Jednak mimo wszystkich zalet zastosowania w silniku turbosprężarki nie można zapomnieć, że jest to dość skomplikowane urządzenie mechaniczne, które działa pod olbrzymim obciążeniem i musi wytrzymać ciężkie warunki podczas pracy. Mimo, że uznawane są za bardzo wytrzymałe podzespoły, które z założenia powinny przepracować cały okres eksploatacji samochodu bez konieczności wymiany lub regeneracji. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, ponieważ dzięki działaniu czynników zewnętrznych mogą ulec uszkodzeniu, które uniemożliwi dalszą pracę.
Oto najczęstsze z powodów awarii turosprężarek:
Zanieczyszczenie oleju
Turbosprężarka podczas pracy rozgrzewa się do kilkuset stopni Celsjusza, dlatego jej chłodzenie jest sprawą kluczową dla trwałości i szybkości zużywania się jej elementów. Za utrzymanie odpowiedniej temperatury odpowiada olej - ten sam, który chłodzi i smaruje cylindry silnika. Z tego powodu należy bardzo dbać o jego stan i dokonywać regularnej wymiany zarówno samego oleju, jak i filtrów odpowiadających za jego czystość.
Nieszczelności między turbosprężarką, kolektorem, silnikiem i filtrem powietrza
Turbosprężarka ma za zadanie zapewnić odpowiednią dawkę powietrza docierającą do cylindrów. Wszelkiego rodzaju nieszczelności powodują, że powietrze "ucieka" na boki zamiast trafiać do cylindra, dlatego turbosprężarka mimo obciążenia nie daje oczekiwanych efektów. To zaś powoduje "dodanie gazu" przez kierowcę i jeszcze większe obciążenie turbosprężarki, a w konsekwencji szybsze zużycie jej elementów.
Niedrożność kolektora lub przewodów olejowych
Utrudnienia w optymalnym przepływie powietrza mogą powodować także uszkodzenia kolektora, które powodują jego niedrożność. To samo dotyczy transportu oleju w przewodach olejowych - jego niewłaściwy przepływ może prowadzić do przegrzewania się turbosprężarki.
Zanieczyszczony lub zużyty wkład filtra powietrza
Bardzo ważna dla trwałości turbosprężarki jest dbałość o czystość przepływającego przez nią powietrza. Wszelkie zanieczyszczenia, tym bardziej dużych rozmiarów, mogą nie tylko odkładać się w kolektorze, ale też uderzać w wirnik sprężarki, powodując jego szybsze zużycie lub nawet bezpośrednie uszkodzenie.
Zużycie lub uszkodzenie elementów turbosprężarki
Trzeba także pamiętać, że turbosprężarka to tylko urządzenie mechaniczne, zaś jej elementy pozostałą w ciągłym ruchu i zużywają się podczas eksploatacji. Zachodzi też możliwość ich wadliwego wykonania lub skaz materiału, przez co mogą one ulec uszkodzeniu nawet po stosunkowo niedługim czasie eksploatacji.
Turbosprężarka jest bardzo ważnym podzespołem silnika i dbałość o jej stan powinna być cały czas na myśli kierowców korzystających z ich zalet. Dlatego warto minimalizować ryzyko jej uszkodzenia. Wystarczy do tego odrobina wiedzy i rozsądku, zaś dzięki temu można znacznie przedłużyć czas bezawaryjnej eksploatacji pojazdu.
Napisz komentarz
Komentarze