Czego potrzebują klienci?
Jeśli zastanawiasz się, jaki biznes w Internecie rozwinąć, złota zasada brzmi: taki, jakiego potrzebują Twoi klienci. Żeby to wiedzieć, musisz ich poznać, o czym opowiemy szczegółowo niżej. Jeśli będziesz wiedzieć, kto jest Twoim klientem, będziesz wiedzieć, czego ta osoba potrzebuje. Nic bowiem nikomu po produkcie, na który nie ma zapotrzebowania lub klienci nie wiedzą, że go potrzebują. Ta perspektywa powinna Ci towarzyszyć zawsze przy wprowadzaniu nowego produktu lub usługi. Odpowiadaj sobie na pytania: jaką korzyść przyniesie to mojemu klientowi? Jak mogę mu o tej korzyści opowiedzieć i uświadomić, że właśnie tego potrzebuje?
Daj się odnaleźć w sieci
Bez wysokiej pozycji w wyszukiwarkach będzie Ci trudno znaleźć klientów, zwłaszcza jeśli prowadzisz sklep online. Tym, co pomaga jest pozycjonowanie stron i pozycjonowanie lokalne. Polega ono na skoordynowanych działaniach zapewniających wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Najrozsądniejsze jest powierzenie tego zadania doświadczonym specjalistom. Jednym z nich jest firma EACTIVE. Specjalistyczna wiedza branżowa, lata doświadczenia, znajomość narzędzi i tajników SEO, a także sprawna realizacja usług — to klucz do sukcesu Twojego biznesu w Internecie.
Do kogo adresujesz swoją ofertę?
Precyzyjne określenie swojej grupy docelowej to praca, którą musi wykonać każdy właściciel biznesu w sieci. Jedną z technik, która bardzo to ułatwia jest tzw. stworzenie persony, czyli obrazu klienta, który z chęcią skorzysta z tego, co oferujesz. Zastanów się, jakiej jest płci, ile ma lat, czym się zajmuje, co lubi, czego nie lubi, co jest dla niego ważne na co dzień, co robi w wolnym czasie, gdzie spędza wakacje, jakie może mieć problemy, trudności i czego może potrzebować, jakie wsparcie będzie dla niego najlepsze. Możesz sobie nawet tę osobę zwizualizować i zapamiętać ten wizerunek, bo to do tej osoby właśnie będzie mówiła Twoja marka i jej sprzedawała swoje produkty czy usługi.
Stworzenie persony jest o tyle istotne, że mamy dwie pieczenie na jednym ogniu. Od razu rozwiązuje się problem sposobu komunikacji, języka, którego będziesz używać, tego, gdzie będziesz się pojawiać i w jaki sposób. Możesz stworzyć sobie kilka person, jeśli Twój asortyment jest różnorodny i w zależności od tego, co i komu oferujesz, operować odpowiednią strategią komunikacji adresowaną do konkretnej osoby.
Ważna rada: warto przyłożyć się do tej pracy i unikać pospiesznego tworzenia person. Daj sobie czas, zapisuj wszystkie myśli, jakie przychodzą Ci do głowy, przeanalizuj swoje zapiski po kilku dniach. Najgorsze, co możesz zrobić we własnym biznesie to uznać, że Twoja oferta przyda się wszystkim. Nie przyda się i lepiej od razu porzuć tę myśl: mówiąc do wszystkich, tak naprawdę nie mówisz do nikogo.
To, co wyróżnia Twój biznes, to Ty
Ludzie kupują od ludzi i jest to fakt, który doskonale rozumieją instagramowi influencerzy i wszyscy, którzy świadomie kreują swoje marki osobiste w Internecie i nie tylko. Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić dochodowy biznes w Internecie, nie chowaj się po kątach, bo bardzo często tym, co wyróżnia Twoją ofertę, jesteś właśnie Ty. Ze swoimi doświadczeniami, podejściem do życia, pomysłami i najważniejsze – wartościami. Nie ma na świecie drugiej takiej osoby, jeśli więc nawet sprzedajesz ręcznie tworzoną biżuterię, której przecież w sieci jest na pęczki, ludzie będą kupować ją dzięki Tobie: Twojej estetyce, gustowi, wartościom i idei, jaka stoi za Twoją marką. Bądź autentyczny i daj się poznać.
Nie oznacza to ciągłego epatowania swoją osobą, ale oznacza to przemyślaną strategię komunikacji: dobrze dopracowaną stronę „o mnie”, na której opowiesz dlaczego zajmujesz się tym, co robisz i jaka historia leży u podstaw Twojego biznesu i social media, dzięki którym ludzie mogą się dowiedzieć, jaki masz temperament, poczucie humoru, jakie wartości wyznajesz. Na początek to wystarczy. Nie martw się, że nie polubią Cię od razu wszyscy. Jedni polubią i mogą to być Twoi klienci, inni nie i to jest w porządku.
Facebook, Instagram i co tam wrzucać?
Na początek zastanów się, z jakich mediów społecznościowych korzystają Twoi klienci. Nie musisz być wszędzie, ale powinieneś być tam, gdzie są Twoi odbiorcy. Pomyśl, co będzie najlepsze – Facebook, Instagram, a może TikTok? Wybierz jeden, maksymalnie dwa kanały i to na nich skup działania w social mediach.
Co publikować? Są dwa główne sposoby na tworzenie wartościowego contentu, od których warto zacząć. Po pierwsze, zadbaj, by w Twoich mediach społecznościowych pojawiały się treści związane z Twoim biznesem i jednocześnie przydatne dla Twoich odbiorców. To może być wiedza, której potrzebują, by rozwiązać jakiś problem, inspiracje, linki do interesujących artykułów, transmisje na żywo z ekspertami w danym temacie, infografiki. Są branże, w których tworzenie takich treści jest z założenia łatwiejsze, jak np. edukacja czy psychologia i rozwój, ale nawet w przypadku wspomnianej wcześniej biżuterii hand made można tego typu content z powodzeniem tworzyć, choć może wymagać to nieco więcej wysiłku i planowania. Przykład? Warsztaty rękodzieła czy lekcje stylu online, wywiady ze stylistami, inspiracje modowe.
Po drugie, social media są przestrzenią stworzoną do tego, by dać się poznać swoim odbiorcom z mniej formalnej strony. I tu kłania się tzw. storytelling, czyli opowiadanie o sobie, swoich wartościach, doświadczeniach czy początkach w biznesie. Warto to robić i pokazywać ludzką twarz własnej działalności online.
Napisz komentarz
Komentarze