Zacznijmy od języka polskiego. Tutaj niekwestionowanym liderem jest Szkoła Podstawowa numer 1. Średni procentowy wynik jaki, uczniowie uzyskali w egzaminie Ósmoklasisty wyniósł aż 73,3 procent. Jest on o tyle niepodważalny i zasługuje na tym większe uznanie, że jest to największa w naszym mieście szkoła podstawowa. Kształci się tu najwięcej dzieciaków. Bardzo dobry wynik i drugie miejsce na podium zajęła prywatna Szkoła Podstawowa Tomek, prowadzona przez Fundację ProEm. Tuż za nią znalazły się dwie szkoły publiczne, czyli „Siódemka” i „Jedenastka”.
Średnia w powiecie tomaszowskim to 64,48%, a w samym mieście 64,33. Województwo Łódzkie na tle całego kraju wypada ogólnie słabiej. Różnica to prawie 2%. Tomaszowska średnia z języka polskiego jest tylko nieznacznie lepsza od tej „ogólno łódzkiej”. Przykład „Jedynki” pokazuje, że zbudowanie systemu nauczania na najwyższym poziomie jest możliwe. Co ciekawe to właśnie ta szkoła może pochwalić się największą liczbą finalistów w konkursach przedmiotowych, interdyscyplinarnych i tematycznych organizowanych przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2021/2022.
Przynajmniej 3 szkołom wypada się przyjrzeć bliżej. Wyniki na poziomie poniżej 60% dają sporo do myślenia. Wydaje się, jakby dyrektorzy placówek zapomnieli, że demografia prędzej czy później wymusi konieczność likwidacji dwóch szkół w Tomaszowie Mazowieckim. Czyżby chcieli władzom miasta ułatwić podjęcie ostatecznej decyzji w tej sprawie?
Zdaniem specjalistów od oświaty wyniki są odzwierciedleniem skutków reformy edukacji przeprowadzonej kilka lat temu. Nie jest przypadkiem, że słabsze wyniki osiągają placówki, które zostały przekształcone w podstawówki z gimnazjów. Nauczyciele najprawdopodobniej mają problem z dostosowaniem się do nauczenia na poziomie elementarnym. Wyjątkiem jest Szkoła Podstawowa numer 11.
Dużo lepiej ma się sprawa z nauczaniem matematyki i wynikami egzaminu z tego przedmiotu. Tu szkoły publiczne w sposób zdecydowany dominują. Tym razem na najwyższym stopniu podium zameldowała się „Jedenastka”. Na podobnym poziomie egzamin zdali uczniowie „Jedynki”. Bardzo dobrze spisali się uczniowie szkół numer: 6, 7, 12. Prywatna Szkoła „Tomek” wypada tu słabiej, chociaż mieści się powyżej średniej.
Zdecydowanie najlepiej wypada „Tomek” w egzaminie z języka angielskiego. Wysokie wyniki uzyskały też cztery szkoły publiczne, prowadzone przez miasto. Interesujące jest to, że w przypadku egzaminu z języków obcych nowożytnych, młodzi tomaszowianie uzyskują wyniki na poziomie przekraczającym średnią krajową.
Warto zwrócić też uwagę na indywidualne wyniki najlepszych uczniów w poszczególnych szkołach. Dla porównania mamy dostępne dane z roku ubiegłego.
UWAGA!!!
Dane o indywidualnych osiągnięciach uczniów pochodzą z roku szkolnego 2021/2022. Wnioski na nagrody dotyczące indywidualnych sukcesów uczniów w roku szkolnym 2022/23, zgodnie z przyjętą uchwałą, dyrektorzy przedstawiają do UM w terminie do 16 sierpnia. Wtedy podsumowany będzie miniony rok szkolny, który de facto się kończy 31 sierpnia
W Szkole Podstawowej numer 1 im. Aleksandra Kamińskiego najlepszy wynik z egzaminu końcowego uzyskała Michalina Elas, finalistka wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z chemii, przygotowywana przez nauczycielkę Jolanta Jaśkiewicz. Jej wynik to 98,6%. Tylko odrobinę słabiej egzamin napisała Monika Niewola – 98%.
Uczniowie tej szkoły brali też udział w wojewódzkich finałach konkursów z matematyki, biologii, historii, ekologii. Poza wspomnianą wyżej Jolantą Jaśkiewicz z sukcesów swoich podopiecznych cieszyły się również Katarzyna Gebler, Krystyna Mazek, Julita Piotrowska.
W Szkole Podstawowej numer 3 im. marsz. Józefa Piłsudskiego najlepiej zdała egzamin Gabriela Niezawitowska – 95,6%
W „Szóstce” Patrycja Rzeźnik była finalistką wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z języka polskiego, a najwyższą średnią z ocen osiągnęła Antonina Domańska (5,57)
W Szkole Podstawowej numer 7 najwyższa średnią zanotował Krzysztof Wiśkowski (5,44), finalista wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z matematyki (nauczycielka Marzena Rudzka).
W „Ósemce” przy ulicy Stolarskiej najlepszym uczniem 8-klasy okazał się Kacper Pełka ze średnią 5,79. Natomiast w „Dziewiątce” przegoniła wszystkich Wiktoria Pająk.
Joanna Piechota to z kolei uczennica ze Szkoły Podstawowej numer 10. Finalistka konkursów wojewódzkich z geografii i matematyki, przygotowywana przez nauczycielki Joannę Matsiak i Elżbietę Galińską. Jej średnia na zakończeni szkoły to 5,71. W konkursach historycznych brali udział też jako finaliści Łucja Szydłowska i Jakub Szewczyk, pod fachowym okiem Anny Czyż.
Monika Zygmunt okazała się najlepsza uczennicą w Szkole Podstawowej numer 11. Brała udział jako finalistka w konkursie przedmiotowym z języka polskiego (nauczycielka Grażyna Serwa). Dawid Kukiełka był finalistą ogólnopolskiego konkursu historycznego (nauczycielka Iwona Goździk).
W Szkole Podstawowej numer 12 dwoje uczniów osiągnęło na egzaminie wynik 96%. Byli to: Jędrzej Sipa i Lena Piechna. Najwyższa średnią na zakończenie szkoły miała Nina Kociucka (5,89). Nina była finalistką wojewódzkich konkursów przedmiotowych z chemii i matematyki (nauczycielki Barbara Szczecińska, Marzena Głowa). W konkursie historycznym laureatami zostali: Paweł Goździk i Wojciech Kobacki (nauczycielka Jolanta Wawrzeńczyk).
Szkoła numer 13. Tutaj prawdziy „Asem” był Oliwier Kwiatkowski. Nie tylko osiągnął najlepszy wynik z egzaminu końcowego (95%) ale też najwyższa średnią (5,83). Był laureatem konkursów przedmiotowych z: matematyki, chemii, fizyki i języka angielskiego. Jest też finalistą ogólnopolskiego konkursu internetowego „Firs Step To Succes”. Ucznia wspierały nauczycielki: Regina Kwapiszz, Jolanta Migowska, Mariola Kubacka, Anna Gabryszewska – Anteczek. W tej samej szkole finalistą wojewódzkiego konkursu z biologii została Karolina Pichola (nauczycielka: Irena Barcikowska).
Rewelacyjne wyniki z egzminu ósmoklasisty uzyskały w szkole podstawowej numer 14 Dominika Zyska (99,2%) oraz Amelia Magiera (97,6). Równie dobrze spisała się Julia Smuga (95,2). Dwie pierwsze dziewczynki to równocześnie laureatki wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z języka polskiego (nauczycielka: Elżbieta Kafar).
Sukcesy uczniów, to równocześnie sukcesy ich nauczycieli. To oni potrafią wyłowić talenty a z nich wydobyć to, co najlepsze. Równocześnie zachęcić do wysiłku i odpowiednio zmotywować, bo jak wiadomo każdy sukces to 1 procent talentu i 99 procent pracy. W Tomaszowskich szkołach zatrudnionych jest kilkuset nauczycieli. Nam udało się wymienić zaledwie kilkanaście najbardziej zaangażowanych osób.
Nie zapomniano o nauczycielach. Zachętą miała być nagroda Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego "Nauczyciel Roku", która przyznawana miała być nauczycielom wykazującym szczególną aktywność i innowacyjność w pracy z uczniem. Miała mieć na celu wyróżnienie nauczycieli samorządowych szkół podstawowych. Na nagradzanie nauczycieli przez samorząd nie udzielił zgody wojewoda łódzki. Dlaczego? Nikt tego nie wie. Ale to właśnie ten zapis miał kluczowe znaczenie w całym programie. Tobiasz Bocheński je po prostu zdemolował.
Po raz pierwszy w Tomaszowie Mazowieckim udało się opracować tak kompleksowy program wspierania uczniów. Paca z uzdolnionymi dziećmi i młodzieżą w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę - Miasto Tomaszów Mazowiecki, realizowana będzie poprzez prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych oraz realizacje autorskich programów nauczania i innowacji pedagogicznych. Na ich realizację przyznawana będzie dodatkowa liczba godzin dydaktycznych
Nowy Program przewiduje też szereg wyróżnień i nagród, jakie będę z nowym rokiem szkolnym przyznawane uczniom.
Pierwsza z nich to „Olimpijski Laur” - za szczególne osiągnięcia w konkursach, olimpiadach nagroda może być przyznana uczniowi klasy IV-VIII szkoły podstawowej, który jest laureatem najwyższego stopnia konkursu lub olimpiady zorganizowanych w sposób przewidziany rozporządzeniem wydanym na podstawie ustawy o systemie oświaty. Nagroda przyznawana jest w formie pieniężnej. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje dyrektorom szkół.
Nagroda Edukacyjna Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego „Tomaszowski Diament” może być przyznana uczniowi klasy IV-VIII szkoły podstawowej, który w bieżącym roku szkolnym spełnił łącznie następujące warunki: jest laureatem najwyższego stopnia konkursu, olimpiady, turnieju zorganizowanych w sposób przewidziany Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, wywiązuje się z podstawowych obowiązków ucznia, uzyskując w klasyfikacji rocznej średnią ocenę z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej na poziomie nie niższym niż 5,4 bez ocen dostatecznych, ocenę wzorową z zachowania oraz nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności z zajęć edukacyjnych.
Statuetkę Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego „Pomocna Dłoń” może otrzymać uczeń, który w bieżącym roku szkolnym spełnił łącznie następujące warunki: działa aktywnie na rzecz innych, zwłaszcza w formie wolontariatu w szkole, poza szkołą; został wytypowany do tego wyróżnienia przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski szkoły, do której uczęszcza lub uczęszczał w roku, którego wyróżnienie dotyczy; uzyskał w klasyfikacji rocznej ocenę z zachowania nie niższą niż bardzo dobrą.
Nagroda „Ósmoklasista - Absolwent 100%” jest szczególną nagrodą dla uczniów klas VIII szkół podstawowych, którzy uzyskali z egzaminu ósmoklasisty średni wynik procentowy mieszczący się w przedziale 95% - 100%.
Napisz komentarz
Komentarze