Najbardziej popularnymi metodami oszustw są w ostatnim czasie oszustwa pod tzw. ,,legendą”. Oszuści podszywają się pod inne osoby lub przedstawicieli instytucji. Swoje działania coraz częściej kierują w stronę firm i instytucji, co daje gwarancję większego zysku. Właśnie z taką sytuacją spotkali się pracownicy jednej ze szkół w powiecie tomaszowskim.
17 września 2021 roku dyrektorka placówki otrzymała połączenie telefoniczne, w którym rozmówca podał się za policjanta, podając jednocześnie numer legitymacji służbowej. Mężczyzna przekazał, że pieniądze znajdujące się na szkolnym koncie są zagrożone ale więcej informacji będzie mógł przekazać po potwierdzeniu jego tożsamości pod numerem *112. Poprosił by dyrektorka wybrała numer nie rozłączając połączenia gdyż oszuści, którzy czyhają na szkolne pieniądze prowadzą również podsłuch i jej obserwację.
Po wykonaniu działań zgodnie z udzieloną przez mężczyznę instrukcją, kobieta usłyszała w słuchawce głos innego mężczyzny, który sugerował połączenie z operatorem numeru alarmowego 112 i potwierdził dane ,,pseudo policjanta”.
Kobieta poprosiła o połączenie z ,,policjantem” który do niej pierwotnie dzwonił i po chwili usłyszała w słuchawce jego głos. Mężczyzna oświadczył wówczas, że na jej dane logowania ze szkolnego konta bankowego wyprowadzona została duża kwota pieniędzy, a on sam jest członkiem zespołu policjantów, którzy tropią członków grupy przestępczej stojących za całym procederem. Oszust próbował uzyskać jak najwięcej informacji na temat wewnętrznych procedur szkoły dot. przepływu pieniędzy.
Jak się później okazało w tym samym czasie, inny mężczyzna będący w zmowie z pierwszym z ,,pseudo policjantów” skontaktował się telefonicznie z księgową szkoły, również podając się za funkcjonariusza Policji i będąc przy tym bardzo przekonujący poprosił o przelanie pieniędzy z konta bankowego szkoły na ,,bezpieczne policyjne konto”, co miało zapobiec przed ich utratą.
W rzeczywistości brakowało zaledwie kilku sekund do utraty dużej kwoty pieniędzy, bowiem dyrektorka, która nabrała podejrzeń co do autentyczności całej sytuacji skontaktowała się z księgową będącą w trakcie rozmowy telefonicznej i wykonującą wskazówki ,,pseudo policjanta" dosłownie w ostatniej chwili.
***
Powyższy przykład pokazuje jak wyszukanymi metodami manipulacji posługują się przestępcy, opierając działania na emocjach sowich ofiar. W tym przypadku jednym z elementów stanowiących uwiarygodnienie rozmówcy miała być rozmowa z operatorem numeru 112 z tym, że pseudo policjant polecił wybrać numer poprzedzając go znakiem ( * ) co uniemożliwia połączenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego, a dodatkowo polecił nie rozłączać dotychczasowego połączenia co stanowi kolejną przeszkodę w wykonaniu połączenia z CPR.
Napisz komentarz
Komentarze