"Kluczowe w sprawie CPK jest to, że to jest największy projekt rozwoju regionalnego finansowany z polskich funduszy, zwłaszcza ta część kolejowa. Jako ministerstwo patrzymy na całość polityki regionalnej i rozwoju regionalnego, i stąd nasze zainteresowanie” – powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.
Jak dodała, w kolejowej części CPK są w tej chwili proponowane zmiany zwiększające finansowanie z 71 na 77 mld zł i toczy się dyskusja na ten temat w rządzie, a decyzja będzie podjęta wkrótce – projekt CPK jest jednym z tematów wtorkowego posiedzenia rządu.
"To bardzo dobrze, że proponuje się zwiększenie finansowania, ale jednocześnie proponowane jest zwiększenie o 15 mld zł finansowania tzw. Y, czyli kolei dużych prędkości między dużymi metropoliami, o prawie 9 mld zł redukując finansowanie kolei subregionalnych” – wyjaśniła minister.
Dodała, że jeśli takie rozwiązanie zostanie przyjęte, to do 2032 r. nie będzie inwestowania w ramach CPK w koleje subregionalne, a przewidywane inwestycje to było np. połączenie Płock-Warszawa, które dzisiaj zajmuje ponad 2 godziny, a byłoby 45 min.
"Tymczasem w Polsce potrzeba doinwestowania projektów, które zredukują wykluczenie komunikacyjne średnich, subregionalnych miast. To one nam zagwarantują, że pomimo depopulacji będzie równy rozwój w całej Polsce” – podkreśliła.
We wtorek na rządzie ma być rozpatrzony m.in. projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”.
Wnioskodawcą jest pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. (PAP Biznes)
Napisz komentarz
Komentarze