Naturalnie składki na ubezpieczenia społeczne trzeba opłacać. Jeżeli jednak zdarzy się wyjątkowa sytuacja, która w perspektywie czasu może spowodować utrudnienia w płatnościach, przedsiębiorca można wystąpić do ZUS z wnioskiem o ulgę w postaci odroczenia płatności składek. Jest to zdecydowanie korzystniejsze rozwiązanie niż świadome budowanie zaległości na koncie w ZUS.
„Dzięki odroczeniu należności, nie będą one kierowane do przymusowego dochodzenia w trybie egzekucji. Przedsiębiorca ma więcej czasu na rozwiązanie kryzysu w swojej firmie i zgromadzenie środków niezbędnych na opłatę składek. Ponadto nie są naliczane odsetki za zwłokę od nieopłaconych składek , których termin płatności został odroczony. Naliczana jest co prawda opłata prolongacyjna, jest ona jednak o połowę niższa od odsetek.” – mówi Agnieszka Lipińska, Naczelnik Wydziału Realizacji Dochodów w I oddziale ZUS w Łodzi.
Odroczenie może dotyczyć jedynie płatności bieżących i przyszłych. Z wnioskiem należy wystąpić najpóźniej w dniu terminu płatności. Warunkiem jest dotychczasowy brak zaległości w opłatach składek, także tych których termin opłaty wypada po złożeniu wniosku. Dopiero umowa wskaże termin, od którego zacznie działać odroczenie. Wcześniej zawarty i trwający układ ratalny zawarty z ZUS-em nie stanowi przeszkody do wystąpienia z wnioskiem o odroczenie.
Wniosek musi być dobrze umotywowany, należy pamiętać, że dotyczy on sytuacji wyjątkowych i liczyć się z tym, że samo złożenie wniosku nie znaczy, że ulga zostanie przyznana.
Jeżeli ZUS zaakceptuje wniosek, podpisze z przedsiębiorcą umowę, w której określony zostanie m.in. czas na jaki odroczenie składek zostanie wprowadzone, oraz obowiązki i uprawnienia obu stron.
Wnioski o odroczenie terminu płatności rozpatrywane są niezwłocznie, w terminie 14 dni od dnia skompletowania dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia sprawy i nie później niż w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Należy zauważyć, że w oddziałach ZUS działają doradcy ds. ulg i umorzeń, którzy służą pomocą przedsiębiorcom mającym kłopoty finansowe wpływające na opłacanie składek. Na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskazują najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań i pomagają zawnioskować o ulgę. Warto skorzystać z ich pomocy.
Monika Kiełczyńska
Regionalny Rzecznik ZUS
Napisz komentarz
Komentarze