- Zacznijmy jednak od hamulców - mówi Daniel Melner, dyrektor serwisu „Fiat Service Professional” w Tomaszowie Mazowieckim. – Zapewne każdy z nas przynajmniej raz znalazł się w sytuacji, kiedy musiał zahamować awaryjnie na śliskiej nawierzchni. Sprawność hamulców to najważniejszy czynnik mający wpływ na drogę hamowania. Szczególnie zimą możemy zostać surowo „ocenieni” za nasze zaniedbania.
Specjaliści podkreślają, że śliska zimowa nawierzchnia bezlitośnie weryfikuje stan naszych hamulców. To, co latem bywa niedostrzegalne, zimą potrafi dać się we znaki.
- Radzimy naszym sprawdzanie całego układu hamulcowego co 15 tys. km – dodaje dyrektor. - Podczas przeglądu w naszym serwisie samochód przechodzi test na rolkach hamujących, co pozwala na dokładne zdiagnozowanie. Sprawdzamy grubość klocków i szczęk hamulcowych oraz stan regulatorów i płyn hamulcowy.
Nierówne hamowanie kół po dwóch stronach samochodu może doprowadzić do poślizgu z efektami trudnymi do przewidzenia. Niebezpieczeństwo staje się bardzo realne nawet przy lekkim hamowaniu.
- Wpływ na drogę hamowania oraz stabilność pojazdu mają także amortyzatory – mówią mechanicy „Fiat Service Professional” - Wciąż wiele osób nie docenia znaczenia sprawności tej części zawieszenia. Niektórzy kierowcy uważają, że autem ze zużytymi amortyzatorami wystarczy jeździ wolno i asekuracyjnie. Zapominają, że na drodze zdarzają się sytuacje trudne do przewidzenia. Ponadto w samochodach posiadających ABS, co jest obecnie standardem, zużyte amortyzatory wydłużają drogę hamowania w sposób znaczący.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że nadmiernie podskakujące koła blokują się w powietrzu a systemy elektroniczne pojazdu odbierają to jako poślizg i zmniejszają automatycznie siłę hamowania. Nietrudno wyobrazić sobie auto jadące nawet z umiarkowaną prędkością 40 km/h, które nie zdoła wyhamować przed przejściem dla pieszych (oby nie znajdowali się na nim piesi).
Październik to najlepszy moment, by sprawdzić skuteczność amortyzatorów, które zaleca się wymieniać co 80-100 tysięcy kilometrów, chociaż na polskich drogach konieczność taka może następować szybciej. Na zużycie mają wpływ także styl i technika jazdy.
- Polecamy raczej markowe produkty, których żywotność jest dłuższa niż tańszych zamienników – wyjaśnia Daniel Melner. – Co prawda są one nieco droższe ale dłużej zachowują swoje właściwości tłumiące. To co ważne i o czym należy pamiętać, to fakt, że amortyzatory wymieniamy parami.
Amortyzatory mają także bezpośredni wpływ na zużycie innych elementów zawieszenia. Ilu z nas narzeka, że niektóre jego części wymienia każdego roku. Nie ma wyjścia, zaniedbanie zbyt drogo kosztuje. Zużyte zawieszenie, luzy na jego poszczególnych elementach uniemożliwiają dokładne ustawienie zbieżności kół, co z kolei ma wpływ na przyśpieszone zużycie opon.
Polecamy także:
Przed zimą – jesienny przegląd samochodu cz.1
„Fiat Service Professional”
Ul. Wysoka 10/ 12.
Napisz komentarz
Komentarze