Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 24 lutego 2025 03:06
Reklama
Reklama

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek

Turbosprężarka to przełomowy wynalazek w historii motoryzacji. Mimo, ze znana jest od stu lat, dopiero w ostatnim czasie doczekała się prawdziwej popularności. Obecnie stosuje się je nie tylko w silnikach diesla, samochodach ciężarowych czy wyczynowych autach sportowych, ale nawet w małych jednostkach napędowych zasilanych benzyną. Doświadczenie konstruktorów wskazuje, że dzięki niej można zmniejszyć rozmiary i masę silnika bez utraty, a nawet z przyrostem mocy samochodu, zaś mniejsze spalanie i większa moc to cechy, na które zwróci uwagę każdy właściciel samochodu.

 

Jednak mimo wszystkich zalet zastosowania w silniku turbosprężarki nie można zapomnieć, że jest to dość skomplikowane urządzenie mechaniczne, które działa pod olbrzymim obciążeniem i musi wytrzymać ciężkie warunki podczas pracy. Mimo, że uznawane są za bardzo wytrzymałe podzespoły, które z założenia powinny przepracować cały okres eksploatacji samochodu bez konieczności wymiany lub regeneracji. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, ponieważ dzięki działaniu czynników zewnętrznych mogą ulec uszkodzeniu, które uniemożliwi dalszą pracę.

 

Oto najczęstsze z powodów awarii turosprężarek:

 

Zanieczyszczenie oleju

Turbosprężarka podczas pracy rozgrzewa się do kilkuset stopni Celsjusza, dlatego jej chłodzenie jest sprawą kluczową dla trwałości i szybkości zużywania się jej elementów. Za utrzymanie odpowiedniej temperatury odpowiada olej - ten sam, który chłodzi i smaruje cylindry silnika. Z tego powodu należy bardzo dbać o jego stan i dokonywać regularnej wymiany zarówno samego oleju, jak i filtrów odpowiadających za jego czystość.

 

Nieszczelności między turbosprężarką, kolektorem, silnikiem i filtrem powietrza

Turbosprężarka ma za zadanie zapewnić odpowiednią dawkę powietrza docierającą do cylindrów. Wszelkiego rodzaju nieszczelności powodują, że powietrze "ucieka" na boki zamiast trafiać do cylindra, dlatego turbosprężarka mimo obciążenia nie daje oczekiwanych efektów. To zaś powoduje "dodanie gazu" przez kierowcę i jeszcze większe obciążenie turbosprężarki, a w konsekwencji szybsze zużycie jej elementów.

 

Niedrożność kolektora lub przewodów olejowych

Utrudnienia w optymalnym przepływie powietrza mogą powodować także uszkodzenia kolektora, które powodują jego niedrożność. To samo dotyczy transportu oleju w przewodach olejowych - jego niewłaściwy przepływ może prowadzić do przegrzewania się turbosprężarki.

 

Zanieczyszczony lub zużyty wkład filtra powietrza

Bardzo ważna dla trwałości turbosprężarki jest dbałość o czystość przepływającego przez nią powietrza. Wszelkie zanieczyszczenia, tym bardziej dużych rozmiarów, mogą nie tylko odkładać się w kolektorze, ale też uderzać w wirnik sprężarki, powodując jego szybsze zużycie lub nawet bezpośrednie uszkodzenie.

 

Zużycie lub uszkodzenie elementów turbosprężarki

Trzeba także pamiętać, że turbosprężarka to tylko urządzenie mechaniczne, zaś jej elementy pozostałą w ciągłym ruchu i zużywają się podczas eksploatacji. Zachodzi też możliwość ich wadliwego wykonania lub skaz materiału, przez co mogą one ulec uszkodzeniu nawet po stosunkowo niedługim czasie eksploatacji.

 

Turbosprężarka jest bardzo ważnym podzespołem silnika i dbałość o jej stan powinna być cały czas na myśli kierowców korzystających z ich zalet. Dlatego warto minimalizować ryzyko jej uszkodzenia. Wystarczy do tego odrobina wiedzy i rozsądku, zaś dzięki temu można znacznie przedłużyć czas bezawaryjnej eksploatacji pojazdu.

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

m.s. 10.10.2014 19:29
Alpha ma serwis i obsluge klienta jak z jakiegos gauganadu. Nie polecam.

09.10.2014 20:26
W erze informacji człowiek jest bombardowany coraz większą ilością przekazów, dlatego podstawą jest wyróżnienie się. To, że artykuł będzie promowany na stronie głównej portalu, albo znajdzie się na jednej z pierwszych stron gazety, nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Jaką przynętę wybrać, by łowy klientów zakończyły się sukcesem? W przypadku promocji w serwisach internetowych o tym, czy czytelnik przejdzie do strony z artykułem, decyduje krótki lead opatrzony zdjęciem, a niekiedy tylko tytuł. Kilkanaście słów, bez których dalsze rady właściwie nie mają sensu. DLATEGO PRZESTAŃCIE KOMENTOWAĆ,DAJECIE IM SATYSFAKCJE...Alpha sama się obroni

tomek matołek 09.10.2014 19:15
Chyba trochę pszesada. Już do malucha w latach 80' została wymyślona tzw. turbinka Kowalskiego do Fiata 126 p. Zwiększała ona moc do ok 50 KM z 21. To jest wynalazek, a nie jakieś tam Garroty.

Spider 09.10.2014 19:10
Pół polski jadę, z uśmiechem na twarzy kupić turbinę w Alphie, solidny wykon a i łzy właściciela sprzedającego te cacuszka robią wrażenie, pozdrawiam

EsPe 09.10.2014 16:34
Ja też polecam Alphe. Korzystałem - Solidna firma :)

Marcin_erx 09.10.2014 15:25
@Alpha: popieram w 100% :)

ALPHA 09.10.2014 15:04
Jak części do Turbosprężarek to tylko z tomaszowskiej firmy ALPHA! :)

Opinie

Wiceszef MON: kluczowe elementy "Tarczy Wschód" to fortyfikacje, systemy antydronowe i rozpoznawcze

Program "Tarcza Wschód" oparty jest na trzech kluczowych elementach: fortyfikacjach i zaporach przeciwpancernych, systemach antydronowych i rozpoznawczych, oraz wsparciu lokalnych społeczności rozbudową potrzebnej infrastruktury, np. drogowej - powiedział w Sejmie wiceszef MON Cezary Tomczyk.Data dodania artykułu: 22.02.2025 10:29
Wiceszef MON: kluczowe elementy "Tarczy Wschód" to fortyfikacje, systemy antydronowe i rozpoznawcze

Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Media społecznościowe należą do prywatnych firm, które mogą wpływać na siłę przekazu, nad czym użytkownicy nie mają kontroli. Używanie ich przez polityków jako głównego kanału komunikacji z obywatelami może podważać zaufanie do mediów tradycyjnych – uważa politolog i medioznawca dr Wojciech Maguś z UMCS.Data dodania artykułu: 22.02.2025 10:22
Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń

Podczas przeziębienia lub grypy 40,1% Polaków mierzy temperaturę ciała dopiero po wystąpieniu objawów gorączkowych. 27,9% chorych robi to raz na dobę, a 21,3% – kilkakrotnie w ciągu 24 godzin. Do tego 77,5% rodaków nie notuje uzyskanych pomiarów. Zaledwie 7,4% badanych zapisuje je i 2,6% robi to dość sporadycznie. Eksperci komentujący wyniki raportu alarmują, że Polacy najwyraźniej nie słuchają zaleceń lekarzy. Z kolei GIS informuje, że tylko w styczniu br. zachorowało na grypę ponad 300 tys. osób, a w lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń. Od początku stycznia hospitalizowano z rozpoznaniem grypy i jej powikłań ok. 23 tys. pacjentów. Natomiast od września ub.r. zmarło z tego powodu ok. tysiąca osób. Jednak Polacy jakby nie do końca zdają sobie sprawę z powagi sytuacji.Data dodania artykułu: 21.02.2025 17:33
Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Ponad 16 mln zł dofinansowania. Remont zabytkowej kamienicy. Budowa nowego bloku

Ponad 16 mln zł dofinansowania. Remont zabytkowej kamienicy. Budowa nowego bloku

Gmina – Miasto Tomaszów Mazowiecki w październiku 2023r. złożyła dwa wnioski do BGK o otrzymanie dofinansowania w ramach Funduszu Dopłat do budowy jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. Barlickiego 22 (22 lokale mieszkalne) przy wnioskowanej kwocie wsparcia 7,133 mln zł oraz do przebudowy kamienicy przy ul. Barlickiego 20 (17 lokali mieszkalnych) przy wnioskowanej kwocie wsparcia 9,052 mln zł. Łączna kwota wnioskowanego i przyznanego wsparcia to 16,185 mln zł, co stanowi 80% szacowanych kosztów obu inwestycji.
Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Od kilku miesięcy piszemy o tym, że nasz szpital, będzie przechowalnią pisowskich działaczy tracących intratne synekury. O tym, że w tomaszowskim szpitalu zatrudniono kolejnego spadochroniarza PiS dowiedzieliśmy się... z reportażu TVN. Tym razem jest to Radosław Marzec, związany z Janiną Goss (znaną z pożyczek udzielanych J. Kaczyńskiemu). Będzie on pełnił funkcję rzecznika spółki, ale jak zapewnia, wicestarosta Włodzimierz Justyna, nie będzie to jego jedyne zadanie. Marzec to radny Rady Miejskiej w Łodzi. Zajmował też szereg stanowisk bez wątpienia z politycznego nadania. O karierze zawodowej niewiele z Internetu się dowiemy. Poza tym, że był szoferem wspomnianej wcześniej łódzkiej skarbniczki PiS orz po Prezesa Skry Bełchatów. Do grudnia był też przewodniczącym Klubu Radnych. Złożył rezygnację, kiedy porządki w łódzkim PiS zaczęła robić Agnieszka Wojciechowa Van van Hekelom.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: JagodaTreść komentarza: A w sprawie s12, która w wariancie południowym to jakaś masakra milczy...Źródło komentarza: Dariusz Klimczak w Tomaszowie: wkrótce przedstawię projekt usprawnienia procesów inwestycyjnychAutor komentarza: ***Treść komentarza: Teraz się przypomniało jak inni przy władzy, że na dworcu syf! Przepraszam a co wasz PiS i największy ulubieniec -Macierewicz, zrobił wcześniej w tej kwestii dla Tomaszowa? 💩. 😀Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: KasiaTreść komentarza: Dobry wpis ale zapomniała Pani dodać że koniecznością na Dworcu jest okienko z kasą biletową! To prawdziwe utrapienie dla podróżująch tomaszowian.Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: TomaszowiankaTreść komentarza: Wszystko ładnie i pęknie, ale szkoda, że tak mało ludzi korzysta. Czemu ? Bo minister infrastruktury Dariusz Klimczak odpowiedzialny za transport nawala z robotą, za którą bierze niemałe pieniądze. Multum przejazdów, jednak 80% z przesiadką w Koluszkach bądź Łodzi. Nawet do stolicy oddalonej o zaledwie ponad 100 km jest przesiadka. Przecież to komiczne, ale co takiego "szanownego" ministra może obchodzić ?! On w porównaniu do 'szarego obywatela" śmiga sobie samochodem ładowanym/tankowanym za nasze podatki. Jedynie kiedy korzysta z transportu publicznego to czas przed wyborami, kiedy to trzeba się pokazać jak Pan Trzaskowski poruszający się tramwajem jeden przystanek pod publiczkę i moment, w którym dziennikarze mogą cyknąć fotkę na okładkę swojego żałosnego szmatławca. A zwykli ludzie niech sobie radzą, oczywiście tuż po wyborach. Ta sytuacja miała miejsce właśnie po objęciu stanowiska przez Pana Klimczaka. Jeszcze w roku 2023 mieliśmy kilka połączeń bezpośrednich, lecz to się wówczas zmieniło, a Koalicja wpiera nam same dobre zmiany, choć już dobrze wiemy, że ich nie ma pod każdym względem. Mam nadzieję jednak, że rodacy któregoś pięknego dnia, wezmą sprawy w swoje ręce i przestaną wspierać oszustów i złodziei. Prace nad projektem jak zwykle zaczynają się w III kwartale, kiedy to przebudowa będzie stała od IV kw. 2025 r. do końca I kwartału 2026 r. z powodu warunków atmosferycznych, przez co również będzie trwała zapewne do końca 2027 r. o ile i w tym terminie się wyrobią. Kończąc, niech nasz dworzec rośnie w siłę, bezpieczeństwo oraz piękno i wygodę dla podróżujących ludzi.Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: tTreść komentarza: Może mieszkańcy miasta ocenią czy takie dodatkowe skrzydła mieszkalne komponują się z wciśniętą kamienicą zabytkową. Czy modernizacja - remont zabytkowej kamienicy nie wpłynie na charakter elewacji i całego budynku (czy konserwator będzie nadzorował wszystkie działania na każdym etapie).Źródło komentarza: Dariusz Klimczak w Tomaszowie: wkrótce przedstawię projekt usprawnienia procesów inwestycyjnychAutor komentarza: obywatel TMTreść komentarza: Co się spodziewać po wyborcach skoro większość to przybysze z wiosek. Starych tomaszowian coraz mniej, wieś rządzi miastem, wybierając tzw. swoich.Źródło komentarza: Radni chcą nocnej prohibicji. Koalicja ponad podziałami
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklama