Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 23 lutego 2025 20:17
Reklama
Reklama

Mr. Hyde za kierownicą

Niedawno przeczytałem u Was list o chamstwie tomaszowskich kierowców. Przyznam, że to co obserwuje się na co dzień na ulicach woła zwyczajnie o pomstę do nieba. Elementarny brak kultury i wzajemnej życzliwości, to cechuje mieszkańców naszego miasta, którzy zwykli się wyśmiewać z umiejętności jazdy kierowców z rejestracjami EOP, przy okazji samemu ich nie posiadając. Poniżej kilka przykładów.

 

Zacznę może od poruszania się po rondach. Wymuszenia pierwszeństwa to jest Tomaszowie „normalna” rzecz. Nie wiem jak uczą obecnie instruktorzy jazdy ale jeszcze kilkanaście lat temu mnie uczono, że przed dojazdem do skrzyżowania o ruchu okrężnym powinniśmy zwolnić dla zachowania bezpieczeństwa. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie. Wiele osób dojeżdżając do skrzyżowania zamiast zwolnieć, przyspiesza i wjeżdża tuż przed maskę kogoś, kto już na skrzyżowaniu był ale porusza się wolniej, a więc tak jak nakazują przepisy. Zdarzyły mi się już przypadki, że musiałem hamować gwałtownie by uniknąć zderzenie z typem, który za nic ma ludzkie zdrowie i życie a któremu przede wszystkim brak jest kultury. Często zachowują się w taki sposób kierowcy autobusów i ciężarówek, a więc wydawałoby się „zawodowcy”. Źle zbudowane i wyprofilowane rondo w żaden sposób nie usprawiedliwia ludzi, którzy rozpędzeni wpadają na skrzyżowanie Piłsudskiego z Legionów. Nie tylko często łamią przepisy ale stwarzają zagrożenie dla uczniów pobliskiej „Trójki”.

 

Kolejny przykład to umożliwienie włączenia się do ruchu. Próbując wyjechać z jakiegokolwiek miejsca parkingowego można czekać w nieskończoność aż ktoś zlituje się i postanowi zwolnić lub zatrzymać się. W krajach europejskich jest to norma, że kierowca widzący pojazd wyjeżdżający z miejsca parkingowego zatrzymuje się.

 

Jadąc od strony ronda Olimpijczyków w stronę Brzustówki w godzinach szczytu mamy kolejny problem. Całkowity brak wyobraźni każe tomaszowskim samochodziarzom blokować możliwość skrętu w lewo w ulicę Bartosza Głowackiego. Najzabawniejsze jest to, że w ten sposób szkodzą samym sobie, bo zakorkowane rondo blokuje ruch w obu kierunkach. Ludzie, naprawdę warto przez chwilę pomyśleć i zostawić dwa metry przestrzeni. Myślenie nie boli. To, że ma się pierwszeństwo przejazdu nie musi oznaczać, że mamy nie być uprzejmi.

 

Tak samo jest na ulicy Nowowiejskiej na wysokości wjazdu do Lidla. Sznur aut w godzinach szczytu jadących pod górkę. Wszystkim spieszy się tak bardzo, że po co ma ją pozwolić skręcić w lewo komuś, kto przez to, że czeka na taką możliwość blokuje ruch w przeciwnym kierunku. Co to kogo obchodzi, że inni stoją, przecież i my stoimy. Tyle, że jeden  drugim nie pomyśli, że korek powstał właśnie przez uniemożliwienie skrętu kierowcy jadącemu od strony ronda. Zresztą w drugą stronę jest podobnie. Wcale nie łatwo wyjechać z parkingu supermarketu.

 

Odrębną sprawą jest parkowanie gdzie podpadnie i jak się uda. O okolicach aptek przy ulicy Słowackiego już kiedyś na portalu czytałem. Sytuacja niestety niewiele się zmieniła mimo policyjnej obietnicy. Zniknęły co prawda samochody na skręcie z krzyżowej w prawo. Za to parkują bezpośrednio na wprost ulicy, co jest całkowicie niezgodne z przepisami, podobnie jak rozjeżdżanie pasa zieleni w tym miejscu.

 

Może warto rozmawiać o kulturze jazdy w naszym mieście i próbować zmieniać złe nawyki kierowców? Jakie są Wasze doświadczenia i opinie?

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Łos 02.07.2013 10:07
odpowiedzialny to: Wodziński ze Starostwa......

carolnemo 02.07.2013 08:30
Najmniej uprzejmymi uczestnikami ruchu drogowego są kobiety i tak zwane "pizdy". Specjalnie mnie to nie dziwi. One zdaje się mają już stwierdzoną słabą orientację w terenie. Bo jednak, żeby wykonać niestandardowy manewr na drodze, potrzeba odrobiny wyobraźni i szerszej orientacji w tym co dzieje się na drodze, a nie tylko przed maską samochodu:)

TM 01.07.2013 21:11
Starsi kierowcy jeżdzą wolno,niepewnie ,młodzi piratują,parkują gdzie popadnie i te ich super fury 20-letnie z bardzo głośnymi wydechami.O kobietach można by dużo mówić,na pewno gdy widzę jadące auto z przeciwka ,bez włączonych świateł to 90% że kobieta.

henio 30.06.2013 16:54
A ja uważam, że nie jest aż tak źle z tą kulturą jazdy. We wszystkich wymienionych w artykule miejscach nie mam problemu z włączeniem się do ruchu, zawsze bardzo szybko ktoś mnie wpuści do Lidla, wypuści. Podobnie z Bartosza Głowackiego w Antoniego..itd. Dzieje się tak jak jeżdżę autem na dolnośląskich numerach. Jak wezmę auto żony na tomaszowskich numerach, nagle kultura wpuszczania mnie znika :)

...) 30.06.2013 07:08
wczoraj jadąc w kierunku centrum miasta ofuknęła mnie kobieta kierowca wymuszając pierszeństwo skręcając ze św. Antoniego w ul Kafki jadąc od centrum miasta żeby zaparkować na nowym parkingu i założę się o wszystko że nie wiedziała dlaczego zwróciłem jej uwagę uważam że całą winę za nieumiejętność zachowania się i karygodne błędy ponoszą instruktorzy nauki jazdy... czym skorupka za młodu nasiąknie......

30.06.2013 20:24
Instruktorzy uczą dobrze i uczą patrzenia na znaki drogowe które w większości są źle ustawione dlaczego w Piotrkowie jest dużo lepiej i bezpieczniej niż u nas każdy kursant jak tam pojedzie to już nie chce więcej u n as się uczyć i ciekawe dlaczego jak ktoś zda egzamin to pomyka po ulicach jak każdy inny ma gdzieś przepisy P.R.D.

ztm 29.06.2013 21:10
Jeśli chodzi o skrzyżowanie Słowackiego z Krzyżową oraz Słowackiego ze Zgorzelicka to kierowcy w ogóle nie stosują się do znaku B-36: zakaz zatrzymywania się . Kiedyś miałem zadzwonić po "okulistów" ( w domyśle drogówkę ) bo kierowcy wyjeżdżając z Krzyżowej bądź Zgorzelickiej poprzez nieprawidłowo zaparkowane samochody nie widzą co dzieje się na Słowackiego. Sam bym nie raz się " nadział". Wkurza mnie coś takiego !!!

29.06.2013 20:30
Kiedyś Auto-Bis prowadził cykl darmowych spotkań "Porozmawiajmy o ruchu drogowym" czy coś w tym stylu było to w godzinach wieczornych spotkania prowadził p.Matuszewski i jak się okazało frekwencja była można powiedzieć 0 gdyż może było z 3 lub 4 osoby tym zainteresowane razem z lokalną telewizją a cykl był dosyć ciekawy. W Tomaszowie bardzo ciężko się jeździ tak jak Policja i Straż Miejska ma to gdzieś to i kierowcy też tak się zachowują,skrzyżowania są źle skonstruowane i bardzo źle oznakowane nawet na ul.Wierzbowej jest kilka znaków niepotrzebnych kiedyś liczyłem i chyba około 10 jak nie więcej zresztą wjeżdżając od strony ul.Jana Pawła w nią mamy strefę ograniczenia prędkości do 30km/h a jadąc w pierwszą ulicę w lewo mamy zaraz ograniczenie do 30 km/h i gdzie tutaj jest logika i kto nadzoruje stawianie znaków drogowych.

Tomek 29.06.2013 18:25
Jestem zdania, żeby pokazać każdemu co się tak rzuca filmiki, zdjęcia i pokazać o co chodzi, część kierowców ma problem czytania ze zrozumieniem, dotyczy to znaków jak i przepisów a o kulturze jazdy w Polsce- są tylko wyjątki i oby okazali się wirusem, który zachęci innych do uprzejmości dla innych uczestników ruchu.

wowo 29.06.2013 17:51
jaki kierowca, taki tekst

kierowca 29.06.2013 15:13
Jaki prezydent, tacy kierowcy, takie miasto.

Jan 29.06.2013 14:01
Dawniej na kursie prawa jazdy uczono przewidywania na drodze,oraz kultury i szacunku do drugiego kierowcy, a instruktorem nauki jazdy była osoba z dużym doświadczeniem zawodowym.Obecnie jak widzę na miejscu instruktora siedzącego młokosa który prawo jazdy ma od paru lat (3-5) to mnie krew zalewa,jak taka osoba może nauczyć skoro sama nie wiele umie.Następna sprawa to w naszym polskim mniemaniu każdy kto ma prawo jazdy czuje się królem szos on najlepiej umie jezdzić,a reszta się nie liczy,ale to do czasu kiedyś przychodzi opamiętanie w wielu przypadkach za pózino .

Robert 29.06.2013 15:16
Niekoniecznie instruktor który ma 'mniejsze' doświadczenie jest gorszy od tego który uczy juz 20 lat. Zresztą tak czy inaczej później egzamin praktyczny weryfikuje czy sie ktoś nadaje czy nie :)

Tiger 29.06.2013 12:09
doświadczenia mam podobne : - wyjdę na homofoba ale kobiety naprawdę jeżdżą u nas tragicznie. Miła Pani wyjeżdżała z Przystani. Ja jechałem od toru łyżwiarskiego. Skrzyżowanie z pierwszeństwem. Włączam kierunek że będę jechał w lewo w kierunku Nowego Portu a Miła Pani wprost mi pod maskę....a co się nasłuchałem. No nic. Nie będę ubliżał kobiecie zwłaszcza 10 lat starszej. Machnąłem ręką. - jeżeli chodzi o skręt w Głowackiego to nie ma pasa do skrętu w lewo. Chcąc zostawić miejsce na przejazd trzeba wjechać na podwójną ciągłą... jeśli nawet złamiesz przepisy i najedziesz na linię to i tak większe auto nie przejedzie, chyba że po chodniku. - wyjazd w ulicę Św Antoniego z blokowiska za stacją Orlenu i wyjazd z Mazowieckie. Tutaj jest komedia dopiero. - skrzyżowanie Nowowiejska - Grota Roweckiego. Jadę od Spalskiej, mijam rondo i chcę skręcić w lewo w Nowowiejską. Kierunek w lewo i czekam na możliwość skrętu. Niestety nie da się. "kieroffcy" jadący od Warszawskiej dosłownie pół sekundy wcześniej włączają kierunek w prawo i skręcają w Nowowiejską. Ta sytuacja dotyczy wielu skrzyżowań. Hah, niektórzy w ogóle bez kierunku wykonują skręty w prawo i z ronda podobnie. Po co to robić. Niech czeka jeden z drugim bo ja mam pierwszeństwo. Sumując - myślenie sprawia ból. Nie ma racjonalnego wytłumaczenia. Mnie już to śmieszy i mam ubaw z pseudo kierowców...

29.06.2013 15:25
"skrzyżowanie Nowowiejska - Grota Roweckiego. Jadę od Spalskiej, mijam rondo i chcę skręcić w lewo w Nowowiejską. Kierunek w lewo i czekam na możliwość skrętu. Niestety nie da się. "kieroffcy" jadący od Warszawskiej dosłownie pół sekundy wcześniej włączają kierunek w prawo i skręcają w Nowowiejską. Takie zachowanie świadczy o tym że coś jest nie tak z kierowcą lub pojazdem. Jak wiadomo często w tym miejscu są kontrole policji sprawdzające trzeźwość. Jak nie ma patrolu to skręcają w ostatniej chwili jak jest to jadą dalej na wprost.

Tomek 29.06.2013 18:32
Wydaje mi się, że nie o to chodzi, dużo kierowców nie używa kierunków wcale, albo kiedy im się przypomni, to uciążliwe ale i ci co mają włączony, są bardziej niebezpieczni bo skręcają na kilku skrzyżowaniach a to już większe zagrożenie sam to przeżyłem. Kierowcy nie wiedzą jak się zachować, kiedy i jak włączyć kierunek, może jakiś filmik szkoleniowy i będzie trochę bezpieczniej?

30.06.2013 11:40
Dokładnie paelek, sam też widziałem kierowców chcących skręcić w Nowowiejską, z włączonym kierunkowskazem, zwalniajacych, a gdy tylko zobaczą radiowóz to gazu prosto. Paranoja, nie wiem czy są na podwójnym gazie, czy auta bez przeglądu??

adk 01.07.2013 02:41
Jeśli chodzi o skręt w Głowackiego to nie chodzi o zostawienie miejsca jadącym w stronę źródeł, tylko zostawienie miejsca dla skręcających właśnie. Często jadący od źródeł zastawiają skrzyżowanie.

Opinie

Wiceszef MON: kluczowe elementy "Tarczy Wschód" to fortyfikacje, systemy antydronowe i rozpoznawcze

Program "Tarcza Wschód" oparty jest na trzech kluczowych elementach: fortyfikacjach i zaporach przeciwpancernych, systemach antydronowych i rozpoznawczych, oraz wsparciu lokalnych społeczności rozbudową potrzebnej infrastruktury, np. drogowej - powiedział w Sejmie wiceszef MON Cezary Tomczyk.Data dodania artykułu: 22.02.2025 10:29
Wiceszef MON: kluczowe elementy "Tarczy Wschód" to fortyfikacje, systemy antydronowe i rozpoznawcze

Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Media społecznościowe należą do prywatnych firm, które mogą wpływać na siłę przekazu, nad czym użytkownicy nie mają kontroli. Używanie ich przez polityków jako głównego kanału komunikacji z obywatelami może podważać zaufanie do mediów tradycyjnych – uważa politolog i medioznawca dr Wojciech Maguś z UMCS.Data dodania artykułu: 22.02.2025 10:22
Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń

Podczas przeziębienia lub grypy 40,1% Polaków mierzy temperaturę ciała dopiero po wystąpieniu objawów gorączkowych. 27,9% chorych robi to raz na dobę, a 21,3% – kilkakrotnie w ciągu 24 godzin. Do tego 77,5% rodaków nie notuje uzyskanych pomiarów. Zaledwie 7,4% badanych zapisuje je i 2,6% robi to dość sporadycznie. Eksperci komentujący wyniki raportu alarmują, że Polacy najwyraźniej nie słuchają zaleceń lekarzy. Z kolei GIS informuje, że tylko w styczniu br. zachorowało na grypę ponad 300 tys. osób, a w lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń. Od początku stycznia hospitalizowano z rozpoznaniem grypy i jej powikłań ok. 23 tys. pacjentów. Natomiast od września ub.r. zmarło z tego powodu ok. tysiąca osób. Jednak Polacy jakby nie do końca zdają sobie sprawę z powagi sytuacji.Data dodania artykułu: 21.02.2025 17:33
Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Od kilku miesięcy piszemy o tym, że nasz szpital, będzie przechowalnią pisowskich działaczy tracących intratne synekury. O tym, że w tomaszowskim szpitalu zatrudniono kolejnego spadochroniarza PiS dowiedzieliśmy się... z reportażu TVN. Tym razem jest to Radosław Marzec, związany z Janiną Goss (znaną z pożyczek udzielanych J. Kaczyńskiemu). Będzie on pełnił funkcję rzecznika spółki, ale jak zapewnia, wicestarosta Włodzimierz Justyna, nie będzie to jego jedyne zadanie. Marzec to radny Rady Miejskiej w Łodzi. Zajmował też szereg stanowisk bez wątpienia z politycznego nadania. O karierze zawodowej niewiele z Internetu się dowiemy. Poza tym, że był szoferem wspomnianej wcześniej łódzkiej skarbniczki PiS orz po Prezesa Skry Bełchatów. Do grudnia był też przewodniczącym Klubu Radnych. Złożył rezygnację, kiedy porządki w łódzkim PiS zaczęła robić Agnieszka Wojciechowa Van van Hekelom.
Ponad 16 mln zł dofinansowania. Remont zabytkowej kamienicy. Budowa nowego bloku

Ponad 16 mln zł dofinansowania. Remont zabytkowej kamienicy. Budowa nowego bloku

Gmina – Miasto Tomaszów Mazowiecki w październiku 2023r. złożyła dwa wnioski do BGK o otrzymanie dofinansowania w ramach Funduszu Dopłat do budowy jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. Barlickiego 22 (22 lokale mieszkalne) przy wnioskowanej kwocie wsparcia 7,133 mln zł oraz do przebudowy kamienicy przy ul. Barlickiego 20 (17 lokali mieszkalnych) przy wnioskowanej kwocie wsparcia 9,052 mln zł. Łączna kwota wnioskowanego i przyznanego wsparcia to 16,185 mln zł, co stanowi 80% szacowanych kosztów obu inwestycji.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: JagodaTreść komentarza: A w sprawie s12, która w wariancie południowym to jakaś masakra milczy...Źródło komentarza: Dariusz Klimczak w Tomaszowie: wkrótce przedstawię projekt usprawnienia procesów inwestycyjnychAutor komentarza: ***Treść komentarza: Teraz się przypomniało jak inni przy władzy, że na dworcu syf! Przepraszam a co wasz PiS i największy ulubieniec -Macierewicz, zrobił wcześniej w tej kwestii dla Tomaszowa? 💩. 😀Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: KasiaTreść komentarza: Dobry wpis ale zapomniała Pani dodać że koniecznością na Dworcu jest okienko z kasą biletową! To prawdziwe utrapienie dla podróżująch tomaszowian.Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: TomaszowiankaTreść komentarza: Wszystko ładnie i pęknie, ale szkoda, że tak mało ludzi korzysta. Czemu ? Bo minister infrastruktury Dariusz Klimczak odpowiedzialny za transport nawala z robotą, za którą bierze niemałe pieniądze. Multum przejazdów, jednak 80% z przesiadką w Koluszkach bądź Łodzi. Nawet do stolicy oddalonej o zaledwie ponad 100 km jest przesiadka. Przecież to komiczne, ale co takiego "szanownego" ministra może obchodzić ?! On w porównaniu do 'szarego obywatela" śmiga sobie samochodem ładowanym/tankowanym za nasze podatki. Jedynie kiedy korzysta z transportu publicznego to czas przed wyborami, kiedy to trzeba się pokazać jak Pan Trzaskowski poruszający się tramwajem jeden przystanek pod publiczkę i moment, w którym dziennikarze mogą cyknąć fotkę na okładkę swojego żałosnego szmatławca. A zwykli ludzie niech sobie radzą, oczywiście tuż po wyborach. Ta sytuacja miała miejsce właśnie po objęciu stanowiska przez Pana Klimczaka. Jeszcze w roku 2023 mieliśmy kilka połączeń bezpośrednich, lecz to się wówczas zmieniło, a Koalicja wpiera nam same dobre zmiany, choć już dobrze wiemy, że ich nie ma pod każdym względem. Mam nadzieję jednak, że rodacy któregoś pięknego dnia, wezmą sprawy w swoje ręce i przestaną wspierać oszustów i złodziei. Prace nad projektem jak zwykle zaczynają się w III kwartale, kiedy to przebudowa będzie stała od IV kw. 2025 r. do końca I kwartału 2026 r. z powodu warunków atmosferycznych, przez co również będzie trwała zapewne do końca 2027 r. o ile i w tym terminie się wyrobią. Kończąc, niech nasz dworzec rośnie w siłę, bezpieczeństwo oraz piękno i wygodę dla podróżujących ludzi.Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: tTreść komentarza: Może mieszkańcy miasta ocenią czy takie dodatkowe skrzydła mieszkalne komponują się z wciśniętą kamienicą zabytkową. Czy modernizacja - remont zabytkowej kamienicy nie wpłynie na charakter elewacji i całego budynku (czy konserwator będzie nadzorował wszystkie działania na każdym etapie).Źródło komentarza: Dariusz Klimczak w Tomaszowie: wkrótce przedstawię projekt usprawnienia procesów inwestycyjnychAutor komentarza: obywatel TMTreść komentarza: Co się spodziewać po wyborcach skoro większość to przybysze z wiosek. Starych tomaszowian coraz mniej, wieś rządzi miastem, wybierając tzw. swoich.Źródło komentarza: Radni chcą nocnej prohibicji. Koalicja ponad podziałami
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklama