Rozpatrzenie projektu i podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Starosty Tomaszowskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2018 rok było kolejnym punktem obrad (sprawozdanie w załączniku poniżej).
- Kwintesencją tego sprawozdania jest jedno zdanie z uzasadnienia projektu uchwały. "Przedłożenie sprawozdania.... jest wymogiem ustawowym". No i dostajemy to sprawozdanie i wymóg został wypełniony. Tymczasem czytając treść zastanawiam się czy aby na pewno ktoś z nas nie kpi. Zamiast sprawozdania otrzymujemy relacje z jednego posiedzenia wyjazdowego Komisji. Czy naprawdę to była cała aktywność tego gremium w ubiegłym roku? Jedno spotkanie i dyskusja o wypoczynku wakacyjnym? Czy to jest jakiś żart, czy niedopatrzenie albo pomyłka? Czy naprawdę Komisja w której skład wchodzą przedstawiciele wszystkich służb mających za zadanie czuwać nad bezpieczeństwem mieszkańców powiatu, nie miała potrzeby spotykać się częściej. Żadna inne zagrożenia nie występują u nas? Żadnych działań, strategii nie trzeba ustalać, planować, tworzyć? Przecież to sprawozdanie to dokument publiczny. Wstyd to mieszkańcom i dziennikarzom pokazywać po prostu. Spotyka się Komisja i celem jej spotkania nie jest wypracowanie wniosków ale wzajemne sprawozdania z podejmowania działań do których te służby obliguje prawo. Zapewne miło spotkać się w majowym klimacie plenerowym, ale niech cos z tego wynika i ma jakiś sens - mowił radny Mariusz Strzępek.
Radny podkreślał, że Komisja została powołana w celu realizacji zadań Starosty Tomaszowskiego w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz realizacji zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Zasugerował zmianę formuły działania. Przywołał też Art. 38a. 1. Ustawy o samorządzie powiatowym, który definiuje zakres dzialania komisji.
Do zadań należy m.in.:
1) ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu;
2) opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
3) przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
4) opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
5) opiniowanie projektu budżetu powiatu – w zakresie, o którym mowa w pkt 1;
6) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa w pkt 1, 2 i 4;
7) opiniowanie, zleconych przez starostę, innych niż wymienione w pkt 2 i pkt 4– 6 zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
- Pytanie brzmi: gdzie te wszystkie elementy znajdziemy w tym rocznym sprawozdaniu? Idąc teraz dalej. Ten sam artykuł tej samej ustawy daje możliwość powoływania w skład komisji przedstawicieli oświaty, organizacji pozarządowych, osób cieszących się osobistym autorytetem i zaufaniem publicznym. Tu mamy tylko reprezentantów służb i administracji. A zgodnie z ustawą powinni oni mieć głównie głos doradczy. Może więc i w tym zakresie jest czas na zmiany. Przy okazji zapytam tez ile ta zabawa kosztowala? Wynajęcie sali konferencyjnej, zapewne jakiś catering, może inne jakieś jeszcze koszty. Starostwo nie ma sali obrad - pytał Strzępek
Okazuje się, że organizatorem spotkania była... Policja. Ta sama Policja, która występuje do samorządów z prośbami o dofinansowanie służb ponadnormatywnych i zakupu nowych radiowozów.
Napisz komentarz
Komentarze