[reklama2]
Obaj Jakowiczowie są znani między innymi ze swoich świetnych interpretacji muzyki współczesnej. Krzysztof Jakowicz był serdecznym przyjacielem Witolda Lutosławskiego, kompozytor powierzał mu polskie prawykonania swoich utworów. Podczas koncertu w tomaszowskim Kościele Ewangelicko-Augsburskim artyści wykonają Concerto „Liliowe” op. 41 na dwoje skrzypiec i orkiestrę smyczkową – utwór, który został napisany na ich zamówienie przez Sławomira Stanisława Czarneckiego. „To mój kolejny utwór poprzez który chciałbym, aby i dla wykonawców i dla słuchaczy słowa – fascynacja czy zauroczenie nabrały szczególnego znaczenia. Tytuł „Liliowe” pochodzi od nazwy słynnej przełęczy tatrzańskiej oddzielającej Tatry Zachodnie od Tatr Wysokich, gdzie zafascynowany i zauroczony pięknem często odpoczywam przemierzając grań tatrzańską” – pisze kompozytor w komentarzu do utworu. W drugiej części jego kompozycji odnajdziemy cytaty z melodii spiskich z okolic Jurgowa i Czarnej Góry, trzecia część nawiązuje natomiast do rytmów krzesanego.
Drugą kompozycją wykonaną przez Krzysztofa i Jakuba Jakowiczów będzie Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 Johanna Sebastiana Bacha. Utwór ten powstał prawdopodobnie ok. 1720 r., podczas pobytu kompozytora w Köthen, i jest jedynym znanym podwójnym koncertem na skrzypce jego autorstwa. Program wieczoru uzupełni Symfonia g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta, zwana też czasem – dla odróżnienia od Symfonii g-moll KV 183 – „Wielką”.
To jedno z najbardziej rozpoznawalnych przez słuchaczy dzieł w całej historii muzyki. Jego subtelność i melancholijność zachwycały i inspirowały późniejszych twórców nawet w czasach, gdy dorobek Mozarta poddawany był krytyce. Jest to jedna z ostatnich symfonii napisanych przez wielkiego salzburczyka. Powstała równocześnie z dwoma innymi: Symfonią Es-dur nr 39 (KV 543) oraz C-dur nr 41 (KV 551) „Jowiszową”.
Wbrew pozorom, symfonie te są utworami bardziej zagadkowymi dla badaczy twórczości Mozarta niż jego słynne, nieukończone Requiem d-moll. Wszystkie trzy powstały latem 1788 r. na przestrzeni zaledwie pięćdziesięciu dni, nie zachowały się jednak żadne dokumenty, które wskazywałyby na to, czy zostały przez kogoś zamówione i czy w ogóle były wykonane jeszcze za życia kompozytora. Mozart borykał się w tamtym czasie z poważnymi kłopotami finansowymi, sytuacja gospodarcza cesarstwa po wojnie z Turcją nie była najlepsza, mecenasi i protektorzy stali się więc bardzo powściągliwi w zamawianiu utworów.
Dzieła S. S. Czarneckiego, J. S. Bacha oraz W. A. Mozarta zabrzmią w wykonaniu Młodzieżowej Orkiestry Regionu Łódzkiego „Sinfonietty” pod batutą znakomitego dyrygenta, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kaliskiej – Adama Klocka. W skład orkiestry wchodzą uczniowie szkół muzycznych regionu łódzkiego, a sam projekt łączy w sobie dwa aspekty: artystyczny i dydaktyczny.
Możliwość współpracy z wybitnymi muzykami, do jakich bez wątpienia zaliczają się dyrygent Adam Klocek oraz skrzypkowie Krzysztof i Jakub Jakowicz, to dla młodzieży niezwykle doniosłe doświadczenie, wzbogacające osobowość i pozwalające posmakować wielkiego życia estradowego, które dopiero za kilka lat stanie się ich udziałem. To również bezcenna nauka, płynąca z każdej godziny prób wieńczonych występem.
To wreszcie przyjemność bycia razem, poznawania się i muzykowania z rówieśnikami z różnych szkół, wymiany poglądów i wzajemnego ubogacania. „Sinfonietta” powstała dzięki współdziałaniu Centrum Edukacji Artystycznej i Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, a jej idea wychodzi naprzeciw coraz wyraźniej eksponowanej w polskim szkolnictwie muzycznym potrzebie gry zespołowej dzieci i młodzieży.
Wykonawcy:
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Jakub Jakowicz – skrzypce
Adam Klocek – dyrygent
Młodzieżowa Orkiestra Regionu Łódzkiego „Sinfonietta”
Magdalena Ziarkowska – koncertmistrzyni
muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej:
Maciej Łabecki – asystent (skrzypce)
Małgorzata Smyczyńska – asystentka (altówki, wiolonczele, kontrabasy)
Sławomir Cichor – asystent (instrumenty dęte)
W programie:
Johann Sebastian Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia g-moll KV 550
Sławomir Stanisław Czarnecki – Concerto „Liliowe’ op. 41 na dwoje skrzypiec i orkiestrę smyczkową
Projekt jest wspierany przez Centrum Edukacji Artystycznej
Napisz komentarz
Komentarze