- Wiele osób nie przywiązuje wagi do wydawanych przez sprzedawcę paragonów– wyjaśnia Powiatowy Rzecznik Konsumentów Agnieszka Drzewoska Łuczak. – Zdarza się, że nawet, kiedy są one wydawane, klient zostawia je na sklepowej ladzie. Tymczasem należy pamiętać, że jest to jedyny dowód dokonania zakupu w danym sklepie. Brak paragonu może, więc uniemożliwić skuteczne złożenie reklamacji. Trafia do nas wiele takich skarg, którymi nie możemy się zająć, ponieważ brak jest dokumentu potwierdzającego zakup.
Rzecznik podkreśla też, że na dokumencie zakupu towaru widnieje poza wyszczególnieniem zakupionych produktów także data ich zakupu, co również ma duże znaczenie dla prawidłowej reklamacji towaru. Dodatkowo zwrot towaru wraz z paragonem pozwala uniknąć dodatkowych strat przedsiębiorcy, który w chwili sprzedaży naliczył podatki od towarów i usług oraz dochodowe, które zobowiązany jest zapłacić. Zwrot paragonu umożliwia wystawienie korekty dokumentu.
Paragon nie jest oczywiście jedynym dokumentem, który może udokumentować dokonanie zakupu. Klient może również żądać wystawienia faktury lub pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy, czyli wskazania na piśmie, że w dniu takim a takim doszło do zawarcia umowy pomiędzy sprzedawcą a kupującym, na mocy której kupujący nabył określony towar czy usługę za wskazana cenę.
- W takim potwierdzeniu powinny się znaleźć wszystkie istotne warunki umowy, w sposób wymagany prawem cywilnym– mówi Drzewoska Łuczak. - Prawo żądania pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy ma związek z tym, że często zawierane umowy mają formę ustną, która nie daje konsumentom materialnego dowodu jej zawarcia.
Zgodnie z zapisami Kodeksu Cywilnego umowy zawierane w formie ustnej są tak samo skuteczne, jak te zawierane w formie pisemnej. Jednak w przypadkach spornych, ciężar dowodowy spoczywa na osobie, która z konkretnego zdarzenia wywodzi określony skutek prawny. – W takich przypadkach pomocne są tzw. dowody pośrednie potwierdzające zawarcie umowy – tłumaczy Rzecznik. - Należą do niech dowód wykonania przelewu, wypełniona karta gwarancyjna czy potwierdzenie wykonanej transakcji za pomocą karty płatniczej.
Ważnym elementem jest sposób przechowywania paragonów. Współczesne wydruki z kas fiskalnych mają to do siebie, że niezwykle szybko blakną, co czyni praktycznie niemożliwym ich odczytanie. Rzecznicy Praw Konsumentów radzą, aby paragony potwierdzające zakup (szczególnie tych kosztownych) produktów kopiować a następnie zszyć paragon z kserokopią i taki dokument przechowywać w ciemnym, suchym miejscu, na przykład w przygotowanym specjalnie do tego celu pudełku na paragony.
Napisz komentarz
Komentarze