W czwartek w Szczecinie rozpoczął działalność punkt przyjęć interesantów Rzecznika Praw Obywatelskich. Zgodnie z Konstytucją, skargę do RPO może zgłosić każdy, kto uważa, że władza naruszyła jego wolności i prawa.
"Skarga jest pozbawiona formalności. Można ją złożyć w dowolnej postaci: napisać list, zadzwonić na infolinię, czy zwrócić się przed odpowiedni formularz w Internecie" – przekazał podczas konferencji prasowej Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek.
Podkreślił jednak, że wciąż dużo osób korzysta z możliwości bezpośredniej wizyty w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.
"Bardzo wiele osób czuje potrzebę, żeby porozmawiać, przedstawić dokumenty swojej sprawy i poinformować przedstawicieli RPO o swoim problemie podczas rozmowy. Potrzebują spojrzeć w oczy, wykrzyczeć swój problem i swoje zarzuty względem władzy, która - zdaniem takiego człowieka - narusza jego wolności i prawa" – poinformował Rzecznika Praw Obywatelskich.
Chętni na wizytę mogą zgłosić się do punktu przyjęć interesantów RPO, który powstał w siedzibie Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego przy ul. Mickiewicza 41. Jest on czynny w każdy pierwszy czwartek miesiąca w godzinach 10:00-15:00.
"Będzie tu pracownik biura RPO, z którym będzie można porozmawiać i zgłosić swoją sprawę. Ona będzie zarejestrowana i prowadzona już w biurze w Warszawie" – wyjaśnił Wiącek.
Jak przekazano podczas konferencji prasowej, w ubiegłym roku do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło 75 tys. skarg.
"To rekordowa liczba. W tym roku spodziewamy się, że tych skarg będzie więcej. Jest bardzo dużo problemów społecznych związanych z podrożeniem kosztów życia. Bardzo dużo ludzi zwraca się do nas w poczuciu bezradności tego, że nie mogą żyć na takim poziomie, na jakim żyli wcześniej" – poinformował Wiącek.
Jak wyjaśnił "jest to związane z podwyżką kosztów energii elektrycznej, znanymi powszechnie problemami z dostępem do węgla, kosztami obsługi kredytów. W tej chwili dominują wśród spraw tego typu problemy".
Podkreślił też, że jako Rzecznik Praw Obywatelskich "stara się pozostawać dialogu z właściwymi organami władzy publicznej i apelować o to, aby tworzyć jeszcze więcej rozwiązań, które mogłyby wesprzeć obywateli w przejściu tego trudnego okresu".
To drugi taki punkt w województwie zachodniopomorskim, pierwszy znajduje się w Koszalinie przy ul. Rynek Staromiejski 6-7.(PAP)
Napisz komentarz
Komentarze