Tomaszów atrakcyjny turystycznie jest
Chyba nie ma nikt wątpliwości, że tak jest faktycznie. Przez ostatnie ćwierć wieku grupy nawiedzonych pasjonatów (także w samorządzie) przekonywały nas, że możemy stać się centrum turystycznym jedynym w swoim rodzaju w centralnej Polsce. Wszak Zalew, Pilica i Puszcza Spalska. No i co dalej... Ano trasa S8 i Ceramika Paradyż. Przepraszam, ale nie mogę powstrzymać się od odrobiny sarkazmu. To właśnie ten sposób myślenia doprowadził nas na krawędź katastrofy, Zamiast zająć się rzetelną robotą, snuto mrzonki o turystycznej potędze.
Prawda natomiast jest taka, że nasze miasto i powiat zawsze mogły być i są świetnym miejscem do życia. Tyle i aż tyle... I wysiłki oraz wszelkiego rodzaju inwestycje ukierunkowywać na ten właśnie cel. Tak, by ludzie chcieli tu mieszkać i nie musieli uciekać. Wcale nie za pracą, ale za godnymi warunkami życia, do miejsc, gdzie można na ulicy po prostu swobodnie oddychać. .. bez wciągania pyłów, które zabijają po cichu ale skutecznie. Co robiono przez 30 lat? Snuto strategie. Ta turystyka za każdym razem była gdzieś tam widoczna.
Być może ktoś wreszcie się połapał, że tych atrakcji turystycznych, to u nas tyle, co kot napłakał i postanowił zafundować nam jeszcze jedną. Otrzymaliśmy Świętego Antoniego. Nie... nie... nie tego, który rozpylał smoleńską mgłę i badał odporność parówki na nacisk wzdłużny i poprzeczny (choć i on w Tomaszowie wciąż obecny) ale o tego pochodzącego z Padwy, który patronuje od jakiegoś czasu miastu i powiatowi. Co ciekawe, za sprawą kawałka przywiezionej z Włoch kości (kilkanaście osób dzielnie eskortowało ją w podróży) tego ponoć jedynego w swym rodzaju świętego.
Jeśli wierzyć Wikipedii, w Polsce cieszy się on szczególnym kultem w Przeworsku, Radecznicy, Ratowie, Łodzi-Łagiewnikach, Chełmie, Człopie, Padwi Narodowej, Suszu, Niewodnicy Kościelnej, Jaśle. Święty Antoni jest patronem osób i rzeczy zaginionych, Lizbony, Padwy, franciszkanów, antoninek, licznych parafii, kościołów i bractw; dzieci, górników, małżeństw, narzeczonych, położnic, ubogich, podróżnych. Patronuje ok. 150 parafiom na terenie Polski. Święty Antoni ustanowiony został też patronem miast: Jasła (od 1996), Rybnika (od 2007), Lipna (od 2009), Brodnicy (od 2014), Przeworska (od 2015), Tomaszowa Mazowieckiego (od 2015) oraz Lublina.
Ale tylko my mamy Sanktuarium, za sprawą kawałka kości. Przepraszam. Nie wiem tak naprawdę, czy to kość, bo nie widziałem, ale wierzę, że tak jest... Swoją drogą dziwi mnie to, jako chrześcijanina i katolika, bo wydaje mi się, że takie pośmiertne rozczłonkowywanie ciała, jest jego zwyczajnym bezczeszczeniem. Ale może to mnie się tak tylko wydaje, a biegli w piśmie faryzeusze wiedzą jednak lepiej...
No więc mamy Sanktuarium, ale tłumów ściągających do nas ze wszystkich zakątków świata pielgrzymów.... brak. Ani chybi... przydałby się cud. Na przykład uzdrowienie Antoniego Smoleńskiego. Przy dzisiejszej technice moglibyśmy je transmitować on-line.
No to promujmy
Wiadomo, że skoro mamy atrakcje, sanktuarium i kult św.. Antoniego, to należy go jakoś zapromować. Inaczej niesfornym pielgrzymom przyjdzie do głowy, by do "włochów" (wcale nie koło Warszawy) pojechać. Pytanie tylko jak to zrobić? Czy ktoś coś zaplanował, wyreżyserował kampanię, przygotował strategię i obliczył budżet? Może warto było zadać kilka pytań na ten temat Staroście Mariuszowi Węgrzynowskiemu (chociaż za promocję chyba Elżbieta Łojszczyk odpowiada - ech te słowa budzące skojarzenia z odpowiedzialnością - chciałoby się tak kojarzyć, nieprawdaż) . Wśród nich:
- o dokonanie zestawianie zakupów dokonywanych w ramach promocji Powiatu Tomaszowskiego?
- jakiego rodzaju materiały reklamowe zakupiono? – proszę o podanie konkretnych rzeczy z wyszczególnieniem ich ilości, jak: ulotki /tytuł - wydawca/; publikacje albumowe /tytuł - wydawca/; publikacje książkowe /tytuł- wydawca/
- inne gadżety /np. figurka osoby mnicha/
- o ceny jednostkowe, ilości zakupionych przedmiotów oraz cen zbiorczych
Warto też poznać inne działania o charakterze promocyjnym finansowych przez Starostwo Powiatowe w tym wydatki na reklamę, media, anonse prasowe i ogłoszenia /o mediach w osobnym artykule, jako suplement/ . Zestawienie materiałów promocyjnych znajdziecie w poniższej tabeli
Lp. |
Nazwa materiału |
Ilość sztuk |
Nazwa firmy |
Kwota brutto |
1 |
Książka Andrzej Jura „Lubocz zatrzymana w kadrze’ |
166 |
Mazowieckie Centrum Poligrafii Wojciech Hunkiewicz |
3 987,64 |
2 |
Książka Michał Pająk „W kręgu Lubocheńskiego kościoła” |
90 |
Opolgraf S.A. |
4 500,00 |
3 |
Katalog Martta Węg Malarstwo „Żródła” |
652 |
KRM Druk Sp. z o.o. Sp. K |
9 999,07 |
4 |
Figurka i obrazy na Spotkanie Noworoczne |
po 10 szt. |
P.P.H. Heban Nina Freus |
1 599,00 |
5 |
Figurka Św. Antoni |
55 |
P.P.H. Heban Nina Freus |
1 319,18 |
6 |
Książka Maria Emanuel Dziemian „Moc Zawierzenia” |
55 |
PPHU Druk Allegro s.c. |
1 100,00 |
7 |
Książka Św. Jan Paweł II Biografia” |
55 |
Dystrybucja AA Sp. z o.o. |
3 300,00 |
8 |
Miód pszczeli Pasieka Nowicki |
150 |
Pasieka Nowicki Adam Nowicki |
1 995,00 |
RAZEM |
27 799,79 |
Powiat zawarł też umowy promocyjne. Zaznaczone na czerwono nie zostały zrealizowane ze względu na epidemię
Lp. |
Nazwa podmiotu |
Dotyczy |
Kwota brutto |
1 |
Fundacja N.S.J. Rodzina |
Orszak Trzech Króli |
2 500,00 |
2 |
Zespół Smardzewianie |
Festiwal Folklorystyczny w Budapeszcie |
7 000,00 |
3 |
Stowarzyszenie Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego |
Udział w targach turystycznych |
6 820,00 |
4 |
Stowarzyszenie Abstynenckie AZYL |
Obóz dla dzieci |
3 000,00 |
5 |
Klub Sportu, Rekreacji, Turystyki i Pływania NEMO |
Obóz dla dzieci i młodzieży |
2 500,00 |
6 |
Rzymskokatolicka Parafia NMP Królowej Polski |
Piesza pielgrzymka |
10 000,00 |
7 |
Klub Sportowy LECHIA 1923 Tomaszów Maz. S.A. |
Promocja powiatu w roku 2020 |
15 000,00 |
RAZEM |
46 820,00
|
Wydawnictwa i gadżety promocyjne
Lp. |
Nazwa podmiotu |
Dotyczy |
Kwota brutto |
1 |
Wojciech Szymczak Consulting |
Mapa turystyczno – administracyjna „Zalew Sulejowski, Spała i Tomaszów Maz. w Dolinie Pilicy” (3000 szt.) |
8 820,00 |
2 |
Podarowane.pl Biedrzycki i Spółka Jawna |
Gadżety promocyjne z nadrukiem: - notes – 300 szt., - smycz – 300 szt., - brelok – 150 szt. |
3 468,60 |
3 |
Laser-graf Włostowski Wojciech |
Biuletyn informacyjny o powiecie tomaszowskim (2 wydania – nakład po 3000 szt. dla jednej edycji) |
5 859,00 |
4 |
Studio Siedem Grzegorz Żółtowski |
Materiały promocyjne z nadrukiem: - bidon – 100 szt., - kubek – 100 szt., - koc polarowy – 50 szt., - składana torba – 500 szt., - plecak z linką – 300 szt., - saszetka na biodro – 200 szt., - brelok z miarką – 200 szt., - długopis – 3 000 szt., - ołówek – 300 szt., - notatnik – 400 szt., - power bank – 200 szt., - usb – 200 szt., - maskotka – 100 szt., - ponczo – 100 szt., - długopis – 30 szt., - pióro kulkowe – 30 szt., - komplet piśmienniczy - 30 szt., - komplet piśmienniczy - 30 szt., - etui na wizytówki – 100 szt., - opaska odblask – 300 szt., - parasol – 150 szt. |
26 160,27 |
5 |
M3Media Radosław Bernaciak |
Folder podsumowujący o powiecie tomaszowskim (3000 szt.) |
7 620,00 |
6 |
Pryzmat Jarosław Grochowski |
Torby papierowe z nadrukiem (mała – 1 000 szt., duża – 2 000 szt.) |
2 644,50 |
7 |
Mirosław Dudek F.H.U. EuroPartners |
Kalendarz ścienny na rok 2021 (300 szt.) |
981,54 |
8 |
Agencja Reklamowa K&M Katarzyna Wróblewska |
Kalendarz Książkowy na rok 2021 (100 szt.) |
1 755,21 |
RAZEM |
57 309,12
|
Mamy więc rozdysponowane ponad 130 tysięcy złotych. Wiele wydatków budzi wątpliwości. Kto w sposób bezpośredni decyduje o tym co kupić i jak taki zakup uzasadnić? Odpowiedź jest oczywista. Przecież nie pracownicy zatrudnieni w merytorycznym wydziale, ale Starosta Węgrzynowski zapewne osobiście. A pamiętajmy, że łączna wartość w/w wydatków poniesionych na działania w ramach promocji powiatu w roku 2020 wyniosła 247 457,96 zł. brutto.
Czemu więc Starosta nie podpisuje osobiście odpowiedzi na zadane pytania? Naprawdę nie chcielibyście wiedzieć kto i na jakiej podstawie podjął decyzję o zakupie figurek oraz obrazów o tematyce religijnej na powiatowe spotkanie noworoczne? Kto i na jakiej podstawie podjął decyzję o zakupie 55 figurek Św. Antoniego? Kto i na jakiej podstawie podjął decyzję o zakupie 55 szt. książki „Jan Paweł II Biografia”? Kto i na jakiej podstawie podjął decyzję o zakupie 55 szt. książki „Moc zawierzenia”? Jaki walor promocyjny te wszystkie przedmioty posiadają dla powiatu tomaszowskiego?
Wszystkie zakupione w/w materiały promocyjne niosą ze sobą istotny walor promocyjny dla powiatu tomaszowskiego. Promocja powiatu tomaszowskiego opiera się bowiem w znacznej części na wartościach chrześcijańskich, które są wspólne dla przeważającej części mieszkańców powiatu tomaszowskiego.
- wyjaśnia członek Zarządu Michał Czechowicz
• Decyzje o zakupie figurek i obrazów na XVI Powiatowe Spotkanie Noworoczne podjął Starosta Tomaszowski w uzgodnieniu z Zarządem Powiatu w Tomaszowie Maz. Zakupy dokonano na postawie postępowania o udzielnie Zamówienia Publicznego nr ZP.272.1.37.2020 z dnia 30.01.2020 r. Wizerunek figurek i obrazów jest publicznie dostępny. Figurka przedstawia postać Świętego Antoniego, który jest patronem Powiatu Tomaszowskiego, natomiast obraz przedstawia wizerunek Niepokalanego Serca Matki Bożej. Wyżej wymienione przedmioty niosą istotny walor promocyjny dla powiatu tomaszowskiego.
• Decyzje o zakupie 55 figurek podjął Starosta Tomaszowski w uzgodnieniu z Zarządem Powiatu w Tomaszowie Maz. Zakupy dokonano na podstawie postępowania o udzielnie Zamówienia Publicznego nr ZP.272.1.227.2020 z dnia 16.09.2020 r. Wizerunek figurki jest publicznie dostępny. Figurka przedstawia postać Świętego Antoniego, który jest patronem Powiatu Tomaszowskiego. Figurka niesie istotny walor promocyjny dla Powiatu Tomaszowskiego.
• Publikacje książkowe „Jan Paweł II Biografia” i „Moc zawierzenia” w nakładzie po 55 sztuk zostały zakupione na podstawie decyzji Starosty Tomaszowskiego w uzgodnieniu z Zarządem Powiatu w Tomaszowie Maz. Zakupów dokonano na podstawie postępowania o udzielnie Zamówienia Publicznego nr ZP.272.1.227.2020 z dnia 16.09.2020 r.
Napisz komentarz
Komentarze