Wewnętrzny PR
Wewnętrzny Public Relations skupia się na doskonaleniu wizerunku firmy w opinii pracowników oraz ich otoczenia. Nie da się ukryć, że oddziaływanie na wizerunek firmy mają pracownicy i ich rodziny, zarząd oraz przyszli i byli pracownicy. Badania Harvard Business School przedstawiły, że aż 70% sytuacji kryzysowych firmie, spowodowane są przez aktualnych i byłych pracowników. Tak więc śmiało można stwierdzić, że odpowiednio dobrze dobrana komunikacja szefów z pracownikami, jest kluczem do ograniczenia sytuacji kryzysowych w przedsiębiorstwie.
Komunikacja w organizacji wiąże się odpowiednio z innymi funkcjami organizacji takimi, jak: kontrolowaniem, motywowaniem, wyrażaniem uczuć i informowaniem.
Cele PR-u wewnętrznego
Krótko mówiąc, dobry system komunikacji w organizacji to sukces firmy ponieważ wspiera sprawne i efektywne realizowanie zadań i ułatwia grupowe procesy podejmowania decyzji. Udrażnia przepływ informacji, a więc usprawnia działania. Wpływa na kreowanie atmosfery pracy zespołowej. Umożliwia budować silne więzi między pracownikami oraz pomaga w rozwiązywaniu konfliktów.
Wewnętrzny PR uwzględnia długofalowe budowanie pozytywnych relacji pracownik – szef. Skupia się też na rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów wewnątrz firmy, i unikaniu ich w przyszłości.
PR wewnętrzny w praktyce – jak komunikować się z pracownikami?
Zarządzający posługują się wieloma narzędziami do komunikacji z pracownikami. Jednym z takich narzędzi są mailingi pracownicze, które informują pracowników na bieżąco o sytuacji w firmie, aktualnych projektach, osiągnięciach i trudnościach. Dobrym narzędziem do komunikacji z pracownikami są też tablice informacyjne. Często w firmach organizowane są też spotkania informacyjne. Podczas takich spotkań cały zespół ma szanse nie tylko uzyskać informacje, ale może także podzielić się swoimi uwagami i wyrazić swoje opinie. Takie spotkania korzystnie wpływają na relacje pomiędzy pracownikami, jednoczą zespół i budują poczucie wspólnoty.
Następnym narzędziem do komunikacji z pracownikami są skrzynki pomysłów, często stosowane w firmach produkcyjnych. Pracownicy za pomocą skrzynek mogą zgłaszać swoje pomysły w zakresie funkcjonowania firmy. Takie pomysły mogą brać udział w wewnętrznych konkursach, a pomysłodawcy powinni zostać nagradzani.
PR wewnętrzny okiem pracowników
“W firmie której pracuję przede wszystkim stosowany jest mailing, spotkania w czasie lunchu, wyjazdy szkoleniowe, imprezy, kolacje poza firmą a także tablice informacyjne, magazyn dla pracowników czy też zwyczajnie telefoniczny przekaz informacji. Wszystko to sprawia, iż nasz zespół jest zgrany i wzajemnie się wspierający, pomagamy sobie mimo, iż każdy codziennie pracuje na swój miesięczny bonus. Panuje zdrowa atmosfera w pracy i to fakt, że dzięki dobrej komunikacji każdy jest bardziej zmotywowany i zaangażowany w działania firmy co również procentuje w zyski i opinię firmy”
- mówi pani Anna, pracownik jednej z korporacyjnych firm.
Natomiast w firmie której pracuje pan Adam “wciąż najpopularniejszą formą komunikacji wewnętrznej są cotygodniowe zebrania. Zaplanowanie działań, rezerwowanie zasobów. Komunikacja bardziej informacyjna niż dialog.”
Jak widać rola PR-u wewnętrznego w przedsiębiorstwach stanowi bardzo istotną funkcję, dzięki której panuje dobra atmosfera pracy.
Co jeszcze możesz zrobić, aby pracownicy utożsamiali się z firmą, w której pracują?
Świetnym sposobem na budowanie pozytywnych relacji z pracownikami są wyjazdy integracyjne i imprezy firmowe. Wspierają zawieranie przyjacielskich relacji wśród pracowników, co przyczynia się do sprawnej komunikacji i dobrej współpracy w danym przedsiębiorstwie. Warto też organizować eventy plenerowe dla pracowników i ich rodzin. Dobrym pomysłem jest też organizacja dni otwartych, w których pracownicy mogą zaprosić swoich znajomych.
Czy komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie jest ważna?
Zdecydowanie tak! To najlepszy sposób na budowanie pozytywnych relacji wśród pracowników oraz korzystnego wizerunku firmy.
****
Artykuł powstał w ramach praktyk studenckich AHE w Łodzi
Napisz komentarz
Komentarze