Zgodnie z procedurami MSWiA wniosek o sporządzenie pełnomocnictwa do głosowania można będzie wnieść od dnia, w którym wchodzić będzie w życie rozporządzenie prezesa Rady Ministrów (albo zarządzenie wojewody) w sprawie zarządzenia wyborów. Ostateczny termin jego złożenia upływa 10 dni przed wyborami. Należy pamiętać, że za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu gminy nie nadania w Urzędzie Pocztowym.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu po otrzymaniu poprawnie wypełnionego wniosku uzgadnia z wyborcą termin sporządzenia aktu udzielenia pełnomocnictwa wyborczego. W przypadku nieuzgodnienia terminu wyznacza go urzędnik.
Przed podpisaniem aktu osoby zainteresowane obowiązane są do sprawdzenia poprawności danych. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub upoważniony pracownik urzędu gminy obowiązany jest do:
- sprostowania omyłek i błędów pisarskich,
- potwierdzenia własnym podpisem faktu, że akt udzielenia pełnomocnictwa podpisany został przez wyborcę,
- stwierdzenia woli (wyrażonej w sposób niebudzący wątpliwości) udzielenia pełnomocnictwa w przypadku niemożności złożenia podpisu przez wnioskodawcę.
Urzędy gmin zobowiązane są do prowadzenia wykaz sporządzonych pełnomocnictw w formie księgi lub w postaci elektronicznej zgodnie z przygotowanym przez ministerstwo wzorem. Każdemu pełnomocnictwu otrzymuje swój niepowtarzalny numer wynikający z kolejności wpisów w wykazie pełnomocnictw. Niezależnie od wykazu prowadzone będą także akta obejmujące wszelkie dokumenty dotyczące postępowania w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
Wzory wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania, zgody na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, aktu pełnomocnictwa do głosowania i wykaz sporządzonych aktów pełnomocnictwa stanowią załączniki do rozporządzenia MSWiA.
Napisz komentarz
Komentarze