Resort w informacji przekazanej PAP przypomniał, że od 1 stycznia 2023 r. funkcjonuje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii, wprowadzające zasady wyraźnego oznaczania cen towarów i usług. Obowiązuje ono razem z nowelą ustawy z 1 grudnia 2022 r. o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Oba rozwiązania wdrażają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 (dyrektywę Omnibus).
Ministerstwo przypomniało, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, obok aktualnej ceny należy umieścić informacje o najniższej cenie towaru lub usługi obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni. Prawo zobowiązuje też, aby cena jednostkowa lub informacja o obniżce była umieszczona na danym towarze bezpośrednio przy nim lub w jego pobliżu, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów.
"Przedsiębiorcy, którzy chcą ogłosić promocję lub wyprzedaż, muszą pamiętać o poinformowaniu klienta o obniżce ceny w taki sposób, aby była ona zrozumiała i co ważne, dała możliwość porównania cen" – podkreślono.
Dodano, że obniżona cena powinna być wyróżniona za pomocą innego koloru lub zwrotów takich jak "promocja", "obniżka" lub "przecena".
Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda zwrócił uwagę, że zbliża się wzmożony okres zakupów m.in. związany z Black Friday. Zwrócił uwagę, że będzie to okazja do zakupów produktów w niższych cenach i konsumenci powinni pamiętać o swoich prawach.
"Pamiętajmy, że przepisy, które obowiązują już prawie od roku, wymagają, aby sprzedawcy wyraźnie informowali o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. To pomoże nam zorientować się, czy rzeczywiście trafiliśmy na prawdziwą promocję" – wskazał minister.
Tegoroczny Black Friday przypada 24 listopada. Po Czarnym Piątku sklepy często urządzają kolejną wyprzedaż z okazji Cyber Monday, a następnie rozpoczyna się sezon promocji przedświątecznych.
Niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informował, że w związku z obowiązkami wynikającymi z dyrektywy Omnibus, Prezes Urzędu postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji. Wystosował też ponad 60 wystąpień miękkich, a w toku jest 14 postępowań wyjaśniających dotyczących sklepów stacjonarnych. (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze