Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 3 stycznia 2025 18:07
Reklama
Reklama

KPRM: koszt programu CPK do 2032 r. szacowany na 131,7 mld zł

Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. jest szacowany na 131,7 mld zł - poinformowała we wtorek kancelaria premiera. Dodano, że nowy harmonogram zakłada, iż do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.

Rząd przyjął nową uchwałę ws. ustanowienia programu wieloletniego "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030", przygotowaną przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zaktualizowano ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących CPK na lata 2024-2032 - podała we wtorek KPRM.

Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Dodano, że zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu "Polska w 100 minut" dojazd do tych miast ma zająć z Warszawy docelowo ok. 100 min.

Jak poinformowano, zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych - np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK itp.

Spółka CPK doprecyzowała z kolei, że na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczone 76,8 mld zł, a kolejne 42,7 mld zł pochłoną inwestycje lotniskowe. Ponadto po 2,5 mld zł mają kosztować projekty komplementarne lotniska oraz inwestycje drogowe, a 1,7 mld zł przeznaczono na tabor dla Kolei Dużych Prędkości.

"W zaktualizowanym Programie Wieloletnim na lata 2024-2032 przyjęliśmy możliwe do dotrzymania harmonogramy prac CPK. Urealnione zostały również założenia finansowe Programu, co pozwoli nam krok po kroku zrealizować projekt CPK" – wskazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie resortu.

Z kolei wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek przekonuje, że CPK to nie tylko inwestycja w przyszłość transportu w Polsce, ale także szansa na skok cywilizacyjny. "Naszym celem jest stworzenie jednego z najlepszych portów lotniczych na świecie, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, zapewniając nowe możliwości rozwoju całego kraju" – podkreślił.

W komunikacie kancelarii premiera zwrócono też uwagę, że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem na nie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK - podano. Przekazano też, że w ramach CPK ma powstać terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.

Przypomniano, że inwestycja obejmuje również węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem, który zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego. W ramach inwestycji do trzech pasów poszerzona zostanie też autostrada A2 między Warszawą a Łodzią. Ponadto w ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.

Dodano, że w ramach programu prowadzone będą też działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na tzw. linii Y Warszawa–CPK–Łódź–Wrocław/Poznań. "Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego" - dodano.

We wtorek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała na platformie X również, że zmieniony przez rząd program CPK zwiększa o 15 mld zł finansowanie tzw. linii Y, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną. Szefowa MFiPR zwróciła też uwagę, że zgodnie z nowym programem szybka ma ominąć Kalisz, co oznacza wykluczenie 400-tys. aglomeracji kalisko-ostrowskiej z dostępu do takiego środka transportu.

Przekazała też, że inwestycje w ramach CPK, takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk, zostały odłożone na okres po 2032 r.

"Potrzebujemy dwutorowego rozwoju kolei w Polsce w ramach CPK. Dlatego w trosce o zrównoważony rozwój Polski, włączający także mieszkańców mniejszych miast, jako minister od rozwoju regionalnego zgłosiłam uwagę do przyjętego programu" - dodała szefowa MFiPR w mediach społecznościowych.

Prezes spółki CPK Filip Czernicki mówił niedawno PAP, że nie jest możliwe powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2030 r., ale do 2032; a o harmonogramie prac powinni decydować fachowcy. Według prezesa CPK, wskazanie roku 2030 jako tego, w którym miałoby ruszyć centralne lotnisko jest nierealne. "Przeprowadziliśmy wraz z inżynierami odpowiedzialnymi za budowę lotniska gruntowną analizę zaawansowania projektu i zrealizowanych już prac. Z pełną odpowiedzialnością wskazaliśmy jako realną datę zakończenia inwestycji rok 2032" - mówił PAP Czernicki.

Należąca do Skarbu Państwa CPK, to spółka powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. W grudniu spółki Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze podpisały list intencyjny, zgodnie z którym PPL obejmą mniejszościowy udział - do 49 proc. spółki CPK. (PAP)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
zachmurzenie duże

Temperatura: 0°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1008 hPa
Wiatr: 30 km/h

Reklama
Reklama
Wasze komentarze
Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Ewunia. Wiesz, że zawsze ciebie kochałem i nawet (tylko w myślach...??) chciałem Ciebie zgwałcić. Moje serdeczne pozdrowienia dla Ciebie i dla tego "doktorka". Ten "doktorek", to jest dla mnie GIGANT. Dla mnie, zawsze byliście, jesteście i będziecie ludźmi "number ONE". Zawsze będę z Wami. Nie dajmy się temu, zawszawionemu dziadostwu.Źródło komentarza: Marcin Witko: Aby nam wszystkim tylko zdrowie dopisywało”Autor komentarza: Człowiek...Treść komentarza: I tak się składa że wolnych miejsc nie ma. Skąd Ty masz taką wiedzę z internetu ?? Czy wróżysz z fusów..Źródło komentarza: Bo w złości musi się ulać.Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Tak.Masz rację. Starosta katecheta ma w d.... ten powiat i ten budżet. Jemu jest jeden ch.... Bycie starostą, to jest dlatego, złamanego k..... zwykła, życiowa fucha. Tym bardziej, że teraz ma dobrego pomocnika: byłego szefa SKW, który pomoże w rozwikłaniu wszystkich wrogów tego k.....Źródło komentarza: Budżet powiatu dopiero pod koniec stycznia. Będą duże cięciaAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Dzisiaj, w niemieckim onecie, na pierwszej, głównej stronie jest zamieszczona informacja pt.: Podpułkownik Macierewicza szef wywiadu dyrektorem szpitala. Szwabom z onetu chodzi o to, aby pokazać, jakie przekręty robi ten PiS w terenie. W ten sposób, antyspołeczny katecheta zdobywa popularność w całej Polsce. Macierewiczowi współczuję. Szkoda, że dał się wdać w takie, powiatowe gówno.Źródło komentarza: Nieoficjalnie: znamy pierwszą decyzję nowego prezesa szpitalaAutor komentarza: MaxTreść komentarza: nie mam zdania nt. podmiany prezesów ale czy do tej pory z perspektywy pacjenta, ten szpital tak wspaniale funkcjonował jak go opisują ? - nie powiedziałbymŹródło komentarza: Marcin Witko: Aby nam wszystkim tylko zdrowie dopisywało”Autor komentarza: MarekTreść komentarza: W sumie takie odbijanie kart , to nic nadzwyczajnego., żadna sensacja. Tak się dzieje w dużej części firm…….co by miało być w tym dziwnego?Źródło komentarza: Nieoficjalnie: znamy pierwszą decyzję nowego prezesa szpitala
Reklama
Skarpety zdrowotne, z przędzy bambusowej Skarpetki bambusowe, antybakteryjne.Naturalne skarpety z bambusa, antyzapachowe.Skład:wiskoza bambusowa 72%, poliamid 25%, elastan 3%, apretura Sanitized®Wielkości:35-38, 39-42, 43-46, 47-50 (tylko w kolorze czarnym)        (według ZN-JJW-P-005)Konstrukcja:Skarpetki DEOMED® Bamboo to naturalne i komfortowe skarpetki antybakteryjne, antygrzybicze oraz skarpetki antyzapachowe, które posiadają również szereg prozdrowotnych właściwości.Do produkcji tych skarpetek została zastosowana delikatna, ale bardzo wytrzymała przędza z naturalnej wiskozy bambusowej. Wspomaga ona skuteczną wentylację stóp, pozwalając na pochłanianie nadmiaru wilgoci i dzięki temu są one tak komfortowe w używaniu przez cały dzień.Materiał ten został wzbogacony o apreturę Sanitized® o właściwościach antybakteryjnych i antygrzybicznych. Ze względu na zastosowanie tego dodatku to także wyjątkowo komfortowe skarpety antyzapachowe – zapobiegają pojawianiu się nieprzyjemnego zapachu. Dodatkowo, bardzo dobrze sprawdzają się jako skarpety antybakteryjne i antygrzybicze, a także wspomagają leczenie infekcji stóp.Dodatek poliamidu i elastanu powoduje, że te skarpetki są elastyczne i dobrze dopasowują się do stóp, a także nie uciskają ich.Skarpety z bambusa DEOMED® Bamboo posiadają specjalną konstrukcję, która zapewnia bardzo dobre dopasowanie do kształtu stopy i nogi, a przy tym są to skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dzięki temu skarpetki bambusowe Bamboo nie zaburzają naturalnego przepływu krwi w tętnicach i żyłach kończyn dolnych i polecane są dla osób z cukrzycą, obrzękami, niewydolnością żylną nóg.Skarpetki DEOMED® Bamboo dostępne są w wielu kolorach i rozmiarach do wyboru.Skarpetki bambusowe Bamboo marki DEOMED® to sprawdzony wybór dla wielu osób, którym zależy na zdrowiu i maksymalnym komforcie przez cały dzień.SKARPETKI ZAREJESTROWANE JAKO WYRÓB MEDYCZNYTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Łóżko rehabilitacyjne Elbur PB 331 Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów oraz montaż gratisNa zdjęciu: Łóżko PB 331 w wykonaniu standardowym w kolorze buk. Akcesoria: stolik Rubens 9 w kolorze buk oraz wieszak ubraniowy z lustrem.PB 331 to najpopularniejszy model łóżka w ofercie Elbur. Domowy charakter, praktyczne funkcje i sprawdzone rozwiązanie powodują, że jest stosowane z powodzeniem w placówkach opieki długoterminowej oraz w środowisku domowym. Ze względu na możliwość dopasowania koloru harmonijnie wpisuje się w każde otoczenie.Więcej informacjiKolory standardowe:C1 bukC2 buk jasnyKolory niestandardowe*:C4 nabuccoC5 klonC6 akacjaC7 dąb jasnyC8 orzechC153 dąb sonomaDETALE PRODUKTU:1. Zabudowane napędy podnoszenia łóżka4. Dodatkowa regulacja za pomocą rastomatu2. Pilot z blokadą poszczególnych funkcji5. Solidne koło z hamulcem3. Leże z regulacją twardości6. Szeroka gama kolorystycznaOPCJE:zmiana wypełnienia leża • zmiana długości leża • zmiana kolorystykiPODSTAWOWE DANE TECHNICZNEBezpieczne obciążenie robocze175 kgMaksymalna waga użytkownika140 kgRegulacja wysokości leża:od 40 do 80 cmRegulacja segmentu oparcia pleców:0 ÷ 70°Regulacja segmentu oparcia podudzi:0 ÷ 20°Wymiary zewnętrzne długość × szerokość:215 × 102 cmPrześwit pod łóżkiem:ok. 22 cmCiężar całkowity:99,8 kgKółka jezdne:100 mm z hamulcem FUNKCJE ŁÓŻKA REHABILITACYJNEGO 
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama