Demografia jaka jest każdy widzi
Nie jet dla nikogo tajemnicą, że liczba uczniów w Tomaszowie Mazowieckim sukcesywnie maleje. Przyczyny niekorzystnych zmian demograficznych są niezwykle złożone. Z jednej strony mamy do czynienia z efektami wieloletniej migracji tomaszowian do dużych skupisk miejskich i za granice, z drugiej ze zmianą stylu życia.
GUS podkreśla, że bieżąca liczba urodzeń jest zależna od liczby kobiet w wieku prokreacyjnym (15–49 lat), drugim elementem mającym istotny wpływ na liczbę urodzeń są postawy i zachowania prokreacyjne ludności.
Obserwowane po 1990 roku zmiany spowodowały przesunięcie najwyższej płodności kobiet z grupy wieku 20–24 lata do grupy 25–29, a obecnie także do grupy 30–34 lata. Znaczący wzrost płodności ma miejsce także w najstarszych grupach wieku. W latach 1990–2021 udział matek w wieku co najmniej 30 lat podwoił się i stanowią one 55% kobiet, które urodziły dziecko w 2021 roku
Dlatego mediana wieku kobiet rodzących na przykład w 2021 roku wzrosła i wynosiła już 31 lat (wobec 26 lat w latach 1990-2000). W tym okresie zwiększył się także – o 6 lat – średni wiek urodzenia pierwszego dziecka – w 2021 r. wyniósł prawie 29 lat
Czy stoimy wobec perspektywy likwidacji placówek szkolnych? Wszystko na to wskazuje. Póki co miasto stara się obniżać średnią liczbę dzieci klasach. Obecne w naszym mieście średnia liczba uczniów w oddziale w przedszkolu to 24,13, a w oddziale w szkole – 23,58.
Niestety na niską liczbę dzieci nałożyć się może już niedługo brak kadry nauczycielskiej.
Czy brakuje nauczycieli?
Jak to wygląda obecnie? Według danych przekazanych nam przez tomaszowski magistrat, dla nauczania wspomnianych na wstępie 5844 uczniów przewidziano 559,14 etatów nauczycielskich (108,94 etatów w przedszkolach i 450,20 etatów w szkołach) oraz 278,30 etatów administracji i obsługi. Miasto podkreśla związany z wynagrodzeniami szacowany dla samorządu skutek finansowy w wys. 72 442 321, 35 zł. Koszt to niebagatelny, którego nie jest w stanie zrekompensować przekazywana samorządowi subwencja oświatowa.
Urząd Miasta finansuje się łącznie 61,76 etatów wsparcia – to ważne dla dzieci korzystających z zajęć świetlicowych, biblioteki, opieki pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów oraz dodatkowo 25,22 etatów nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne i współorganizujących kształcenie specjalne bądź integracyjne dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że zajęcia rewalidacyjne, to osobne zajęcia dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Trzeba pamiętać, że zajęcia te nie są formą pomocy psychologiczno–pedagogicznej. Rodzaj zajęć zależy od potrzeb danego ucznia. Zajęcia te mają pomóc uczniom usprawnić zaburzone funkcje rozwojowe i intelektualne. Mogą być zarówno indywidualne, jak i zespołowe. W placówkach ogólnodostępnych i integracyjnych każdy uczeń powinien mieć po 2 godziny zajęć rewalidacyjnych tygodniowo, a w szkołach specjalnych – nawet po 8, 10 czy 12 godzin (wszystko zależy od typu szkoły).
W roku szkolnym 2023/24 z zawodu odejdzie 18 nauczycieli (dane UM). W dziewięciu przypadkach rozwiązanie stosunku pracy, związane jest ze zmianami organizacyjnymi z powodu zmniejszenia liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania. Dotyczy to nauczycieli, którzy spełniają warunki uprawniające do emerytury bądź do przejścia na wcześniejszą emeryturę. Pięciu pedagogów odejdzie na emerytury na własny wniosek. W trzech przypadkach ograniczono zatrudnienia nauczyciela na podstawie mianowania do wymiaru nie niższego niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć
W tym samym czasie zatrudniono 30 nowych nauczycieli na cały bądź część etatu. Część z nich znalazła pracę w zastępstwie nieobecnych nauczycieli. Pracę rozpocznie 15 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej lub przedszkolnej, 8 nauczycieli specjalności związanych ze wsparciem ucznia (pedagog, psycholog, logopeda, n-l współorganizujący kształcenie specjalne, bibliotekarz) oraz 7 nauczycieli przedmiotu
W tym roku szkolnym 22 nauczycieli przebywać będzie na urlopach dla poratowania zdrowia, gwarantowanych im przez Kartę Nauczyciela. Skutek finansowy dla samorządu w roku szkolnym 2023/24 - 1 256 288,36 zł.
Zajęcia dodatkowe
W tomaszowskich szkołach liczbę oddziałów sportowych dostosowano do dyscyplin dla miasta strategicznych. W roku szkolnym 2023/24 będzie funkcjonowało 12 oddziałów sportowych, tj. 2 nowe oddziały na poziomie klas czwartych (SP10 i SP12) oraz 10 oddziałów na poziomie klas piątych i szóstych w zakresie kontynuacji rozszerzonego trzyletniego szkolenia z piłki siatkowej dziewcząt i chłopców (SP12, SP13, SP10) i łyżwiarstwa szybkiego (SP1, SP9).
Kontynuowana będzie realizacja w formie zajęć dodatkowych finansowanych przez organ prowadzący, innowacji pedagogicznych w szkołach. Nauczyciele, którzy zgłosili ciekawe nowatorskie pomysły będą realizować zajęcia dodatkowe dla swoich uczniów. Łącznie w 9 szkołach podstawowych realizowanych będzie 20 rodzajów przedsięwzięć innowacyjnych, na które organ prowadzący przyznał dodatkowo 36 godzin tygodniowo.
Zaplanowano różnorodną gamę zajęć dodatkowych, tj. zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, logopedycznych, rewalidacyjnych, rewalidacyjno – wychowawczych, zajęć kreatywnych lub rozwijających zainteresowania, pomocy psychologiczno – pedagogicznej, dodatkowych zajęć w ramach nauczania indywidualnego, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, czy też zajęć z języka polskiego dla dzieci cudzoziemskich, w tym zwiększoną do 6 godz. tygodniowo liczbę godzin dla grup uczniów ukraińskich (223 uczniów na dzień sporządzania dokumentu).
Od 1 września 2023 r. do 30 czerwca 2024 r. uczniowie szkół podstawowych będą w dalszym ciągu mogli w ramach zajęć wychowania fizycznego i realizacji rozszerzonego szkolenia sportowego w oddziałach sportowych korzystać z bogatej infrastruktury Tomaszowskiego Centrum Sportu (tor do jazdy szybkiej na łyżwach, boisko do hokeja, boisko do piłki ręcznej, siatkowej, koszykówki, korty tenisowe, bieżnia tartanowa, hala Lechia) - łącznie w obiektach TCS planuje się realizować 200 godzin miesięcznie zajęć wychowania fizycznego oraz dodatkowo wyposażyć szkoły w darmowe karnety na wejście dla grup zorganizowanych na zajęcia pozalekcyjne.
TOMASZÓW MAZOWIECKI – ARENA POZYTYWNEJ ENERGII
W ramach realizacji projektu „TOMASZÓW MAZOWIECKI – ARENA POZYTYWNEJ ENERGII” finansowanego z programu Rozwój Lokalny zaplanowane jest wdrożenie interaktywnej symulacji zarządzania firmą i budżetem dla przedszkoli i szkół podstawowych w mieście (zakup 12 licencji z dostępem do symulacji biznesowych opartych na realiach polskiego rynku, jako narzędzie dydaktyczne do nauki przedsiębiorczości wraz ze szkoleniem nauczycieli, którzy będą wykorzystywać oprogramowanie do prowadzenia dodatkowych zajęć z uczniami w przedszkolach i w klasach I-III i IV-VIII) oraz przeprowadzenie zajęć dodatkowych z przedsiębiorczości (po 8 godz. w m-cu). Zadanie jest w trakcie realizacji.
W ramach realizacji tego projektu w pełni wdrożono „Zintegrowany System Zarządzania Oświatą” - nowoczesne narzędzie usprawniające pracownikom samorządowym oraz kierownikom jednostek oświatowych zarządzanie szkołą, przedszkolem, a także komunikację z uczniami i ich prawnymi opiekunami. Platforma umożliwia uczniom i ich rodzicom swobodny dostęp do niezbędnych informacji oraz aplikacji podczas codziennej współpracy ze szkołami i przedszkolami oraz w okresie naboru do nich.
Doposażono też placówki oświatowe łącznie w 77 zestawów komputerowych i laptopów oraz licencje programów antywirusowych – 503 szt. i programu Opiekun Web – 454 szt.
Komputery da uczniów i nauczycieli
Począwszy od roku szkolnego 2023/24, co roku kolejne roczniki uczniów klas IV szkół podstawowych publicznych i niepublicznych otrzymają bezpłatnie laptopy. Laptopy staną się własnością rodziców, nie będą mogły zostać zbyte przez 5 lat. Zakup komputerów jest jedną z inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Ustawa zakłada także przekazanie nauczycielom szkół podstawowych bonu o wartości 2,5 tys. zł z przeznaczeniem na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego. Środki będzie można wykorzystać do 31 grudnia 2025 r. Nauczyciel będzie mógł zakupić dowolny sprzęt spełniający wymogi opisane w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki. W przypadku zakupu droższego laptopa, trzeba będzie dołożyć brakującą kwotę ze środków własnych. Wsparcie finansowe będą mogli otrzymać nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy będą zatrudnieni na dzień 30 września 2023 r.
Napisz komentarz
Komentarze