Problem nie pojawił się dziś. Tomaszowscy geodeci od dawne protestują przeciw przedłużającym się postępowaniom administracyjnym. Trwają one o wiele dłużej niż w jakimkolwiek sąsiednim powiecie. Problemem jest brak kadr. Mimo znacznego przyrostu zatrudnienia o zatrudnianiu fachowców się nie myśli. Zakres zadań Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami jest bardzo szeroki. W jego skład wchodzą: Zespół ds. ewidencji gruntów i budynków; Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej; Zespół ds. gospodarki nieruchomościami.
Zespół ds. ewidencji gruntów i budynków realizuje zadania z zakresu m.in.: ewidencji gruntów i budynków, utrzymania operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi;; archiwizacji wycofanych danych ewidencyjnych; udostępniania danych ewidencyjnych; ochrony danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem; sporządzania i wydawania wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków; wydawania zaświadczeń potwierdzających posiadanie gospodarstwa rolnego, do spraw sądowych o uwłaszczenie lub zasiedzenie, o posiadaniu prawa własności do budynku lub lokalu mieszkalnego; prowadzenia postępowań w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów; prowadzenia postępowań administracyjnych z zakresu ewidencji gruntów i budynków; zawiadomienia organów podatkowych, wydział ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego; prowadzenia rejestru cen i wartości nieruchomości oraz udostępniania danych rzeczoznawcom majątkowym; przeprowadzania i wykonywania scalenia i wymiany gruntów.
Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej realizuje z kolei zadania z zakresu: prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym: prowadzenia dla obszaru powiatu: ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, gleboznawczej klasyfikacji gruntów, tworzenia i udostępniania standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, koordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych itd.
Jak wdać nie da się tych zadań wykonywać pracownikami przyjętymi na staż z urzędu pracy. Potrzebna tu jest bardzo szczegółowa wiedza. Wydział w skali roku przygotowuje i wydaje tysiące dokumentów. Przechodzi przez niego każda lokalna inwestycja, do której niezbędne są wypisy i wyrysy z rejestru gruntów. Każdorazowa sprzedaż, darowizna czy przekazanie nieruchomości nie odbędzie bez wizyty w Starostwie Powiatowym.
Zespół ds. gospodarki nieruchomościami realizuje zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami powiatu i Skarbu Państwa, w tym w szczególności: ewidencjonowania nieruchomości, sporządzania sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami, zapewnienia wyceny nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, zabezpieczenia nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, sporządzania i podawania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu przeznaczonych do sprzedaży, oddania w wieczyste użytkowanie, trwały zarząd, dzierżawę, najem, oraz organizowania, ogłaszania i przeprowadzania przetargów, aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu, wnioskowania i opiniowania podziałów nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu; wywłaszczania nieruchomości, wszczynania postępowania uwłaszczeniowego, prowadzenia rokowań o nabycie nieruchomości w drodze umowy, ustalania odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości, udzielania zezwoleń za zajęcie nieruchomości na cele szczególne, orzekania o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego we własność; i wiele innych.
Paraliż wydziału oznacza ni mniej ni więcej kłopoty dla mieszkańców powiatu oraz potencjalnych inwestorów i na dzień dzisiejszy wszystko wskazuje na to, że od niego nie uciekniemy,
Napisz komentarz
Komentarze