Jak zauważyły w piątkowym komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe, budowa linii średnicowej w Łodzi to nie tylko pięć tuneli, które połączą Dworzec Fabryczny ze stacjami Kaliska i Żabieniec, ale również trzy podziemne przystanki osobowe: Łódź Koziny, Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Najbardziej zaawansowane są prace na Polesiu, gdzie na głębokości 24 metrów powstały już perony, z których do pociągów będą wsiadać pasażerowie.
"Ze względu na sąsiedztwo największego w mieście centrum handlowego Manufaktura, z przystanku Polesie będzie najprawdopodobniej korzystało najwięcej podróżnych i mieszkańców Łodzi. Tym samym będzie to jeden z ważniejszych węzłów komunikacyjnych w aglomeracji" - przekazał Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP PLK.
Dodał, że przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom -1 będzie służył jako hol komunikacyjny, którym będzie można dojść do pociągów od strony północnej i południowej. Kondygnację niżej usytuowane zostanie zaplecze techniczne. Na poziomie -3 znajdą się perony i tory. Dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.
Na budowie przystanku Polesie wykonano większość prac konstrukcyjnych, w tym ściany boczne, filary, płyty kondygnacyjne. Gotowe są już perony o długości 150 metrów, z których pasażerowie będą wsiadać do pociągów. Budowane są schody i szyby windowe, murowane pomieszczenia technologiczne.
Według komunikatu zaawansowana jest budowa pierwszych elementów wykończeniowych, czyli ścianek działowych, które powstają na poziomie -2.
Jednocześnie kontynuowane są prace na pozostałych dwóch podziemnych przystankach. Na Śródmieściu, w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki, usunięte zostały wszystkie kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Wykonano komplet ścian szczelinowych. Trwają prace konstrukcyjne, a z wnętrza przystanku wydobywana jest ziemia.
Na przystanku Łódź Koziny, u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, który jest największym obiektem na trasie łódzkiego tunelu, postępuje zbrojenie najniższego poziomu -3. Poziom -2 jest zabudowywany stropem. Rozpoczyna się stawianie filarów, na których wsparta zostanie kondygnacja poziomu -1.
W wydrążonych jednotorowych tunelach między Kozinami a Kaliską i Żabieńcem trwają prace związane z budową betonowego podtorza. Podbudowa dla torów o wysokości 70 cm została wykonana już w trzech tunelach. Na wykonanym podłożu będą następnie układane kolejne warstwy nawierzchni torowej z uwzględnieniem rozwiązań redukujących poziom hałasu i drgań.
Z kolei na Żubardziu, pod warstwą betonu i ziemi znikają komory, w których prace zaczynały drążące tunel tarcze TBM. Zachodnia komora, skąd wyruszała mniejsza z tarcz Faustyna, została już zabudowana i przysypana gruntem. Natomiast przy wschodniej, skąd startowała Katarzyna, roboty konstrukcyjne są na ukończeniu. Nowym przeznaczeniem obiektów oraz łącznika między nimi będzie zaplecze techniczne dla tunelu. Znajdą się tam perony techniczne i pomieszczenia dla pracowników kolei i obsługi.
TBM Faustyna zakończyła drążenie tunelu i jest demontowana. Większa Katarzyna podczas drążenia natrafiła na trudności gruntowe przy al. 1 Maja, gdzie m.in. doszło do zawalenia części kamienicy. Jak zapewnił inwestor, pod zagrożonymi budynkami wzmocniono teren. Na przełomie grudnia i stycznia przeprowadzono badania gruntowe, aby ustalić zakres dodatkowych robót zabezpieczających budynki w obszarze oddziaływania maszyny. Praca tarczy nie zostanie wznowiona do czasu zrealizowania odpowiednich zabezpieczeń. Po zakończeniu prac budowlanych tunel zostanie poddany testom i odbiorom technicznym, a następnie oddany do użytku.
Lokatorzy relokowanych kamienic ze względów bezpieczeństwa wciąż przebywają w hotelach finansowanych przez wykonawcę.
Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skrócić czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław. 7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa tarcza Katarzyna. Faustyna ukończyła niedawno cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny.
Inwestycja PLK SA o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze