Decyzja o sprzedaży powyższych działek była poprzedzona analizą dotyczącą jej zasadności. Omawiane zamierzenie tj. włączenie ulicy Głowackiego w rondo nie usprawni ruchu w tym rejonie miasta, a dodatkowo może utrudnić komunikację w miejscu sąsiednim np. w rejonie skrzyżowania ul. Głowackiego z ul. Strzelecką. Należy w tym miejscu postawić pytanie zarządcy tych dróg, czyli starostwu, czy nie ma możliwości wypracowania innych rozwiązań mających na celu upłynnienie ruchu w tym rejonie miasta takich jak np. wydzielenie lewoskrętu z ulicy św. Antoniego w ul. Głowackiego, które mogłyby być zarówno szybsze w realizacji jak również tańsze w wykonaniu.
Analizując wielkość ronda Olimpijczyków u zbiegu ul. Św. Antoniego i W. Panfil, a zwłaszcza jego niewielki promień, należało stwierdzić, że nie pozwala ono już obecnie na sprawny wybór kierunku ruchu i przyczynia się do znacznego spowolnienia ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu komunikacyjnego. Włączenie w takie rondo dodatkowej ulicy z kierunku wschodniego ograniczyłoby jego przepustowość. Natomiast, ewentualna przebudowa i powiększenie ronda wiązałoby się z koniecznością wykupu okolicznych nieruchomości i zagrażałoby obecnemu usytuowaniu oraz dostępności istniejących obiektów usługowych w tym rejonie.
Zatem, wydaje się, iż wskazane jest raczej segregowanie kolizyjnych kierunków ruchu: ulicą Głowackiego i Strzelecką na skrzyżowaniu z ul. Św. Antoniego oraz - ul. Św. Antoniego i ul. W. Panfil. W konsekwencji doprowadziłoby to do poprawy przepustowości istniejącego ronda bez konieczności jego przebudowy i rozbudowy.
Zagospodarowanie na cele dodatkowych pasów ruchu (lewo- i prawoskręt) terenów Skarbu Państwa oraz komunalnych w postaci: południowo-zachodniej części pasa drogowego ul. św. Antoniego oraz trójkątnej działki o nr ewid. 804 (nie przydatnej na cele zabudowy) w rejonie istniejącego skrzyżowania ul. Św. Antoniego z ul. Głowackiego jest ekonomicznie uzasadnione, gdyż pozwoliłoby na poprawę geometrii skrzyżowania ul. Głowackiego i Św. Antoniego bez konieczności zajmowania na cele komunikacji znacznych powierzchniowo nieruchomości.
Problem usprawnienia ruchu kołowego w tym rejonie miasta może być rozwiązany w sposób prostszy dla użytkowników ruchu i tańszy dla zarządców ulic niż budowa nowego odcinka ulicy, włączanego bezpośrednio do istniejącego, niewydolnego już założenia komunikacyjnego ronda Olimpijczyków.
Dalsze prace w celu usprawnienia komunikacji w tym rejonie miasta powinny być prowadzone dla większego obszaru łącznie ze skrzyżowaniem ulicy Św. Antoniego z ulicą Mazowiecką i takie też prace są prowadzone w Urzędzie Miasta. Tylko szersze spojrzenie pozwoli na wypracowanie sprawnego układu komunikacyjnego w tej części miasta.
Napisz komentarz
Komentarze