NT: Dlaczego 15 marca?
AGNIESZKA DRZEWOSKA- KOVAČ: Ponieważ to rocznica słynnego przemówienia Prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna F. Kennedy’ego, który to w 1962 roku, przed Kongresem Stanów Zjednoczonych, wypowiedział sentencję: „Consumers, by definition, include us all (...)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Zaprezentował wtedy projekt ustawy o prawach konsumentów (Kennedy's Bill of Rights) zawierający cztery podstawowe prawa do: informacji, bezpieczeństwa, wyboru produktów i usług, wyrażania opinii.
W ciągu kolejnych lat katalog został znacznie rozszerzony, w tym o o kolejne uprawnienia. W tym do: zaspokajania podstawowych potrzeb, dochodzenia roszczeń, edukacji, zdrowego środowiska.
W 1985 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Wytyczne ONZ dotyczące ochrony konsumentów. Wytyczne te stanowią ważne narzędzie, nadające dodatkową legitymację zasadom praw konsumentów oraz praktyczne wsparcie i wskazówki dla rozwoju ochrony konsumentów na całym świecie. Wytyczne zawierają szereg potrzeb konsumentów, które w szerokim zakresie odzwierciedlają nasze prawa.
NT: Art. 76 Konstytucji mówi, że „Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa”. Czy uważa pani jako rzecznik konsumentów, że nasze prawa są wystarczająco chronione?
AGNIESZKA DRZEWOSKA KOVAČ: To właśnie konsumenci i nasze potrzeby są podstawą rozwoju gospodarki, jednak nadal nasze prawa są niestety marginalizowane. Jako rzecznik konsumentów uważam, że jednostka w starciu z przedsiębiorcami, za którymi stoi duży kapitał i skomplikowane procedury, ma mniejsze szanse na skuteczne dochodzenie roszczeń. Dlatego pomoc w takich sytuacjach jest niezbędna.
Światowy Dzień Konsumenta to okazja by przypomnieć, że wszyscy jesteśmy konsumentami! Kupujemy produkty, zawieramy umowy, korzystamy z usług telekomunikacyjnych, finansowych, transportowych, turystycznych, e-commerce i wielu innych. To też okazja by przypomnieć, że nie jesteśmy sami w sporach z przedsiębiorcami.
W Polsce, podobnie jak w innych państwach demokratycznych już od wielu funkcjonują różnego rodzaju instytucje, do których konsument może się zgłosić, jeśli sam nie radzi sobie z problemem. Tam pomogą nam eksperci z wiedzą specjalistyczną. Takie instytucje pozwalają wyrównywać szanse – sprawiać, że spór jednostki z przedsiębiorcą może się toczyć w sposób sprawiedliwy mimo różnicy wiedzy i doświadczeń. Pomagają nam zatem instytucje takie jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Rzecznik Finansowy, Komisja Nadzoru Finansowego, Europejskie Centrum Konsumenckie, Urząd Transportu Kolejowego, Rzecznik Praw Pasażera oraz Urząd Regulacji Energetyki i oczywiście rzecznicy konsumentów.
NT: Przedsiębiorca też bywa przecież konsumentem
AGNIESZKA DRZEWOSKA KOVAČ: Światowy Dzień Konsumenta to okazja by przypomnieć, że wszyscy jesteśmy konsumentami! Kupujemy produkty, zawieramy umowy, korzystamy z usług telekomunikacyjnych, finansowych, transportowych, turystycznych, e-commerce i wielu innych. Po 17 latach pracy jako rzecznik konsumentów uważam, że tylko świadomy konsument może uniknąć manipulacji i zagrożeń jakie czyhają na niego na etapie wybierania oferty, zawierania umowy czy korzystania z usług. Świadomy konsument to taki, który zna swoje potrzeby, swoje prawa, obowiązki i podejmuje odpowiedzialne decyzje. Dlatego tak ważna jest edukacja i samorozwój.
NT: Co roku obchodzicie Dzień Konsumentów pod innymi hasłami. Co tym razem jest myślą przewodnią?
AGNIESZKA DRZEWOSKA- KOVAČ: W tym roku wraz z UOKiK jako rzecznicy konsumentów ostrzegać będziemy przed fałszywymi inwestycjami, które uwiarygadniane są wizerunkami znanych osób bez ich wiedzy. Superokazja? Jeden klik i zysk w mig? Każdy z nas może być kuszony reklamami inwestycji ukazywanych jako zyskowne, bez ryzyka – w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje dużych firm lub obligacje.
Zapraszamy media, instytucje i organizacje do wspólnych działań. Ty też możesz podzielić się wiedzą – już od poniedziałku na uokik.gov.pl wszystkie informacje, również do wykorzystania przez Ciebie. Każdy z nas może paść ofiarą cyberoszustów. Włącz się w akcję społeczną: Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!
NT: Ważna jest edukacja
AGNIESZKA DRZEWOSKA- KOVAČ: Znaczenie i rola konsumentów w podejmowaniu zrównoważonych i odpowiedzialnych decyzji jest kluczowa w rozwijaniu koncepcji świadomej konsumpcji. Jako, że wszystko , co konsumujemy ma wpływ w pierwszej kolejności na nasze zdrowie, budżet domowy i otaczające nas środowisko.
NT. Dziękujemy, że jest Pani z nami konsumentami już od 17 lat.
Napisz komentarz
Komentarze