Według badania, 85 proc. Polaków przyznaje, że zdarza im się robić zakupy w niedzielę i święta. 54 proc. deklaruje, że zakupy w te dni zdarza im się robić rzadko. 21 proc. przyznaje się do częstych zakupów w niedzielę i święta, w tym 4 proc. mówi, że robi to bardzo często. Jak podkreśla TNS, 22 proc. respondentów nigdy nie robi zakupów w dni świąteczne.
W 2004 r. odsetek osób odwiedzających sklepy w niedzielę i święta z dużą częstotliwością wynosił 16 proc.; w 2016 r. był wyższy o 5 punktów proc. W porównaniu do 2004 r. spadł odsetek osób, które nigdy nie robią zakupów w te dni (z 30 proc. do 22 proc.).
Jak wynika z badania TNS, w dni świąteczne najczęściej sklepy odwiedzają osoby w wieku 20-29 lat, a także osoby zamieszkujące duże miasta i preferujące zakupy w supermarkecie. Zdecydowanie mniej chętnie na zakupy wybierają się seniorzy (60 lat i więcej), mieszkańcy wsi, osoby korzystające z małych, osiedlowych sklepów.
Ponad połowa Polaków (56 proc.) w omawiane dni najchętniej robi zakupy artykułów codziennego użytku w supermarkecie, hipermarkecie lub centrum handlowym. 19 proc. obywateli kupuje przede wszystkim w małych lub średnich sklepach samoobsługowych, a nieco mniej osób - 16 proc. – w małych sklepach, gdzie towar podaje sprzedawca. Rzadko zdarza się, by Polacy nabywali artykuły codziennego użytku na bazarze lub targowisku czy w hurtowni.
TNS wskazuje, że 12 lat temu 43 proc. badanych deklarowało, że korzystają z małych sklepów, gdzie towar podaje ekspedient. Obecnie odsetek zmniejszył się trzykrotnie (o 27 pkt proc.). W 2004 r. jedynie 24 proc. Polaków deklarowało, że dokonuje zakupów w sklepach wielkopowierzchniowych; w 2016 r. taką deklarację złożyło 56 proc. badanych.
Napisz komentarz
Komentarze