lub usłudze.
-
Indywidualne podejście do klienta – w zależności od jego potrzeb.
-
Programy lojalnościowe – różnego rodzaju rabaty czy prezenty przyczyniają się także do budowania trwałych relacji z klientem.
Program lojalnościowy jako skuteczny i nowoczesny sposób tworzenia relacji z klientem
Program lojalnościowy to działanie marketingowe, które ma na celu stworzenie i utrzymanie długofalowych relacji z klientem. Może być on realizowany w różny sposób, na przykład poprzez zbieranie naklejek, punktów lub kapsli, które są wymieniane na nagrody albo oferowane przywileje i rabaty. Można obecnie spotkać na rynku firmy, które zajmują się tworzeniem i kompleksową obsługą programów lojalnościowych, na przykład SODEXO. Właściwie opracowany i wdrożony program, który wzbudzi zainteresowanie klientów może znacznie podnieść sprzedaż produktu lub usługi. Dlatego też działania te warto czasem powierzyć profesjonalistom.
Napisz komentarz
Komentarze