NT.: Od dłuższego czasu komunikacja miejska jest bezpłatna. Ciekawi mnie o ile wzrosła w tym czasie liczba pasażerów?
Wioletta Magin: Znacząco, co potwierdziły badania popytu na usługi komunikacji miejskiej przeprowadzone na zlecenie Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Według raportu kończącego badania, średniomiesięczna liczba pasażerów tomaszowskiej komunikacji miejskiej wzrosła w granicach miasta Tomaszowa Mazowieckiego o ok. 194 tys. osób, co stanowi wzrost o 69,2% w stosunku do roku 2017, natomiast na obszarze podmiejskim – o ok. 1600 osób (2,5%).
To bardzo dobre wyniki świadczące o tym, że Polityka zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w Tomaszowie Mazowieckim to nie pusty dokument, tylko konsekwentnie realizowana polityka transportowa promująca wykorzystanie publicznego transportu zbiorowego w podróżach miejskich, ograniczająca transport indywidualny i minimalizująca jego negatywny wpływ na środowisko oraz zdrowie i życie mieszkańców.
Ilu mieszkańców okolicznych gmin korzysta z możliwości darmowych przejazdów?
Jeśli za miarę przyjmiemy statystykę zakupionych „Tomaszowskich Kart Komunikacyjnych”, to w
2018 r. ok. 4,7 tys. mieszkańców.
Mieszkańcy zwracają uwagę, że zbyt często autobusy wykonują tzw. puste przebiegi. Przewożą małą liczbę pasażerów. Czy monitorujecie na bieżąco zasadność funkcjonowania niektórych kursów a może linii?
Tak, ale dodatkowo nasi klienci, czyli pasażerowie są w tym procesie niezwykle pomocni.
Jaki jest efekt tych obserwacji?
Zacznę od tego, że takimi „pustymi” kursami są właściwie tylko kursy poranne kiedy jedziemy po pasażerów lub powracamy po ostatnim kursie, szczególnie na trasach strefowych. Możemy mówić też o zauważanych pustych przebiegach na końcach tras, kiedy autobus musi dojechać do krańcówki, jednak bilans całego kursu wykazuje, iż jest on potrzebny.
W maju 2018 r. na zlecenie ZDiUM przeprowadzono w tomaszowskiej komunikacji miejskiej kompleksowe badania marketingowe wielkości popytu na usługi przewozowe, których głównym celem była weryfikacja trafności rozwiązań w zakresie planowania oferty przewozowej – nowych tras linii i rozkładów jazdy – wdrożonych w styczniu 2018 r.
Badania objęły wszystkie kursy na każdej z linii – zarówno w dni powszednie w okresie nauki szkolnej, jak i w soboty oraz w niedziele. Na podstawie wyników wspomnianych badań oraz własnych obserwacji od kwietnia 2019 r. zredukowano kursy o bardzo niskim wskaźniku liczby pasażerów w przeliczeniu na jeden wozokilometr.
Po wykonanej reorganizacji zmniejszono przykładowo w dzień powszedni plan przewozowy o ok. 850 wozokilometrów. Wspomniana przeze mnie korekta rozkładu jazdy dotyczyła jeszcze jednej, bardzo ważnej kwestii – uwzględniła znaczną część sugestii i próśb mieszkańców, które wpłynęły do Spółki czy ZDiUM. Pytanie dotyczy też zasadności kursowania niektórych linii, informuję, że nie ma planów likwidacji linii.
Napisz komentarz
Komentarze