Szef resortu infrastruktury o rozwoju sieci drogowej oraz kolejowej w Polsce w trakcie 20-letniej obecności Polski w unijnych strukturach mówił w poniedziałek na konferencji prasowej. Zorganizowano ją na dworcu Łódź-Fabryczna, który – jak podkreślił Klimczak – jest jednym z symboli skoku, jaki dokonał się w rozwoju polskiej infrastruktury transportowej w ostatnich 20 latach.
"Bardzo wiele dobrego zadziało się przez te ostatnie 20 lat, zarówno w sektorze transportu kolejowego, jak i drogowego, lotniczego i morskiego. Jeśli chodzi o kolej, w ostatnich 20 latach zmodernizowaliśmy ponad 13 tysięcy kilometrów linii kolejkowych, kupiliśmy prawie 600 wagonów, blisko 100 różnego rodzaju składów kolejowych, zelektryfikowaliśmy linie kolejowe, wyremontowaliśmy i przebudowaliśmy 100 dworców. Bardzo podobne zmiany nastąpiły w rozwoju transportu drogowego. To miliardy złotych zainwestowanych" – powiedział minister infrastruktury.
Klimczak zapowiedział dalsze inwestycje z udziałem funduszy unijnych. "UE zmieniła nasz system pracowania i myślenia na projektowy. W ramach różnego rodzaju projektów zmieniliśmy choćby to miejsce (dworzec Łódź-Fabryczna – PAP) i będzie ono podlegało kolejnym zmianom, bo przed nami zakończenie niezwykle ważnej inwestycji, jaką jest tunel średnicowy, który zmieni wszystko, jeśli chodzi o transport kolejowy przez Łódź" – dodał.
Prezes PKP PLK Piotr Wyborski poinformował, że w ubiegłym tygodniu spółka podpisała aneks do umowy z głównym wykonawcą budowy tunelu PBDiM Mińsk Mazowiecki. Zgodnie z nim nowy termin zakończenia inwestycji to 2026 rok i wtedy pod Łodzią mają pojechać pierwsze pociągi.
Minister infrastruktury zapowiedział, że w nowych projektach unijnych ministerstwo będzie stawiało nie tylko na nową infrastrukturę i przebieg linii kolejowych, ale także na zwiększenie ich przepustowości. Jak mówił, ważne jest włączanie nowych połączeń aglomeracyjnych.
"Skupiamy się zarówno na inwestowaniu potężnych pieniędzy, w tym unijnych, w nowe rozwiązania komunikacyjne, coraz lepszy tabor, ale także w porozumienie wszystkich przewoźników" – wskazał.
Szef PKP PLK przyznał, że realizowany od lat duży program inwestycyjny na kolei nie byłby możliwy bez funduszy unijnych. W jego ramach – jak mówił – przez ostatnich kilkanaście lat na infrastrukturę kolejową w Polsce wydano ponad 110 mld zł.
"W najbliższych latach będziemy realizować programy i projekty, które mają pozwolić na realizację kolejnych kilometrów torów, czy wyremontowanie kolejnych stacji, o wartości ponad 100 mld zł" – zadeklarował.
Klimczak dodał, że z okazji 20. rocznicy wstąpienia Polski do UE, PKP Intercity ma w ofercie 20 tys. biletów w promocyjnej cenie na połączenia międzynarodowe. Jak mówił, do Pragi będzie można pojechać pociągiem cztery razy taniej niż zazwyczaj, a do Berlina - za połowę ceny.
Szef PKP Intercity Janusz Malinowski poinformował, że oferta "Super Promo International" na podróż pociągiem do europejskich miast będzie obwiązywać od 2 do 26 maja. "Bilety już są dostępne w naszych aplikacjach mobilnych i kasach. Do Berlina, Monachium, Wiednia, Budapesztu, Pragi pojedziemy w bardzo atrakcyjnych cenach, zaczynających się od 65 zł" - poinformował. (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze