Wczorajsza trasa przejazdu wytyczona została ulicami: PCK, Strzelecką, Bartosza Głowackiego, Niecałą, Bohaterów 14 Brygady, Żwirki i Wigury, Polną, Szkolną, Bohaterów 14 Brygady, Bartosza Głowackiego, Niską, Nowym Portem, PCK. Przejazd tradycyjnie zabezpieczali policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego tomaszowskiej Komendy Policji.
Podobne imprezy organizowane są w Polsce od kilku lat. Mają na celu promocję roweru jako alternatywnego środka transportu, zdrowego stylu życia, bezpieczeństwa oraz integrację środowiska rowerowego.
Comiesięczny przejazd rowerów przez miasto zwraca też uwagę na znikomą ilość dróg dla rowerzystów na terenie miasta i powiatu tomaszowskiego.
Wielu kierowców samochodów zapomina, że dwa lata temu znowelizowano Kodeks Drogowy w zakresie uprawnień i przywilejów osób poruszających się rowerami. Zmiany były dosyć poważne.
Najważniejsza z nich to jednoznaczne określenie pierwszeństwa rowerzysty w sytuacji, gdy droga rowerowa przecina ulicę poprzeczną, w którą skręca samochód. Nie ma już zakazu wjazdu na przejazd przez jezdnię przed nadjeżdżającym pojazdem, a co za tym idzie nie może być mowy o wtargnięciu. Taką sytuację mamy na przykład przy rondzie Zielona/Jana Pawła II/Oskara Lange. W ten sposób dostosowano nasze prawo do Konwencji Wiedeńskiej. Warto o tym pamiętać, ponieważ przepis ma charakter bezwarunkowy i w przypadku kolizji, wina będzie zawsze po stronie kierowcy samochodu.
Kolejna zmiana dopuszcza poruszanie się po jezdni rowerzystów obok siebie, o ile nie utrudnia to ruchu. Niesłusznie więc zdarza się wielu kierowcom odgrażać i trąbić w takim przypadku na jadących rowerami. Zdaniem ustawodawcy przypadki utrudniania ruchu należą do wyjątków i nie należą do nich konieczność zmiany pasa przy wyprzedzaniu.
Dopuszcza się jazdę środkiem pasa na skrzyżowaniu. Warto korzystać z przepisu, gdyż zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo. Jadący środkiem cyklista jest bowiem dużo lepiej widoczny. Jazda środkiem dodatkowo zapobiega wyprzedzaniu przez samochody tuż przed skrzyżowaniem oraz spychaniu do prawej krawędzi, kiedy auto skręca w prawo.
Rowerzysta ma też możliwość wyprzedzania wolno jadących pojazdów z prawej strony. Tak więc w czasie jazdy samochodem powinniśmy częściej korzystać z lusterek. Przepis wydaje się kontrowersyjny stanowi jednak legalizację powszechnej praktyki.
Przy złych warunkach pogodowych rowerzyści mogą poruszać się chodnikiem. Muszą jednak pamiętać, że na chodniku to pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo.
Wożenie dzieci w przyczepkach rowerowych jest legalne. Zmiana przepisu ma poprawić bezpieczeństwo maluchów, które były narażone na urazy w przypadku upadku taty lub many. Konstrukcja przyczepki ma chronić dziecko.
Napisz komentarz
Komentarze