W ubiegłym tygodniu w powiecie tomaszowskim odbyło się się szereg spotkań z mieszkańcami miejscowości, przez które przechodzić ma planowany odcinek drogi ekspresowej S12, między Łodzią a Kozeninem. Uczestniczyli w nich przedstawiciele firmy projektującej oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Prezentowano trzy hipotetyczne przebiegi tego samego wariantu drogi na odcinku obejmującym gminę Tomaszów oraz samo miasto (lub jego bezpośrednie sąsiedztwo). Jak duże było zainteresowanie tematem świadczy fakt, że w Smardzewicach na stosunkowo sporej sali zabrakło miejsc, a większość osób przysłuchiwała się dyskusji przez otwarte okna.
Na temat protestów w Będkowie pisaliśmy w poniższym artykule.
Mieszkańcy zwracali przede wszystkim uwagę na fakt, że nie konsultowano z nimi wyboru wariantu południowego. Trzy linie prezentowane na mapach, będące rzekomo wybranymi propozycjami do konsultacji, stanowią ten sam wariant korytarza, jakim ma być poprowadzona droga, w ramach szerokiego na 4 km pasa. Pytali też z jakich powodów odrzucono wariant północny, który byłby najbardziej korzystny dla miasta. Klaudiusz Wilmański ze starostwa powiatowego podkreślał, że droga w wariancie południowym nie przynosi żadnych korzyści dla Tomaszowa Mazowieckiego
Okazało się też, że kilkukilometrowy odcinek drogi biegnący przez Tomaszów i gminę wiejską będzie posiadał tylko dwa węzły. Pierwszy w Studziankach, drugi w Kozeninie. Trudno więc trasę nazwać obwodnicą miasta, chyba, że chodzi tu o obwodnicę Piotrkowa Trybunalskiego, z którego to rzeczywiście planowana w ten sposób "dwunastka" wyprowadzi ruch. Skróci się też droga z łodzi w Kierunku Kielc. a obok Tomaszowa, przez tereny o wysokich walorach, przejeżdżać będzie (według szacunków GDDKiA) dodatkowe 50 tysięcy samochodów dziennie. Brak węzłów powoduje też to, że nie otwiera ona (jak zapewniano) żadnych nowych terenów inwestycyjnych.
Protestujący zarzucają GDDKIA brak informacji na temat pojawienia się nowego południowego korytarza (pierwsza wiadomość 30.09.24). Korytarz południowy nigdy nie był wcześniej publikowany, nie było na jego temat żadnych informacji, dzięki którym ówcześni/obecni mieszkańcy jak również nowi inwestorzy mogliby podjąć decyzje na temat kupna/sprzedaży działek, stawiania nowych domów lub modernizacji starych.
Wielu mieszkańców zdecydowało się na przeprowadzkę na południe Tomaszowa dlatego, że miała być to spokojna, zielona dzielnica bez planowanych dróg lub przemysłowych inwestycji. Południowy korytarz biegnie przez główne części sypialniane (z ogromna ekspansja w ciągu ostatnich 10 lat i ogromnym potencjałem na kolejne dziesięciolecia) i rekreacyjne tereny naszej gminy.
Rzeczywiście konkretnych przebiegów drogi nie omawiano, ale rozpatrywano, a wariant południowy według wjazdu na węzeł Tomaszów Południe, obecnie został przesunięty do węzła Studzianki, a wcześniejszy południowy korytarz stał się korytarzem środkowym, przy czym dla jasności należy podkreślić, że w wielu miejscach jego przebieg jest zbieżny z obecnie forsowanym.
W proteście rozsyłanym za pomocą internetowych komunikatorów czytamy też, że obecny południowy korytarz biegnie przez główne tereny rolnicze gminy. Wiele obszarów to grunty klasy III , na których nie można dostać warunków zabudowy, a które teraz zostaną zajęte przez drogę. Droga spowoduje powstanie działek o niekorzystnym rozłogu, zmniejszenie potencjału produkcyjnego gospodarstw rolnych, wydłużenie odległości dzielącej gospodarstwo i działki i zwiększenie kosztów produkcji.
Co ciekawe mieszkańcy zwracają też uwagę na ukształtowanie terenu oraz warunki geologiczne. Ich zdaniem oś planowanej drogi przecina się z uskokami tektonicznymi. Droga ma powstać w miejscu nie nadającym się do zabudowy, na niestabilnym gruncie, Istnieje ryzyko powstawania zapadlisk.
Jak widać na powyższej mapce, korytarz południowy (ale i wcześniej środkowy) przechodzi w bezpośrednim sąsiedztwie dwóch największych atrakcji turystycznych regionu – Rezerwatu Przyrody Niebieskie Źródła oraz Grot Nagórzyckich (pomnik przyrody). Zniszczenie tych cennych obiektów byłoby nieodwracalnym uszczerbkiem dla walorów turystycznych i środowiskowych naszego miasta. Wody, które wypływają w Niebieskich Źródłach pochodzą z terenu "niecki tomaszowskiej". Leje krasowe i ponory są i na Wąwale i w Wiadernie i dwa w Nagórzycach
Korytarz południowy przechodzi w bezpośrednim sąsiedztwie Zespołu Szkół Podstawowych Wiadernie istniejącego od 1903 roku i uczęszczanego przez prawie 300 uczniów z Wiaderna, Nagórzyc, Jadwigowa, Swolszewic i innych pobliskich miejscowości. Hałas z drogi expressowej będzie mieć negatywny wpływ na zdrowie psychiczne dzieci i uniemożliwi prowadzenie zajęć wewnątrz i na zewnątrz szkoły.
Możecie dołączyć do grupy
Jak wspominaliśmy na wstępie, korytarz południowy nie odciąży drogi w713 i DK48 i północnej, przemysłowej części Tomaszowa. To wariant północny stanowi prawdziwą obwodnicę miasta łącząc drogę ekspresową S8, drogę krajową nr 48 oraz drogę wojewódzką nr 713 od strony Opoczna poprzez węzeł drogowy, dając miastu możliwość odciążenia ruchu tranzytowego, w tym szczególnie pojazdów z relacji Opoczno-Łódź, które obecnie przejeżdżają przez miasto.
Pomoże w rozwoju północnej, przemysłowej części miasta, gdzie swoja siedzibę mają liczne zakłady produkcyjne i zakłady pracy, które zatrudniają tysiące pracowników, uczyni (w wielu miejscach zniszczone i zdegradowane) północne i wschodnie części Tomaszowa Mazowieckiego bardzo atrakcyjnym miejscem inwestycyjnym, który wesprze rozwój miasta.
Bardzo interesujący jest też argument dotyczący obronności i konieczności budowy mostu, umożliwiającego przejazd ciężkich pojazdów pancernych dla jednostki wojskowej, która zlokalizowana jest właśnie po północnej części miasta.
Dlaczego więc zdecydowano się na wariant południowy? Oficjalnie argumentuje się, że ze względu na to, że tzw. łąki henrykowskie. Klaudiusz Wilmański twierdzi jednak, że załatwienie decyzji środowiskowej nie powinno być problemem. Prawdziwym powodem trasowania od strony południowej są niższe koszty. GDDKiA chce zrobić drogę jak najtaniej, z minimalną liczbą węzłów i zjazdów oraz obiektów inżynieryjnych.
Napisz komentarz
Komentarze