Platforma Usług Elektronicznych (PUE), to nowy portal informacyjny (NPI), który umożliwi Klientom dostęp do świadczonych przez ZUS usług drogą elektroniczną. Dzięki tej formie kontaktu z ZUS będzie można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu – przez Internet. Na stronie internetowej pue.zus.pl można uzyskać informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzić wszelkie swoje dane zamieszczone na koncie w ZUS, a także złożyć i odebrać niezbędne dokumenty oraz rozliczyć składki.
Po rejestracji na stronie pue.zus.pl i uwierzytelnieniu profilu pue każdy Klient ZUS będzie mógł m.in. sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS, śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mali lub SMS, a także rezerwować wizyty w placówce ZUS.
Dla każdej grupy Klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie spraw. Służą temu poszczególne panele PUE, a mianowicie: Panel ubezpieczonych, Panel świadczeniobiorców, Panel płatników składek.
Ubezpieczeni mogą sprawdzić swój aktualny stan konta w ZUS, jak również uzyskać informacje o ubezpieczeniach, do których ich zgłoszono, i składkach, które wpłacił za nich pracodawca. Ponadto mogą skorzystać z kalkulatora emerytalnego, który wyliczy prognozowaną emeryturę.
Niektórzy świadczeniobiorcy sprawdzą informacje o przyznanych i wypłacanych im świadczeniach, a także mają dostęp do formularza PIT.
Uwaga! Informacja o przyznanych i wypłacanych emeryturach jest dostępna dla Klientów ZUS, którym przyznano prawo do emerytury po 1 stycznia 2009 r. według zreformowanych zasad.
Płatnicy składek zaś mogą sprawdzić wysokość należnych składek i wpłat oraz informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń.
Z kolei przedsiębiorcy zatrudniający do 100 pracowników skorzystają ze specjalnego programu ePłatnik, dzięki któremu przez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.
W przypadku problemów z poruszaniem się w portalu pue.zus.pl pomocny będzie Wirtualny Doradca, który odpowie na pytania i przeprowadzi Klienta przez wszystkie funkcjonalności nowej witryny. Wirtualny Doradca, dysponuje szeroką wiedzą na temat ubezpieczeń społecznych, ZUS i samej PUE.
Nie tylko przez Internet
Osoby, które nie mają internetu większość spraw mogą też załatwić przez telefon. Służą do tego numery 801-400-987, jeśli dzwonimy z telefonu stacjonarnego oraz 22 560-16-00, gdy dzwonimy z telefonu komórkowego.
PUE to także Centrum Obsługi Telefonicznej.Można tu zasięgnąć informacji (np. o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie), zarezerwować wizytę w placówce ZUS czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN).
Czasem trzeba coś załatwić czy wyjaśnić osobiście w placówce ZUS. Dlatego Platforma Usług Elektronicznych to takżesystem kierowania ruchem w Salach Obsługi Klientów. Umieszczone tam dyspensery (biletomaty) pozwalają wybrać rodzaj sprawy i wydają bilet do właściwego dla jej załatwienia stanowiska obsługi klientów. System umożliwia także skorzystanie z rezerwacji wizyty dokonanej poprzez portal pue.zus.pl.
Aby skorzystać z nowych usług Platformy Usług Elektronicznych należy zarejestrować się na stronie www.pue.zus.pl . Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, trzeba potwierdzić swoją tożsamość w najbliższym Oddziale ZUS i dopiero wtedy profil PUE będzie aktywowany.
Aby można było złożyć wniosek do ZUS przez Internet, potrzebny będzie jednak dodatkowo zaufany profil elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). Profil ten można uzyskać na stronie epuap.gov.pl, a informacje podane podczas rejestracji potwierdzić w ZUS przy okazji rejestracji w portalu pue. Założenie profilu zaufanego ePUAP jest bezpłatne.
Ci z Klientów, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS.
Płatnicy składek, którzy chcą z modułu ePłatnikwysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, muszą zgodnie z obecnymi przepisami posługiwać się podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać i inne wysyłane do ZUS dokumenty.
Uwaga! Składanie wybranych rodzajów wniosków drogą elektroniczną, ich odbiór oraz przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych przez przedsiębiorców będzie możliwe w lipcu br. Sukcesywnie baza Platformy Usług Elektronicznych będzie uzupełniana o kolejne typy wniosków możliwych do przekazania w formie elektronicznej.
Napisz komentarz
Komentarze