[reklama2]
Utrata dochodu wynikiem następstw wypadku komunikacyjnego
Roszczenie o wyrównanie z tytułu utraconych zarobków przysługuje każdej osobie poszkodowanej, która w skutek wypadku utraciła dochód, a mogłaby go utrzymać, gdyby do powstania szkody nie doszło. Należy zaznaczyć, że wyrównanie utraconych dochodów obejmuje okres stosunkowo krótki, gdy dochodzi do jego wydłużenia poszkodowany ma prawo do otrzymania świadczenia rentowego od Towarzystwa Ubezpieczeniowego u którego sprawca zakupił polisę OC. Jak obliczany jest utracony dochód na skutek wypadku?
- umowa o pracę – obliczenie utraconego dochodu, gdy roszczący jest zatrudniony w oparciu o umowę o pracę nie jest trudne – Utrata zarobków w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę stanowi różnicę między dochodami uzyskiwanymi przed wypadkiem, a po traumatycznym zdarzeniu. Pracownik, który przebywa na zwolnieniu lekarskim otrzymuje 80% wynagrodzenia i może dochodzić pozostałych 20% od ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Do uzyskania rekompensaty niezbędne jest przedstawienie zaświadczenia o zarobkach przed i po wypadku wystawionego przez kadry lub bezpośrednio pracodawcę. – mówił specjalista Kancelarii Odszkodowawczej z portalu https://www.tuodszkodowania.pl/.
- działalność gospodarcza – określenie utraconych zarobków w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą jest zdecydowanie trudniejsze. Wyliczenie utraconego dochodu następuje po porównaniu zestawienia obejmującego przychody i koszty przed wypadkiem i po zdarzeniu. Zazwyczaj wyliczenia następują na podstawie zeznań podatkowych za poprzednie okresy, a także innej dokumentacji księgowej. Ubezpieczyciel wyliczając utracony zarobek bierze też pod uwagę czynniki, które mogą wpływać na zyskowność firmy m. in. rozszerzenie pola działalności, podwyższone kwalifikacje.
- umowy cywilnoprawne - poszkodowani zatrudnieni na podstawie umowy zlecenie i umowy o dzieło mogą dochodzić zwrotu utraconych zarobków. Podstawą do wyliczenia utraconego dochodu są zawarte umowy z uwzględnieniem bonusów, premii sprzedażowych, prowizji. Konieczne może być też uzyskanie oświadczenie od zleceniodawcy, w którym zostaną określone zarobki, jakie może uzyskać osoba zatrudniona na podstawie danej umowy.
Poszkodowani, którzy chcą dochodzić zwrotu utraconego dochodu muszą wystąpić z wnioskiem odszkodowawczym do właściwego ubezpieczyciela, w którym określimy wysokość dochodu, który utraciliśmy. Do wniosku należy dołączyć w/w dokumenty, które będą stanowić dowód pomniejszonego zarobku po wypadku. Ubezpieczyciel po otrzymaniu zgłoszenia ma 30 dni na rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji.
Napisz komentarz
Komentarze