Wczesne wspomaganie rozwoju jest to zespół wielokierunkowych oddziaływań skierowanych na dziecko, co do którego zdiagnozowano lub podejrzewa się nieprawidłowości rozwojowe. Polega ono na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju może być objęte każde dziecko od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej. Wsparciem objęta jest też rodzina dziecka.
[reklama2]
Jeżeli rodzic obserwuje niepokojące sygnały w zachowaniu malucha, równolegle z wizytą u lekarza pediatry powinien zgłosić się do poradni psychologiczno - pedagogicznej, gdzie specjaliści dokonają obserwacji i zdiagnozują dziecko pod kątem jego rozwoju psychomotorycznego oraz dokonają szczegółowej diagnozy funkcjonalnej. Na podstawie wyników tych badań poradnia wydaje stosowną opinię i kwalifikuje (lub nie, jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo) do zajęć w ramach wczesnego wspomagania. Tak więc niezbędnym dokumentem do zakwalifikowania dziecka do tego typu zajęć jest stosowna opinia poradni psychologiczno - pedagogicznej. Z tym dokumentem rodzic powinien zgłosić się do placówki prowadzącej WWR. Tylko jak taką placówkę znaleźć.W tomaszowskiej poradni, która prowadzona jest przez Starostwo Powiatowe trudno o jakąkolwiek informację na ten temat.
- Nauczyciele zatrudnieni w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę – Miasto Tomaszów Mazowiecki realizują zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego i opiniach wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną (PPP). Uczniowi objętemu orzeczeniem specjalnym na podstawie orzeczenia PPP – dostosowuje się odpowiedni program wychowania przedszkolnego i programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka/ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla dziecka/ucznia indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego - wyjaśnia dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim, Halina Szczucińska
Ponadto w przedszkolach i szkołach podstawowych mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, prowadzące zajęcia bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.W Tomaszowie Mazowieckim wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zorganizowane jest w placówkach samorządowych: Przedszkolu nr 20, ul. Sikorskiego 6A w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 4. Dodatkowo w Przedszkolu numer 20 zorganizowany jest oddział integracyjny. W oddziale tym zatrudniony jest dodatkowo nauczyciel wspomagający. Dzieci z tego oddziału, które posiadają opinię PPP o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są nim objęte. Przedszkole nr 20 zatrudnia specjalistów: logopedę, oligofrenopedagoga, surdopedagoga, psychologa m.in. w celu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Z przepisów prawa oświatowego wynika, że „wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się w jednym podmiocie (przedszkolu), który ma możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii” (Przedszkole nr 20 ma takie możliwości).
- Gmina może zorganizować bezpłatne dowożenie dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju i jego opiekuna z miejsca zamieszkania dziecka do przedszkola/szkoły, w której to wspomaganie jest prowadzone lub dokonać zwrotu kosztów dowożenia dziecka - dodaje dyrektor Szczucińska
Wczesne wspomaganie w Tomaszowie Mazowieckim, poza wymienionymi wyżej placówkami samorządowymi realizują także: Przedszkole Promyczek ul.Żwirki i Wigury - 3 rodzaje terapii: logopedia w tym alternatywne metody komunikacji, pedagog, elementy integracji sensorycznej ( według informacji od rodziców - odpłatność miesięczna 50 zł); Wyspa Szkrabiw ul Św Antoniego 97 - rodzaje terapii: integracja sensoryczna, logopedia w tym alternatywne metody komunikacji, psycholog, pedagog; Raj-Landia II ul Lewa 10 - rodzaje terapii: terapia autyzmu, integracja sensoryczna, terapia TUS, dogoterapia, hipoterapia, logopeda, pedagog
Warto także dodać, że wczesne wspomaganie rozwoju dziecka można realizować równolegle w kilku placówkach. W Tomaszowie natomiast na tę chwilę brak jest miejsca w którym uzyskamy nieodpłatnie diagnozę Integracji Sensorycznej, ale istnieje możliwość uzyskania jej uczęszczając na zajęcia wczesnego wspomagania.
- Taka możliwość będzie od jesieni w naszym Ośrodku - mówi dyrektor Ośrodka Rehbilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, Marta Niemczyk. - Jest natomiast możliwość nieodpłatnego korzystania z zajęć integracji sensorycznej, której pracownię uruchomiliśmy w ubiegłym roku.
Napisz komentarz
Komentarze