Sondażownia przepytała ponad 730 Polaków na temat metody opłacania przez nich rachunków i faktur m.in. za gaz, telefon i prąd. Okazało się, że przeciętny Kowalski coraz rzadziej robi to w okienku na poczcie i w banku na korzyść Internetu.
Z badania wynika, że w sieci chociaż jeden rachunek opłaca już 44 proc. Polaków. Co trzeciemu ankietowanemu zdarza się opłacać rachunki stacjonarnie w innych miejscach niż poczta i bank, np. w kasie sklepu lub w BOK-u dostawcy usług. Według danych BillBird, tylko za pośrednictwem Moje Rachunki, Polacy opłacają średnio ponad milion rachunków miesięcznie.
Czterech na dziesięciu Polaków płacących rachunki dostaje od dostawców usług faktury elektroniczne. W ciągu ostatniego roku udział e-faktur w płatnościach wzrósł o 11 proc. Co druga wystawiana w Polsce faktura za Internet i telefon komórkowy jest dokumentem elektronicznym. W tradycyjny sposób wystawiane są najczęściej rachunki za prąd, czynsz i gaz, ale i tutaj wzrost udziału e-faktur w ciągu ostatnich miesięcy jest bardzo wysoki.
Większości badanych, którzy opłacają rachunki tradycyjnie, czyli w placówkach poczty lub banku, zajmuje to do 30 minut w skali miesiąca, ale co piąta osoba poświęca na ten cel od 30 minut do godziny. Badani deklarują, że potencjalnie zaoszczędzony na opłacaniu rachunków czas najczęściej przeznaczyliby na obowiązki domowe, zakupy lub spędzenie czasu z rodziną.
Rachunki domowe są traktowane przez Polaków poważnie: większość badanych nie lubi spóźniać się z płatnościami, 75 proc. deklaruje, że płaci rachunki uwzględniając termin płatności lub od razu po ich otrzymaniu, nawet kosztem „urwania się z pracy". Co piąty Polak płaci rachunki wtedy „kiedy ma pieniądze".
Badania przeprowadzone na zlecenie BillBird S.A. potwierdziły, że rachunki wciąż pochłaniają znacząca część dochodów Polaków: najczęściej na pokrycie kosztów rachunków respondenci przeznaczają od 25 do 50 proc. swoich miesięcznych dochodów netto. Co dziesiąta osoba powyżej 60 lat przeznacza na ten cel aż 50-70 proc. dochodów.
Badanie wykonane przez MillwardBrown na zamówienie BillBird S.A., przeprowadzono na ogólnopolskiej grupie kwotowo-losowej, reprezentatywnej dla osób w wieku 15+; warstwowanej pod względem demograficznym i lokalizacji terytorialnej. Przeprowadzono 737 wywiadów z osobami płacącymi rachunki. Metodologia CAPI, badanie typu Omnibus, czas realizacji 28 sierpnia - 1 września 2015.
Źródło: Kurier PAP - www.kurier.pap.pl
Napisz komentarz
Komentarze