Kampania „Pozory mylą, dowód nie” opiera się na dystrybucji pakietów edukacyjno - informacyjnych do sklepów w całej Polsce. W zestawie znajdują się ulotki, plakaty oraz naklejki, przypominające o zakazie sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Materiały mają również zwrócić uwagę na potrzebę sprawdzania przez sprzedawcę daty urodzenia w dokumencie tożsamości młodo wyglądających klientów. W dotarciu do sprzedawców pomagają funkcjonariusze Policji, którzy oprócz przekazywania im materiałów informują o konsekwencjach wynikających ze sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i sposobach, jak uniknąć łamania prawa.
Jak wynika ze statystyk Komendy Głównej Policji w 2008 roku w ramach działań profilaktycznych policjanci w całej Polsce ujawnili ponad 24 000 małoletnich pod wpływem alkoholu. Policja doprowadziła do pomieszczeń policyjnych prawie 800 osób, które nie ukończyły 18. roku życia, a były pod wpływem alkoholu, z tego 70 dziewcząt. Do izb wytrzeźwień z kolei doprowadzonych zostało prawie 2 400 nieletnich, z czego 260 dziewcząt.
Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie przestrzegają również, by dokładnie sprawdzać datę urodzenia zamieszczoną na dokumencie. Od stycznia 2001 roku dowody osobiste wydawane są również osobom poniżej 18. roku życia i różnią się tylko datą ważności (wydawane na 5 lat). Do roku 2001 funkcjonowały tymczasowe dowody osobiste, które wyraźnie odróżniały się od tych wydawanych osobom dorosłym. Jednak od ponad ośmiu lat w polskim prawie nie ma nawet pojęcia dowodu tymczasowego.
W samym 2008 roku stwierdzono ponad 2 100 przestępstw z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z czego ponad 1 000 dotyczyło złamania zakazu sprzedaży lub podawania alkoholu małoletnim. Świadczy to w dużej mierze o konieczności walki z problemem, do której przyłączyli się organizatorzy kampanii „Pozory mylą, dowód nie”.
Z danych dotyczących województwa łódzkiego należy przytoczyć 102 przypadki ujawnienia sprzedaży alkoholu małoletnim w I półroczu tego roku , w tym 16 dotyczy Łodzi. W 62 sytuacjach skierowano do właściwych organów wnioski o wdrożenie procedur zmierzających do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu, w Łodzi 14.
W roku 2009 na terenie województwa łódzkiego Policja skierowała 67 wniosków o cofnięcie koncesji na sprzedaż alkoholu po ujawnieniu sprzedaży nieletniemu. W samej Łodzi takich wniosków skierowano 11.
W zakresie przeciwdziałania zjawisku spożywania alkoholu przez małoletnich prowadzonych jest na terenie województwa wiele programów prewencyjnych, w tym np. w Łodzi cykliczne akcje pod hasłem „Nielat”.
W styczniu 2010 roku rozpoczęła się realizacja „Wojewódzkiego programu działań Policji w ramach ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dot. sprzedaży napojów alkoholowych osobom, które nie ukończyły 18 roku życia”. Inicjatywa ta została w pełni zatwierdzona przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi insp. Marka Działoszyńskiego. Funkcjonariusze podjęli rygorystyczne działania odnośnie m.in. egzekwowania obowiązku przestrzegania przepisu art. 15 ust. 1 w/w ustawy. Wskazany przepis zabrania sprzedaży i podawania napojów alkoholowych: 1) osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości; 2) osobom do lat 18; 3) na kredyt lub pod zastaw.
Mundurowi objęli szczególnym nadzorem miejsca gdzie sprzedawany czy też podawany jest alkohol. Właściciele takich lokali w większości otrzymali już stosowne listy przypominające o ciążących na nich obowiązkach, a także grożących konsekwencjach. Policjanci odwołując się do odpowiedzialności nie tylko prawnej tych osób, ale również społecznej wskazują na zagrożenia związane ze spożywaniem alkoholu zwłaszcza przez osoby nieletnie. Zjawisko to zwiększa ryzyko wystąpienia wielu niebezpiecznych sytuacji: wypadków drogowych, utonięć, konfliktów z prawem, niechcianych kontaktów seksualnych, zwiększa prawdopodobieństwo, że młody człowiek stanie się ofiarą lub sprawcą przestępstwa.
Dokładne badania prowadzone systematycznie na przestrzeni ostatnich kilku lat wskazują na bardzo niepokojące zjawiska:
- od początku lat dziewięćdziesiątych gwałtownie wzrosło spożycie alkoholu wśród młodzieży - np. spadek liczby abstynentów wśród 15-latków w Warszawie był aż trzykrotny (z 28% na 8%), wzrost upijających się 15-latków nawet kilkakrotny (z kilku procent do kilkunastu);
- stale rośnie też udział dziewcząt w piciu destrukcyjnym (grupa upijających się dziewcząt wzrosła z 2% do 12%).
Rozumowanie wielu dorosłych opiera się na fałszywych przesłankach: „od jednego piwa nic mu nie będzie”, „to nie jest moje dziecko, moje nie pije alkoholu i jest bezpieczne”, „nic się nie stanie, ma przecież rozsądnych kolegów”. Takie poglądy, niestety dość powszechne, stoją w rażącej sprzeczności z faktami, których niejednokrotnie jesteśmy świadkami, o których często słyszymy w mediach i najbliższym otoczeniu.
Oprócz działań ukierunkowanych bezpośrednio na właścicieli lokali z alkoholem policjanci zachęcają także inne służby i organy samorządowe do realizacji wszelkich programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przewiduje dwie autonomiczne względem siebie sankcje w przypadku stwierdzenia złamania powyższych zakazów:
* sankcja uruchamiana na podstawie przepisów karnych i dotyczy orzeczenia kary za popełnione przestępstwo – na podstawie art. 43 ust. 1 - postępowanie karne,
* sankcja administracyjno-prawna, polegająca na cofnięciu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na drodze administracyjnej – na podstawie art. 18 ust. 10 pkt 1 lit. a – postępowanie administracyjne. Szczególną uwagę należy zwrócić na sprzedaż alkoholu osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Przepis art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy w przypadku wątpliwości, co do pełnoletniości nabywcy, uprawnia sprzedającego lub podającego napoje alkoholowe do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy. Każde ujawnienie nabycia alkoholu przez osobę, która nie ukończyła 18 roku życia w danej placówce obligatoryjnie skutkować będzie wystąpieniem przez Policję do właściwego organu samorządowego (odpowiednio: wójta, burmistrza, prezydenta miasta) z wnioskiem o odebranie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. W takim przypadku przedmiotowe zezwolenie odbierane jest obligatoryjnie. Bez znaczenia jest okoliczność, czy sprzedawca miał świadomość, że dokonuje sprzedaży osobie niepełnoletniej. Wskazane wyżej zezwolenie obligatoryjnie cofa się w przypadku powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego. Przypominamy, że zgodnie z przepisem art. 18 ust 11 wskazanej ustawy przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne jego wydanie nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
Napisz komentarz
Komentarze